צור קשר עם הרב ברלנד

"אם יש צער לאיש אחד אז יש צער בכל העולמות" – דברי הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א במוצאי שבת קודש

במוצאי שבת קודש לך לך הגיע כ"ק הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א לסעודת המלווה מלכה בביתו של הרב אליהו מירב שליט"א. הרב שר עם הציבור ומסר את דברי קודשו, אלא דברי הרב ברלנד שליט"א.

"כל האנשים זה כללות אחת"

"כל הספירות וכל בני האדם, הכל זה דבר אחד. כתוב בתורות ע"ה, ע"ו ו- ע"ז (בליקוטי מוהר"ן) שכל האנשים זה דבר אחד, אחד הוא הראש, אחד הוא היד, אחד הוא הרגל. וכמו שבגוף האדם, אם כואב לאיבר אחד כך כואב לכל הגוף כואב, זה נכון גם בכללות. כל האנשים זה דבר אחד, ואסור שיהיה שום כאב לאף אדם, לשום אישה ולשום ילד. אם יש צער לאיש אחד אז יש צער בכל העולמות." 

"לצדיק יש כוח לכפר על הכל"

"בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים" (בראשית א א), בְּרֵאשִׁית בָּרָא. 'בְּרֵאשִׁית' מַאֲמָר, 'בָּרָא' חֲצִי מַאֲמָר" (ליקוטי מוהר"ן כא, ועוד עיין בשער הפסוקים למהרח"ו, סימן א', "כבר נתבאר בספר הזוהר, ענין בראשית, שהם אותיות ברא שית. גם אמרו שם, כי ברא, הוא חצי מאמר. והענין הוא, כי ו' אותיות יש במלת בראשית, כנגד ו"ק של ז"א. וזה ג"כ נרמז במלה עצמה, בהתחלקותה לשנים בר"א, שי"ת. ר"ל, כי נבראו ו"ק, ז"א, כנודע כי כל עיקרו אינו רק ו"ק. ולפיכך אמרו שם בס"ה, כי בראשית הוא מאמר שלם, ר"ל שכולל כל פרצוף ז"א, הנקרא ו"ק, כי הרי הם אותיות ברא שית כנזכר). לכן, בראשית זה באר, ברא שית, שיתין, דוד חפר את השיתין (סוכה נג ע"מ א), כי הצדיק יכול לתקן את הנשמות שבעולם."

"כתוב במדרש הגדול (נח פרשה ט יג- יד) שרשב"י אומר שיחד עם אברהם הוא יכול לפטור את כל העולם מתחילתו, ויחד עם אחיה השילוני הוא יכול לכפר על כל העולם". הצדיק יכול לכפר על כל דבר, אפילו שלֶמֶךְ (בן מתושלח) רצח את סבא שלו ובגלל זה רצח גם את בנו, ע"י שספק את כפיו ומעך אותו. עדה אשתו כעסה ואמרה שהיא לא מוחלת לו עד שבא אדם הראשון ופייס אותם. אדם הראשון אמר לעדה שלֶמֶךְ לא אשם, כי הוא היה עיוור ולא ראה מה שעשה. אך, למרות שהיה עיוור עדיין הוא צריך לכפר על הרצח."

 

"כול העבודה של האדם להגיע לרשות הצדיק"

"היו שני לֶמֶךְ, זה שהיה שני דורות מקין, ולמֶךְ אבא של נח. "וַיְחִי מְתוּשֶׁלַח שֶׁבַע וּשְׁמֹנִים שָׁנָה וּמְאַת שָׁנָה וַיּוֹלֶד אֶת-לָמֶךְ" (בראשית ה כה), שמונים ושבע גימט' יעקוב, הוא הגיע לרשות יעקב, לרשות הצדיק, כי כל העבודה של האדם להגיע לרשות הצדיק."

"באו האריות ואכלו את הכבשים, הרועה אומר שהוא לא יכול להילחם עם האריות. בעל הבית אומר לו אתה כן יכול, אתה עזבת את העדר והפקרת אותו, אני הרי מתפלל בהתבודדות שהרועים שלי ינצחו את כל האריות. שואל הרועה, 'למה אתה לא מתפלל שהעזים שלך יביאו דובים, כמו אצל ר' חנינה בן דוסא? (תענית דף כה). ענה בעל הבית, 'אני כמו ר' חנינא בן דוסא לא יכול להיות."

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

הַיּוֹם יוֹם אֶחָד לָעֹמֶר • נוסח ספירת העומר ותפילה מהגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א לחסד שבחסד

סדר נוסח ספירת העומר (ספרד): לְשֵׁם יִחוּד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ, בִּדְחִילוּ וּרְחִימוּ, לְיַחֲד שֵׁם …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *