צור קשר עם הרב ברלנד

לאור פרסום פרטי ארכיון חדשים – סיפור ההתקרבות של הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א

הרה"צ הרב נחמן רוזנטל, מי שהיה לשעבר משגיח בישיבת ברסלב בני ברק, היה גם זה שקירב את מורינו כ"ק הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א לחסידות ברסלב לפני כ-50 שנה. בעלון 'כנישתא חדא' 26 הזכרנו את סיפור ההתקרבות המרגש של הרב ברלנד שליט"א, מי שהיה כבר עובד ה' גדול ותלמיד חכם עצום. היה זה בחג הפורים ולרגל הפרסום המרגש של פריטים הקשורים לרב שליט"א, נביא את עקרי סיפור ההתקרבות בהמשך. 

מדובר בספר לקוטי עצות שהודפס ע"י חסידי ברסלב בארצות הברית ואותו  הקדיש הגה"צ הרב ברלנד שליט"א לישיבת ברסלב בני ברק. עם הזמן נמסר הספר לחזקתו של ר' נחמן רוזנטל שאף הוסיף וכתב את שמו בעמוד השער.

ליקוטי עצות המשולש
ליקוטי עצות המשולש

וכן, מכתב הקדשה שהרב ברלנד שליט"א שלח לר' נחמן רוזנטל

מכתב הקדשה של הרב ברלנד שליט"א
מכתב הקדשה של הרב ברלנד שליט"א

סיפור התקרבותו של כ"ק הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א לחסידות ברסלב – כפי שהתפרסם בעלון כנישתא חדא גליון 26

למורנו כ"ק הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א היה חברותא עם הסטייפלר זצ"ל. ידוע ומפורסם שהסטייפלר זצ"ל כיבד אותו ואף קם לפניו וכו'. הרבה שואלים, אם הרב היה קודם ליטאי ולומד בפוניבז' אז איך הוא הגיע לברסלב?

עוד לפני כששים שנה, כשהרב היה בחור בישיבת כנסת חזקיהו בכפר חסידים כבר היה מוכר לרבים כגאון ומתמיד גדול בתורה. מורינו הרב ברלנד שליט"א היה לומד עשרים שעות ביום ללא הפסק. פעם כשהוא היה בגיל שבע עשרה ראש הישיבה הגר"א מישקובסקי זצ"ל אמר לו, "אתה חייב לצאת אל השדות, להתבודד". הוסיף ואמר, "לך בכל יום שעתיים אל השדה [להשתחרר]".

הרב עוד לא שמע על חסידות ברסלב ולא ידע מה היא התבודדות בתורת רבי נחמן, אבל כדי לקיים את צוויו של הראש ישיבה הוא הלך כל יום והתבודד בשדות שמסביב לכפר חסידים. הוא הרגיש כזו נעימות בהתבודדות שבמקום לנסוע הלוך חזור מביתו בחיפה לישיבה באוטובוס, וכדי לשמור את העיניים, הוא היה הולך ברגל שעתיים לכל צד. בזמנו כל הדרך היתה רק שדות ופרדסים. אבל כל כולו היה מונח בתורה הקדושה. שם בכפר חסידים הרב התקרב מאוד למשגיח ר' אליהו לופיאן זצ"ל, וכשהיה בחור בן עשרים המשגיח אמר לו "ממך ייצא ראש ישיבה גדול". 

כשהרב התארס לרבנית תהילה תליט"א הוא עבר לבני ברק לכולל פוניבז', שם הוא למד עם גדולי התורה של הדור הקודם, ר' בן ציון במברגר זצ"ל, ר' יחזקאל לוינשטיין זצ"ל ור' חיים פרידלנדר זצ"ל, והיה יושן בבית של ר' חיים. הרב היה כל כך שקוע בלימודו שלא עניין אותו שום דבר אחר. הרב שמואל הלר, מרבני חיפה, זוכר שאמרו לרב בפורים: "צא לריקודים". והרב אמר: "אני לא מסוגל לעזוב את הגמרא". רצו לשפוך עליו מים – אך לא הצליח לסגור את הגמרא.

לאחר החתונה הרב והרבנית התגוררו בבני ברק והרב למד בישיבת וואלוז'ין. שם בבני ברק הרב נצמד לגאון הצדיק הרב יעקב ישראל קנייבסקי זצ"ל (מכונה "הסטייפלר"), ולמד אתו מדי יום שעה חברותא במשך כמה שנים. כשהרב עוד היה בכפר חסידים היה כותב לסטייפלר הרבה שאלות בהלכה ולאחר מכן המשיך לשאול על כל דבר עד שנאספו לו מחברות שלמות של שו"תים מהסטייפלר.

באחד הפעמים שהרב למד עם הסטייפלר הרב אמר לו שהוא כוסף לגלות את פנימיות התפילה. אז הסטייפלר אמר לו "לך תתפלל עם החסידים". ליל פורים אחד, לפני כחמישים שנה, הרב הלך מחסידות לחסידות בבני ברק לחפש מקום שעובדים את ה' באמת עד שהגיע לישיבת ברסלב, וכשנכנס לשם ראה שהכל שקט אין כמעט אף אחד. מורינו הרב ברלנד פגש את המשגיח הרב נחמן רוזנטל שליט"א ושאל אותו למה כאן שקט? אין כאן פורים? אמר לו הרב רוזנטל, כאן כולם הולכים לישון, קמים בחצות, והולכים לשדה להכין את הפורים לצעוק 'הצילני מקליפת המן עמלק וזכני לקדושת מרדכי ואסתר', כי איך אפשר לבזבז ליל קדוש כזה בהוללות ושכרות שכתוב בו כל הפושט יד [בתפילה] נותנים לו. הרב התרשם מאוד מהתשובה ומאז התקרב מאוד לברסלב.

 הרב נחמן רוזנטל שהיה משגיח בישיבת ברסלב ב"ב בזמן הקמת הישיבה לפני 50 שנה, סיפר בעבר שיום אחד הגיע יהודי לסטייפלר ובפיו בקשה שהרב יברך את זוגתו שצריכה ישועה דחופה. אמר לו הסטייפלר, תפנה לשכן שלי הרב אליעזר ברלנד ותבקש ממנו ברכה. הלך היהודי לביתו של מורנו הרב שליט"א אך הוא היה באותו זמן בהתבודדות בשדה. "תשאיר את הפתק ואת שמך ואני אמסור לו" אמרה הרבנית.

לאחר מספר ימים חזר אותו היהודי לבית הרב עם מעטפה ובה סכום כסף גדול מאוד ונתן אותה לרב כמחווה על הישועה שאשתו נושעה. הרב סירב לקחת את הכסף אבל האיש התווכח והתחנן אליו, השאיר את המעטפה והלך. הרב נמלך ברבנית והחליט – "הכסף הזה לא שייך לי!! אצא לרחוב והראש ישיבה הראשון בו אפגוש אתן לו את המעטפה". יצא הרב מביתו ומיד פגש באקראי את ראש ישיבת ברסלב ר' שמעון ברגשטיין זצ"ל, ובשמחה נתן לו את המעטפה. ומוסיף הרב רוזנטל שמאוחר יותר סיפר לו ר' שמעון ברגשטיין זה הכסף שהחזיק את הישיבה.

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

הַיּוֹם יוֹם אֶחָד לָעֹמֶר • נוסח ספירת העומר ותפילה מהגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א לחסד שבחסד

סדר נוסח ספירת העומר (ספרד): לְשֵׁם יִחוּד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ, בִּדְחִילוּ וּרְחִימוּ, לְיַחֲד שֵׁם …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *