צור קשר עם הרב ברלנד

ז' אב – "דֶּרֶךְ לוּז נִכְנָסִים לְבֵית אֵל ודֶּרֶךְ לֵאָה זוכים לְרָחֵל" הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א

שיעורו של כ"ק הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א בבית משפחת סלמה בבני ברק – פרשת דברים, ז' בחודש אב תשע"ח

הַיּוֹם זֶה יוֹם שֶׁל עֲשֶׂרֶת הַדִּבְּרוֹת, הַיּוֹם זֶה ז' אַב, הַיּוֹם יוֹרֵד בֵּית מִקְדָּשׁ שֶׁל אֵשׁ, הַיּוֹם הַגּוֹיִים נִכְנְסוּ לְבֵית הַמִּקְדָּשׁ, לָכֵן הַרֶבֶּ'ה אוֹמֵר כָּאן בְּתורה פ"ה שֶׁבְּתִשְׁעָה בְּאָב אֶפְשָׁר לְהַחֲיוֹת אֶת כָּל הַמֵּתִים, יֵשׁ שְׁלֹשָׁה שָׁבוּעוֹת זֶה עֶצֶם לוּז, כְּמוֹ שֶׁבְּלוּז לֹא מֵתִים – מַלְאַךְ הַמָּוֶת אֵין לוֹ רְשׁוּת לְהִכָּנֵס, גַּם בְּתִשְׁעָה בְּאָב לַמַּלְאָךְ הַמָּוֶת אֵין לוֹ רְשׁוּת לְהִכָּנֵס, תִּשְׁעָה בְּאָב זֶה הַיּוֹם שֶׁאֶפְשָׁר לְהַחֲיוֹת אֶת כָּל הַמֵּתִים בָּעוֹלָם, זֶה זְמַן תְּחִיַּת הַמֵּתִים.

כִּי בְּתִשְׁעָה בְּאָב ה' מֵחָדָשׁ אֶת הַגּוּף, כוּלָּם חוֹזְרִים בִּתְשׁוּבָה וְיוֹשְׁבִים עַל הָאָרֶץ, וְאַחֲרֵי זֶה יוֹצְאִים בְּרִקּוּדִים בְּט"ו אָב, וּבְיוֹם כִּפּוּר גַּם יוֹצְאִים בְּרִקּוּדִים, וְשָׂמִים בֶּגֶד אֱדוֹם עַל הַחַלּוֹן וְזֶה נִהְיָה לָבָן, אִשָּׁה שֶׁיֵּשׁ לָהּ שִׂמְלָה אֲדוּמָה הִיא שָׁמָּה אוֹתָהּ עַל הַחַלּוֹן הִיא נִהְיֵיתָ שַׂמְלָה לְבָנָה, מִּי שֶּׁאֵין לָהּ שִׂמְלַת כַּלָּה שָׂמָה עַל הַחַלּוֹן.

"שִׁכְבִי עַד הַבֹּקֶר" (רות ג, יג), מַה זֶה "שִׁכְבִי עַד הַבֹּקֶר"? זֶה עֵת הַתְּחִיָּה, אַז עַכְשָׁיו זֶה שִׁכְבִי עַד קוּמִי, "קוּמִי רֹנִּי בַלַּיְלָה לְרֹאשׁ אַשְׁמֻרוֹת" (איכה ב, יט), שִׁכְבִי זֶה חַג הַשָּׁבוּעוֹת, קוֹרְאִים לְזֶה שִׁכְבִי, שֶׁהוּא – בֹּעַז אָמַר לָהּ – לְרוּת "שִׁכְבִי עַד הַבֹּקֶר", וְקוּמִי – זֶה "קוּמִי רֹנִּי בַּלַּיְלָה", זֶה מֵט"ו, בְּאוּקְרָאִינָה אֵין חֲצוֹת, בְּאוּקְרָאִינָה הַשָּׁמַיִם מְאִירִים, הַשְּׁקִיעָה זֶה רַק בְּתֵשַׁע, עַכְשָׁיו כָּל תַּמּוּז – אָב הַשְּׁקִיעָה הִיא בְּתֵשַׁע, אַחֲרֵי זֶה אָב זֶה מַתְחִיל לָרֶדֶת מִתֵּשַׁע לִשְׁמוֹנֶה וָחֵצִי, בְּא' אֱלוּל הַשְּׁקִיעָה זֶה שְׁמוֹנֶה וָחֵצִי – בְּא' אֱלוּל, עַד א' אֱלוּל הַשָּׁמַיִם מְאִירִים, אֲפִלּוּ בְּאֶמְצַע הַלַּיְלָה הַשָּׁמַיִם בְּהִירִים – כְּחוּלִים, לֹא שְׁחוֹרִים, אַז אֵין חֲצוֹת, אֵין חֲצוֹת, עַד שֶׁהַשָּׁמַיִם מְקַבְּלִים גָּוֶן שָׁחוֹר אַז מַתְחִיל חֲצוֹת, זֶה "קוּמִי רֹנִּי בַּלַּיְלָה", אַז מֵשִׁכְבִי עַד קוּמִי אֵין חֲצוֹת, וְקוּמִי פֵּרוּשׁוֹ תְּחִיַּת הַמֵּתִים, אַז "עֲלִי בְאֵר עֱנוּ לָהּ" (במדבר כא, יז).

 
כִּי פַּעַם כָּל אִשָּׁה יָכְלָה לְהַחֲיוֹת מֵתִים, פַּעַם כָּל אִשָּׁה הָיָה לָהּ כֹּחַ לְהַחֲיוֹת מֵתִים, הָיוּ 600,000 נְבִיאוֹת – שִׁשִּׁים רִבּוֹא נְבִיאוֹת, וְכֻלָּם הָיוּ עָפוֹת בָּאֲוִיר, מִצִּפּוֹרִי הָהִיא עָפָה בָּאֲוִיר וְהִיא נִהְיְתָה כּוֹכָב נֹגַהּ, כּוֹכָב נֹגַהּ זֶה צִפּוֹרָה היוּ עָפוֹת בָּאֲוִיר, לָמָּה קָרְאוּ לָהּ צִפּוֹרָה? שֶׁהִיא הָיְתָה עָפָה כְּמוֹ צִפּוֹר, קַיִן רָצָה לָקַחַת אוֹתָהּ לְאִשָּׁה, אַז היא רצה לשמחזאי, שֶׁהוּא יָדַע אֶת הַשֵּׁם הַמְּפֹרָשׁ וְכָכָה.., אַז עַכְשָׁיו תִּשְׁעָה בְּאָב זֶה הַזְּמַן שֶׁל תְּחִיַּת הַמֵּתִים – זֶה הַזְּמַן שֶׁאֶפְשָׁר לְהַחֲיוֹת מֵתִים, וְכָל אֶחָד יָכוֹל לְהַחֲיוֹת מֵתִים, עַל יְדֵי שֶׁיּוֹשְׁבִים עַל הָאָרֶץ אֶפְשָׁר לְהַחֲיוֹת מֵתִים, זֶה הַנֶּחָמָה – "נַחֲמוּ נַחֲמוּ" (ישעיהו מ, א).

כִּי מָנוֹחַ זָכָה לְהַחֲיוֹת מֵתִים, הַצְלְלֶפּוֹנִית זָכְתָה לְהַחֲיוֹת מֵתִים, כְּמוֹ יִסְכָּה שֶׁהַכֹּל סוֹכִים בְצִלָּהּ, לָמָּה קִרְאוּ לָהּ יִסְכָּה? שֶׁכֻּלָּם סוֹכִים בְצִלָּהּ, הַצְלְלֶפּוֹנִית – כוּלָּם חוֹסִים בְּצֵל שֶׁלָהּ, זֶה הַצְלְלֶפּוֹנִית, אַז "שִׁכְבִי עַד הַבֹּקֶר" זֶה עֵת הַתְּחִיָּה, כִּי הַרֶבֶּ'ה מְגַלֶּה לָנוּ שְׁמֵלוּז נִכְנָסִים לְבֵית אֵל, לְבֵית אֵל אִי אֶפְשָׁר לְהִכָּנֵס, זֶה עִיר שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְהִכָּנֵס לְשָׁם, אַז אֵיךְ נִכְנָסִים? אַז הָיָה לוּז, כִּי עַל הַלּוּז נֶאֱמַר "שִׁכְבִי עַד הַבֹּקֶר".

אַז פַּעַם כָּל אִשָּׁה יָדְעָה לְהַחֲיוֹת מֵתִים, כָּל אִשָּׁה בִּזְמַן בַּיִת רִאשׁוֹן יָכְלָה לְהַחֲיוֹת מֵתִים, כָּל אִשָּׁה בְּלִי יוֹצֵא מִן הַכְּלָל, שֵׁשׁ מֵאוֹת רִבּוֹא נָשִׁים יָכְלוּ לְהַחֲיוֹת מֵתִים, כָּל אִשָּׁה אִם הִיא הוֹלָכַת בִּצְנִיעוּת מְקֻבֶּלֶת רוּחַ נְבוּאָה וִיכוֹלָה לְהַחֲיוֹת מֵתִים, זֶה "שִׁכְבִי עַד הַבֹּקֶר" שֶׁזֶּה עֵת הַתְּחִיָּה, שֶׁכָּל אִשָּׁה יְכוֹלָה לְהַחֲיוֹת מֵתִים, בִּזְמַן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ כָּל אִשָּׁה יָכְלָה לְהַחֲיוֹת מֵתִים.

וְגַם בַּדּוֹר שֶׁלָּנוּ כָּל אִשָּׁה שֶׁהוֹלֶכֶת בִּצְנִיעוּת יְכוֹלָה לְהַחֲיוֹת מֵתִים, כָּתוּב "וַתְּחַיֶּיןָ אֶת הַיְלָדִים" (שמות א, יז) – שֶׁהֶחְיוּ אוֹתָם, שֶׁהִמְשִׁיכוּ רוּחַ חַיִּים, "וַתְּחַיֶּיןָ אֶת הַיְלָדִים", מֵנוּקְבָא דְּפַּרְדַשְׁקָא, מֵאֶחָד זֶה רוּחַ חַיִּים, וְאֶחָד זֶה רוּחַ שֶׁל מָשִׁיחַ, מִכָּל רוּחַ יָצָא רוּחַ חַיִּים, מֵאַחַד יָצָא רוּחַ חַיִּים וְרוּחַ שֶׁל מָשִׁיחַ.

כִּי עַכְשָׁיו זֶה רוּחַ שֶׁל מָשִׁיחַ, כִּי הַפָּרָה עָשָׂתָה שְׁתֵּי גְּעִיוֹת, מְמְמְמְ מְמְמְמְ. מְמְמְמְ הָרִאשׁוֹן אַז הוּא אָמַר: עַכְשָׁיו נֶחְרַב בַּיִת הַמִּקְדָּשׁ, עֲרָבִי – הָיָה לוֹ רוּחַ הַקֹּדֶשׁ, פַּעַם לְכָל אִשָּׁה הָיָה רוּחַ הַקֹּדֶשׁ, הַפָּרָה עוֹשֶׂה מְמְמְמְ הוּא אָמַר כַּנִּרְאֶה שֶׁזֶּה הָיָה בְּעַצְבוּת, אַז הוּא אָמַר: עַכְשָׁיו נִשְׂרֹף בַּיִת הַמִּקְדָּשׁ, עַכְשָׁיו הוּא עוֹלֶה בְּלֶהָבוֹת.

אַחֲרֵי חָמֵשׁ דַּקּוֹת הִיא עוֹשָׂה עוֹד פַּעַם מְמְמְמְ, אֲבָל בְּשִׂמְחָה, הוּא אָמַר: עַכְשָׁיו נוֹלַד מָשִׁיחַ, זֶה הָרֶגַע הַזֶּה שֶׁבְּתִשְׁעָה בְּאָב נוֹלַד מָשִׁיחַ, כָּל מִּי שֶׁנּוֹלַד בְּתִשְׁעָה בְּאָב הוּא נִשְׁמַת מָשִׁיחַ, כָּל אִשָּׁה צְרִיכָה לָלֶכֶת בְּמוֹצָאֵי תִּשְׁעָה בְּאָב לַמִּקְוֶה, כָּל אִשָּׁה בְּלִי יוֹצֵא מֵהַכְּלָל, לָלֶכֶת לִטְבוּל בְּמוֹצָאֵי תִּשְׁעָה בְּאָב וְעַל יְדֵי זה הִיא תִּזְכֶּה בְּמֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ, אַז יוֹצֵא שֶׁבְּתִשְׁעָה בְּאָב נוֹלָד מָשִׁיחַ, וְהַכֹּל לוֹמְדִים מֵהַפָּרָה. יֵשׁ פָּרָה אֲדוּמָה, יֵשׁ עֶגְלָה עֲרוּפָה, מֵהַפָּרָה לוֹמְדִים אֶת כָּל הַסּוֹד.

עַכְשָׁו מַגִּיעַ תִּשְׁעָה בְּאָב אֶפְשָׁר לְהַחֲיוֹת מֵתִים, תִּשְׁעָה בְּאָב אֵין מֵת שֶׁלֹּא מְחַיִּים אוֹתוֹ, כְּמוֹ אֱלִישָׁע הֶחְיָה אֶת בֶּן הַשּׁוּנַמִּית, הָיְתָה צָרְפִית וְהָיְתָה שׁוּנַמִּית, וְאַחֲרֵי זֶה הָיְתָה אֵשֶׁת עוֹבַדְיָה, הָיוּ שָׁלוֹשׁ נָשִׁים שֶׁכָּל אַחַת קִבְּלָהּ כַּד כִּי הַכַּד הַזֶּה לֹא נִגְמָר אַף פַּעַם, כָּל אַחַת קִבְּלָהּ כַּד, הַצָּרְפִית קִבְּלָהּ "כַּד הַקֶּמַח לֹא תִכְלָה וְצַפַּחַת הַשֶּׁמֶן לֹא תֶחְסָר" (מלכים א' יז, יד), אִם הַיּוֹם נִמְצָא אֶת הַכַּד אַז אֶפְשָׁר לִשְׁפּוֹךְ שֶׁמֶן בְּלִי סוֹף, עַד תְּחִיַּת הַמֵּתִים, "כַּד הַקֶּמַח לֹא תִכְלָה וְצַפַּחַת הַשֶּׁמֶן לֹא תֶחְסָר" – עַד תְּחִיַּת הַמֵּתִים אֶפְשָׁר לִשְׁפּוֹךְ שֶׁמֶן וְזֶה לֹא יֶחְסַר לָעוֹלָם, הוּא נָתַן לָהּ אֶת הַשֶּׁמֶן – אֶת הַכַּד הַזֶּה שֶׁיּוֹצֵא מִמֶּנּוּ שֶׁמֶן בְּלִי סוֹף, עַד תְּחִיַּת הַמֵּתִים הוּא שׁוֹפֵעַ שֶׁמֶן, עַד עֵת הַתְּחִיָּה.

"וַיְהִי בַבֹּקֶר וְהִנֵּה הִיא לֵאָה" (בראשית כט, כה), כָּל הָעִנְיָן זֶה לְהִכָּלֵל בְּלֵאָה, "וְעֵינֵי לֵאָה רַכּוֹת" (בראשית כט, יז), כִּי פַּעַם הָיוּ מִתְחַתְּנִים עִם בְּנֵי דּוֹדִים, זֶה הָיָה הַמִּנְהָג בְּכָל הַחַמוּלוֹת, אַז אֶחָד נוֹלָד לוֹ שְׁתֵּי בָּנִים וְאֶחָד נוֹלָד לוֹ שְׁתֵּי בָּנוֹת אַז מִיַּד עָשׂוּ שִׁדּוּךְ בַּלֵּידָה, בַּלֵּידָה הָיוּ כְּבָר סוֹגְרִים וָוארְט – שׁוֹבְרִים צַלַּחַת, וְאַחֲרֵי זֶה מְחַכִּים עַד גִּיל 18 – 20, לֹא מְשַׁנֶּה מָתַי, אֲבָל אֶת הַשִׁידּוּךְ עוֹשִׂים בַּלֵּידָה, לֹא מְחַכִּים בְּגִיל 13, 14, לַעֲשׂוֹת פְּגִישׁוֹת, וְ'לֹא מוֹצֵא חֵן', יֵשׁ לָהּ אַף יָשָׁר אוֹ אַף עָקוּם אוֹ יֵשׁ לָהּ אַף מִפְּלַסְטִיק, הָיוּ גּוֹמְרִים אֶת כָּל הַשִׁידוּכִים בַּלֵּידָה.

עַכְשָׁיו יַלְדָּה בְּגִיל 3 יָדְעָה מַה הַשִׁידּוּךְ שֶׁלָּהּ, לֵאָה הָיְתָה בְּגִיל שָׁלוֹשׁ הִיא יְדָעָהּ שֶׁהַשִׁידּוּךְ שֶׁלָּהּ זֶה עֵשָׂו, עֵשָׂו גַּם הָיָה יֶלֶד בְּגִיל שָׁלוֹשׁ, כְּבָר גָּמְרוֹ אֶת הַשִׁידּוּךְ, בְּגִיל 15 הוּא כְּבָר הָיָה יוֹרֶה חִצִּים – הָיָה הוֹרֵג אֲנָשִׁים, וְלֵאָה רַק בּוֹכָה מִגִּיל שָׁלוֹשׁ, כָּל הַיּוֹם הִיא רַק בּוֹכָה מִגִּיל שָׁלוֹשׁ, מַה? זֶה יִהְיֶה הַשִׁידּוּךְ שֶׁלִּי?! אֲבָל כָּכָה חָשְׁבוּ – גְּדוֹלָה לְגָדוֹל קְטַנָּה לְקָטָן.

כָּכָה כָּתוּב בְּמִדְרַשׁ תַּנְחוּמָא – גְּדוֹלָה לְגָדוֹל קְטַנָּה לְקָטָן, "שִׁכְבִי עַד הַבֹּקֶר" שֶׁזֶּה עֵת הַתְּחִיָּה, שֶׁאַחֲרֵי תִּשְׁעָה בְּאָב אֶפְשָׁר לְהַחֲיוֹת אֶת כָּל הַמֵּתִים, "וַיְהִי בַּבֹּקֶר וְהִנֵּה הִיא לֵאָה", מַה זֶה בַּבֹּקֶר? זֶה עֵת הַתְּחִיָּה, שֶׁיִּהְיֶה תְּחִיַּת הַמֵּתִים יִּתְגַּלֶּה שֶׁהַכֹּל זֶה בִּזְכוּת לֵאָה, "וַיְהִי בַּבֹּקֶר וְהִנֵּה הִיא לֵאָה".
אַז זֶה לוּז שֶׁמַּלְאַךְ הַמָּוֶת אֵין לוֹ רְשׁוּת לְהִכָּנֵס בְּשׁוּם אֹפֶן בָּעִיר לוּז, וְאֵין לוֹ וִיזָה וְהוּא גַּם לֹא יְקַבֵּל וִיזָה, אַז קָדְקֹד – כָּתוּב שֶּׁיּוֹסֵף זָכָה לִהְיוֹת קָדְקֹד, קָדְקֹד זֶה לֵאָה, אַז צְרִיכִים לָדַעַת שֶׁמַּלְאַךְ הַמָּוֶת לֹא יָכוֹל לְהִכָּנֵס לְלוּז, אֵין לוֹ זְכוּת לְהִכָּנֵס.

זֶה מַרְאֶה שֶׁבְּתִשְׁעָה בְּאָב זֶה הָרֶגַע שֶׁזּוֹכִים לִתְחִיַּת הַמֵּתִים, שֶׁמַּלְאַךְ הַמָּוֶת אֵין לוֹ שְׁלִיטָה עַל הַבֵּן אָדָם, כָּל מִּי שֶׁיּוֹשֵׁב עַל הָאָרֶץ בְּתִשְׁעָה בְּאָב – יוֹשֵׁב עַל הָאָרֶץ וּבוֹכֶה – אֵין לַמַּלְאָךְ הַמָּוֶת שְׁלִיטָה עָלָיו, כְּמוֹ בְּעִיר לוּז אֵין לָהֶם שְׁלִיטָה עַל אַף אֶחָד.

וְלָכֵן כָּתוּב דֶּרֶךְ לוּז נִכְנָסִים לְבֵית אֵל, "וְאוּלָם לוּז שֵׁם הָעִיר לָרִאשֹׁנָה" (בראשית כח, יט), כְּלוֹמַר שֶׁלּוּז, זֶה חִדּוּשׁ שֶׁל רַבֵּינוּ, שֶׁדֶּרֶךְ לוּז נִכְנָסִים לְבֵית אֵל, כלומר: שֶׁדֶּרֶךְ לֵאָה זוכים לְרָחֵל, לוּז זֶה לֵאָה וּבֵית אֵל זֶה רָחֵל.

"וְהִיא יוֹשֶׁבֶת תַּחַת תֹּמֶר דְּבוֹרָה בֵּין הָרָמָה וּבֵין בֵּית אֵל" (שופטים ד, ה), בֵּית אֵל זֶה רָחֵל וְרָמָה זֶה לֵאָה, אַז דְּבוֹרָה הָיְתָה בֵּין הָרָמָה וּבֵין בֵּית אֵל, בִּשְׁבִיל רָחֵל, "וּלְקָדְקֹד נְזִיר אֶחָיו", כִּי יַעֲקֹב הוּא הָיָה מֵהַשְּׂעָרוֹת שֶׁל אָדָם קַדְמוֹן, כָּל יְהוּדִי הוּא מֵהַשְּׂעָרוֹת, יַעֲקֹב הָיָה מִשַּׂעֲרוֹת הַקָּדְקֹד מַמָּשׁ, יַעֲקֹב הָיָה מֵהַשְּׂעָרוֹת שֶׁמַּמָּשׁ בַּשְׁפִּיץ, שָׁם הַיְּסוֹד שֶׁל יַעֲקֹב, וְלָכֵן הוּא לָקַח שְׁתֵּי אֲחָיוֹת כִּי הַיְּסוֹד שֶׁלּוֹ הָיָה מִשְּׁתֵי הַשְּׂעָרוֹת, אֲבָל זֶה הָיָה עַל פִּי סוֹד, עַל פִּי פְּשָׁט הָיָה אָסוּר לָקַחַת אוֹתָם, אַז הוּא הָיָה צָרִיךְ לְתַקֵּן וְנִתְגַּלְגֵּל בְּאִיּוֹב שֶׁאָמַר "תָּם אָנִי" (איוב ט, כ), "תָּם אָנִי" (שם, שם כא), אַרְבַּע פְּעָמִים "תָּם אָנִי", שֶׁהוּא הָיָה צָרִיךְ לְכַפֵּר שֶׁהוּא לָקַח שְׁתֵּי אֲחָיוֹת.

"וּלְקָדְקֹד נְזִיר אֶחָיו" (בראשית מט, כו), וּבִנְיָמִין זָכָה לַכְּתֵפַיִם, אַז "נַחֲמוּ נַחֲמוּ" – מָנוֹחַ אותיות נחמו זֶה מִשַּׂעֲרוֹת הַקָּדְקֹד, וּבִנְיָמִין הוּא מֵהַכְּתֵפַיִם – "וּבֵין כְּתֵפָיו שָׁכֵן" (דברים לג, יב), שֶׁזֶּה בְּחִינַת לֵאָה, כִּי לֵאָה הִיא הַשְּׁכִינָה, לֵאָה הִיא גַּם בַּקָדְקֹד וְגַם בַּכְּתֵפַיִם, לֵאָה הִיא כָּל הַחֵצִי הָעֶלְיוֹן, רָחֵל קִבְּלָהּ אֶת הַחֵצִי הַתַּחְתּוֹן, זֶה שֶׁלֵּאָה הִיא גַּם כְּנֶגֶד קָדְקֹד וְגַם נֶגֶד כְּתֵפַיִם, זֶה לֵאָה שֶׁהִיא רִאשׁוֹנָה, אַז אֵיךְ הוּא יַגִּיעַ לְרָחֵל? עַל יְדֵי לֵאָה, תָּמִיד אוֹמְרִים שֶׁמֵּרָחֵל עוֹלִים לְלֵאָה, רַבֵּינוּ אוֹמֵר פֹּה הָפוּךְ, שֶׁמֵלֵאָה הוּא יַגִּיעַ לְרָחֵל, שקודם יִהְיֶה לוֹ אֶת הַבְּחִינָה שֶׁל לֵאָה שֶׁזֶּה עֲנָוָה וְשִׁפְלוּת, וְאָז הוּא יַגִּיעַ לְרָחֵל שֶׁזֶּה הַחָכְמָה.

"חָכְמַת אָדָם תָּאִיר פָּנָיו" (קהלת ח, א), אִם אָדָם רוֹצֶה לְהַגִּיעַ לַבְּחִינָה שֶׁל לֵאָה, מִקֹּדֶם הוּא צָרִיךְ לְהַגִּיעַ לַבְּחִינָה שֶׁל לֵאָה, וְאָז דֶּרֶךְ לֵאָה הוּא מַגִּיעַ לְרָחֵל – דֶּרֶךְ לוּז הוּא נִכְנַס לְבֵית אֵל, אַז כָּל הַפֵּרוּשִׁים הַקְּדוֹשִׁים שֶׁל רַבֵּינוּ זֶה כָּל הָעֵץ חַיִּים, שֶׁהָפוּךְ מִמַּה תָּמִיד אוֹמְרִים, כִּי בִּשְׁלֹשָׁה שָׁבוּעוֹת הוֹפְכִים אֶת הַסֵּדֶר, וְזוֹכִים שְלֵאָה תִּכָּנֵס לְרָחֵל, עַד רָחֵל, וּלְקָדְקֹד זֶה הָעִנְיָן שֶׁל לֵאָה.

הַקָּדְקֹד זֶה עֶצֶם לוּז, כִּי פֹּה יֵשׁ עֶצֶם לוּז, שָׁם זֶה הַתְּפִלִּין, וְחַיָּבִים לֶאֱכוֹל מְלַוֶּה מַלְכָּהּ, כִּי הָעֶצֶם הַזֹּאת נֶהֱנֵית רַק מִמְּלַוֶּה מַלְכָּהּ, כְּדֵי שֶׁהָעֶצֶם הַזֹּאת תָקוּם בִּתְחִיַּת הַמֵּתִים צָרִיךְ לֶאֱכוֹל בֶּמְלַוֶה מַלְכָּהּ, מִּי שֶׁלֹּא אוֹכֶל מְלַוֶּה מַלְכָּהּ לֹא יָקוּם בִּתְחִיַּת הַמֵּתִים, אִי אֶפְשָׁר, כִּי לָקוּם רַק עַל יְדֵי עֶצֶם לוּז, וְכָל אָדָם צָרִיךְ לֶאֱכוֹל כַזַּיִת – לֶאֱכוֹל פִּיצוֹת בֶּמְלַוֶה מַלְכָּהּ, הוּא צָרִיךְ לִטְעֹם אֵיזֶה כַזַּיִת – כַּמָּה פֵּרוּרִים – כַזַּיִת מֵהַפִּיצוֹת שֶׁזּוֹרְקִים, כְּדֵי שֶׁעַל יְדֵי זֶה הוּא יוּכַל לָקוּם בִּתְחִיַּת הַמֵּתִים, וְלִשְׁתּוֹת טִפָּה מִבְּאֵרָהּ שֶׁל מִרְיָם, אַז רַק עַל יְדֵי בְּחִינַת לֵאָה זוֹכִים לִתְחִיַּת הַמֵּתִים.

שֶׁזֶּה לוּז שֶׁעַל יְדֵי לוּז נִכְנָסִים לְבֵית אֵל, בְּחִינַת לֵאָה שֶׁהִיא רִאשׁוֹנָה, כִּי בֵּית אֵל זֶה מִתְיַחֵס לֵאָה, אַז יוֹסֵף וּבִנְיָמִין זָכוּ לְלֵאָה, וְהֵם אֲפִלּוּ לְרָחֵל לֹא זָכוּ, לִבְחִינָה שֶׁל לֵאָה שֶׁהִיא רִאשׁוֹנָה, וּלְקָדְקֹד נְזִיר אֶחָיו בְּחִינַת לוּז, בְּגִימַטְרִיָּא עֹרֶף, בְּגִימַטְרִיָּא ש' נ', ש' נ' זֶה שִׁמְעוֹן נַחְמָן, שֶׁעַכְשָׁו זֶה שַׁבָּת נַחֲמוּ שֶׁהַתִּקּוּן זֶה עַל יְדֵי שִׁמְעוֹן נַחְמָן, הַתִּקּוּן שֶׁכֻּלָּם נָסְעוּ לַאֲרִ"י, וְאַחֲרֵי שֶׁנּוֹסְעִים לַאֲרִ"י [חסר].

אַז זֶה ש' נ' זֶה רָאשֵׁי תֵּבוֹת שַׁ'בָּת נַ'חֲמוּ, עַכְשָׁיו שַׁבָּת הַבָּאָה זֶה שַׁבָּת נַחֲמוּ, זֶה אוֹתִיּוֹת מָנוֹחַ, שֶׁמָּנוֹחַ [-]

גלריית תמונות

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

כָּל שְׁתִיַּת הַיַּיִן זֶה לְהַגִּיעַ לִידֵי דְּבֵקוּת בַּה' לִרְאוֹת אֶת ה' פָּנִים אֶל פָּנִים! • שיעור אש להבה לחג הפורים מהגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א

כיצד מבטלים את הדינים בפורים > מתי מתגלית יסוד הארת 'אבא' > מהו לבסומי בפוריא …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *