צור קשר עם הרב ברלנד
הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א שובר את הקרח על הנהר בכדי לטבול

איך טבלו חסידי שובו בנים בקרח מינוס 25 מעלות? איך מתמודדים עם מטרות קשות בחיים? הרב סופרין

"כל הזקנים השתמטו מההליכה לפרעה, רק למשה היה את הכוח להשלים את המשימה ולהתגבר על על המניעות", הרה"צ הרב מרדכי סופרין שליט"א בשיחה מיוחדת מתוך ליקוטי הלכות, הלכות שלוחין (סימן ג אות ג, העושה שליח לגבות חוב).

הרב סופרין מוביל אותנו אל העצה הכ"כ חשובה לדורנו, "צעד אחרי צעד מתקדמים אל המטרה". תוך כדי משתף הרב סופרין במקרה פרטי בו נשארו חסידי מורינו, כ"ק הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א, בקייב ללא מקווה טהרה, ומסרו נפש לטבילה בקור עז של מינוס 25 מעלות ורוחות פרצים. הרב סופרין מעיד שלו עצמו היה זה ניסיון כמעט בלתי אפשרי, האם הוא טבל לבסוף…?

"וזה בחינת כל העשר מכות שהביא עליהם משה, משה רבינו נכנס לפרעה בלי שום פחד. משה רבינו אין לו שום פחד, הקב"ה אמר לו: קח לך 70 איש מזקני ישראל ובא אל פרעה. הוא לקח 70 זקנים והלך לפרעה, אח"כ כתוב: ויבוא משה ואהרן אל פרעה – איפה ה- 70 זקנים? נשמטו אחד אחד."

"רש"י אומר: נשמטו, הם לא ברחו, הם מצאו איזה תירוץ, אחד פתאום נתפס לו איזה שריר ברגל אחד פתאום, שכחתי על הגז את האוכל, כל אחד מצא איזה תירוץ ואמר אני לא יכול. לא יכלו לעמוד בפחד, זה היה פחד להיכנס לשם, הולכים עכשיו להתגרות ברשע, להתגרות בפרעה. אין, לא יוצאים משם בחיים, אף אחד לא יצא משם בחיים."

"זה בדיוק מה שהיה קשה, פתאום מגיע אדם עם 5 מטר גובה, שמן כזה, ואומר שה' שלח אותו. אז בסדר, התחיל לעשות אותות ואמר כמה סיסמאות, אז הלכו איתו, אבל בפועל ממש – עוד לא הייתה אמונה, הייתה אמונה חלושה כזו, הם הלכו לפרעה, הם תחילו ללכת, אני אפילו לא הייתי מתחיל ללכת, אבל הם התחילו ללכת."

"היה לנו מעשה פעם אחת בקייב. היינו שם באיזה מלון, לא נתנו לנו להגיע לאומן, ובבוקר לא היה מקווה, כי לנסוע לאומן לא יכולנו, ומקווה במלון אין, אז היה נהר לא רחוק. הבעיה הייתה שהיה מינוס 25 מעלות – וזה קררר, זה קר, זה משהו נורא, אבל 'שובו בנים' לא אכפת להם שזה קר, הלכו למקווה."

"כל החברים הלכו לנהר לטבול, אבל אני לא יכולתי לצאת מהחדר, לא יכולתי, איפה, לטבול עכשיו בכזה קור? לא יכול לטבול, לא יכול. אז כולם הלכו נשארתי לבד בחדר."

"אמרתי לעצמי: לא יכול לטבול, אבל להתפלל אני יכול. חיפשתי תפילות בליקוטי תפילות על מקווה, אין, רק בשבועות, תפילות נ', נו', מקווה של שבועות. אמרתי, טוב, נגיד את המקווה של שבועות. אמרתי את התפילה, באה לי מחשבה: טוב אני לא אטבול, אבל אלך לנהר, לצאת אני יוצא, להתבודדות אני יוצא, הבעיה זה הטבילה, אני אלך עד הנהר, אבל לטבול אני לא יכול."

"אני מגיע לנהר, מה אני רואה שם, טובלים זוגות זוגות, כי ברגע שאדם יוצא מהמים הוא קופא. השיער קופא, השפם קופא, האוזניים קופאות, האצבעות קופאות, אי אפשר להתלבש, אי אפשר לסגור את הכפתורים, אי אפשר להזיז את האצבעות, צריך מישהו שילביש אותו. בן אדם יוצא מהמים והחבר שלו מלביש אותו, זה קר…"

מה אי אפשר לסגור את הידיים הרב מרדכי?

"אולי טיפונת, קופא, זה קופא, השערות, צריך להיזהר שלא ישבר לך הזקן, זה יכול להישבר, זה קרח, בשנייה, איך שאתה יוצא. המים 4 מעלות, המים לא קופאים, אם הם קופאים 0, עד שהם קופאים 4, למטה המים זורמים, למטה לא קר, הבעיה זה הרוח – אתה יוצא לרוח של מינוס 25 מעלות זה כמו מחטים."

"אז ככה…, מתחילים ללכת עד שאי אפשר יותר, זה מה שקרה עם הזקנים, חלק לבטח לא רצו להתחיל ללכת, חלק התחילו ללכת, אבל עד שהתקרבו…, כמה שמתקרבים רואים את הפחד אז נסוגים אחורה. רק משה ואהרן הם היחידים שנכנסו עד פרעה, ודיברו איתו ופעלו את הכול."

"מורינו הרב ברלנד לא היה אז בקייב, הוא לא היה איתנו, אולי הוא טבל במקום אחר, אולי הוא לא נסע בנסיעה הזו, אני לא זוכר. הוא נסע, אבל הוא לא תמיד נכנס, לא, הוא נכנס, בנסיעות שלי הוא
תמיד עבר, אבל אני לא יודע…, הוא לא הלך איתנו לנהר, אולי הוא הלך למקום אחר, לא יודע, לא עקבתי אחריו."

הצלחת לטבול בסוף רבי מרדכי?

"כן, ב"ה, כל העניין זה לעשות מה שאפשר, זה דבר שלומדים אותו לאט לאט שאפילו אי אפשר לעשות את כל מה שצריך לעשות, אבל חצי אפשר לעשות, תעשה חצי. ואז הוא רואה שהוא יכול ללכת עוד צעד קדימה, הוא הולך עוד צעד קדימה, עד שבסוף הוא גומר את הכול."

"אבל פה הזקנים לא יכלו, הם לא הצליחו, הם התחילו. זה לא דבר פשוט, משה אומר להם בואו לפרעה. מה בואו לפרעה? נפלת על הראש? אתה משוגע? זה לא פשוט, הדרך לארמון…, זה לא שהארמון עומד ברחוב, זה פארק שלם מסביב לארמון, זה דרך ארוכה משער הכניסה עד לארמון, ובדרך יש אריות, יש נמרים, יש עמודי תליה, שכול הפושעים תולים אותם."

"משאירים אותם שם תלויים, שכול מי שבא מבין שאם הוא רק מרגיז את המלך, או שישלחו אותו לאריות, או לנמרים, אפילו שיש לו פגישה, יגיד מילה אחת לא נכונה…"

"היה סיפור עם אחד האמוראים, אני לא זוכר את השם שלו, הוא התווכח עם המלך והוכיח לו שהוא טועה באיזה דבר. אמרו לו, אתה צודק, אבל על זה שהוכחת שהמלך טועה, על זה צריך להרוג אותך."

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

תפילה לעני לחג הפסח מאת הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א

רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, מְחַיֵּה מֵתִים בְּרַחֲמִים רַבִּים, "אֱלֹקִים חַיִּים וּמֶלֶךְ עוֹלָם". רַחֵם עָלֵינוּ, הַחֲיֵינוּ וַהֲקִימֵנוּ, …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *