צור קשר עם הרב ברלנד
האדמור מסווארן זצ"ל עם הרב ברלנד שליט"א

האדמו"ר מסווארן מגלה מתי יבוא משיח

בתאריך י"ג תמוז תשע"ג נסתלק רבי יששכר דב הגר, האדמו"ר מסווראן זצ"ל לבית עולמו. האדמו"ר היה ידיד גדול של כ"ק הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א, ואף החשיב את עצמו כתלמידו.

לפני פטירתו העביר האדמו"ר מסווראן מסר מצמרר, אלה דברי קודשו שנמסרו ע"י בתו של האדמו"ר מסווארן זצ"ל.

"אשתי היא חברה טובה מאוד של בת האדמו"ר מסווארן, ובמקרה אשתי הגיעה אליה מיד אחרי ההלוויה של אביה", פותח הרב יחיאל אילסר את עדותו מבית האדמו"ר זצ"ל. "האדמו"ר נפטר ביום שישי במעמד מאוד מיוחד – לפני הפטירה הגיעו אליו המשפחה והתלמידים והם שרו שירי שבת ביחד."

"הבת שלו, החברה הטובה של אשתי, זכתה להיכנס אליו ביחידות רגעים ספורים לפני הסתלקות הנשמה. במקרה אשתי הגיעה אליה אחרי פטירת האדמו"ר. אשתי ראתה את הבת מוארת, היא לא ידעה שאבא שלה נפטר. היא שאלה אותה: 'מה, טבלת בנהר דינור? תראי איך את נראית!"

"הבת של האדמו"ר שאלה את אשתי: איך את יודעת להגדיר את זה? אבא שלי עכשיו נפטר ובדיוק חזרנו מההלוויה."

"אז היא המשיכה לספר לאשתי בהתרגשות: נכנסתי לאבא שלי ביחידות לפני הפטירה והוא אמר לה במילים הללו – תדעי לך שיבוא יום והבד"ץ יחלקו על הרב ברלנד, וביום הזה שהבד"ץ יצאו נגד הרב ברלנד תדעי שהגיע המשיח!!"

"אבא שלי המשיך והזהיר אותי אחרי הגילוי המצמרר באלה המילים: אבל את ביתי תישארי עם הרב ברלנד."

צריך ללמוד קצת את ההיסטוריה כדי להבין עד כמה המסר שהעביר האדמו"ר מסווארן לבתו הוא מצמרר

בשנת ה'תקצ"ה – 24 שנה לאחר פטירתו של רבינו נחמן מברסלב – יזם הרה"ק רבי משה צבי מסאווראן זצ"ל התנגדות עזה על חסידי ברסלב ובראשם התלמיד הגדול מוהרנ"ת מברסלב, דבר שהוביל לרדיפות חמורות על רבי נתן ואף לכליאתו בידי השלטונות.

התנגדותו של האדמו"ר מסאווראן לברסלב

לאחר פטירתו של רבי נחמן מברסלב, עברה הנהגת חסידות ברסלב לתלמידו רבי נתן. עיקר עיסוקו של ר' נתן היה בהדפסת והפצת תורתו של רבי נחמן, כפי שנמסרה בחייו, בכתב ובעל פה. במהלך תקופתו של רבי נתן סבלו חסידי ברסלב מרדיפות קשות, במיוחד מצד הרה"ק רבי משה צבי מסאווראן זצ"ל. הוא אסר לאכול משחיטת חסידי ברסלב, להתחתן איתם או לקחת מקרבם מלמדים. הדפסת ספרי ברסלב ברוסיה הצארית נאסרה כתוצאה מהלשנה, מוהרנ"ת זצ"ל נאסר למשך כחודש, בית המדרש של חסידי ברסלב באומן נסגר ורבי נתן היה צריך להסתיר את זהותו בחלק ממסעותיו‏. בתקופה זו הצטמצם מאוד מספר חסידי ברסלב הגלויים ועמד על כמה חסידים בודדים, בעיקר באומן, בברסלב, בטשערין ובטולטשין.

בתחילה שרר קשר טוב בין רבי נתן מברסלב להרה"ק מסאווראן, קשר שהחל מהתקופה בה שהו השניים בחצרו של רבי לוי יצחק מבארדיטשוב, אלא שלאחר מכן בעקבות מסע הסתה והשמצה של אחד התלמידים החל הרה"ק מסאווראן – שהיה רבי לאלפי חסידים ומהאדמורי"ם הבולטים באותה תקופה – להוביל מלחמה קשה כנגד חסידות ברסלב, שהייתה אז קטנה מאוד והפכה לנרדפת ומושמצת אף יותר ממה שהורגלה עד לימים ההם.

מה שקרה בעקבות המחלוקת ההיא נרשם בדיו מלא כאב בדברי הימים של חסידות ברסלב וצרוב בנפשם של החסידים עד היום. המחלוקת הזו הייתה מן הקשות בתולדותיה של תנועת החסידות וההיסטוריון היהודי פרופ' רפאל מָאהלֶר אף קבע כי "רדיפות הברסלבים בידי חסידי סאווראן עלו באכזריותם על כל רדיפות החסידים בידי המתנגדים במאה הקודמת".

רבי נתן וחסידי ברסלב סבלו אז מחרמות ובזיונות נוראיים, פגיעה ברכוש ובפרנסה, איומים ברצח, גידופים והלשנות שהופנו אל השלטונות הרוסיים בטענות שונות. אחת הטענות החמורות שגרמו להסתת השלטונות הייתה בדיה על היותו של רבי נתן "נביא שקר" שפעילותו נוגדת את האינטרסים של הצאר הרוסי ונחשבת לבגידה במלכותו.

רק חמישה אנשים נשארו חסידי ברסלב

רבי אברהם בן רבי נחמן, שהנהיג את חסידי ברסלב לאחר פטירת אביו רבי נחמן מטולטשין – תלמידו הקרוב של מוהרנ"ת, מספר בספרו 'ימי התלאות' כי האירועים היו כה קשים עד כי "רק חמישה אנשים בברסלב עמדו בניסיון ונשארו בעבודתם את השם יתברך כמקדם, אבל רובם ככולם מהקיבוץ שבברסלב לא היה ביכולת להחזירם לעבודתם גם אחרי שעזר השם יתברך למוהרנ"ת והניח לו מכל אויביו מסביב".

אז, השאלה רק מתחזקת, איך הגיע האדמו"ר מסווארן, צאצא ישיר לאדמו"ר רבי משה צבי מסאווראן זצ"ל, להיות בקשר ידידות עמוק עם הרב ברלנד שליט"א?

הקשר של האדמו"ר מסווארן עם הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א

כשנתיים לאחר מלחמת ששת הימים פגש הרב הגר את ברלנד שליט"א באוטובוס לכיוון הכותל. הוא התפעל ממנו ובכל הדרך חזור דיבר איתו ואף הזמין אותו לביתו. במשך כל היום הם למדו בעיון את ספר שמואל, כאשר בתו, לימים אימו של ר' משה ברנשטיין, סיפרה שהיא זוכרת את תפילת הערבית של הרב ברלנד בהתלהבות עצומה.

מאז התחיל קשר הדוק בן הרב הגר מסווארן והרב ברלנד, במשך שנים רבות הם למדו כל ליל שישי במשך כל הלילה עד שיצאו להתבודדות. הרב הגר אהב מאוד את הרב ברלנד והעריך את גדולתו בתורה, הקשר שלהם נשמר גם אחרי שהרב ברלנד הקים את ישיבת שובו בנים.

"אני יכול להעיד שרבי בערל האגר היה ממש בטל ומבוטל לרב ברלנד שליט"א", העיד הרה"ח הרב יהושע דב רובינשטיין שליט"א. עד שפעם התבטא הרב הגר: "כל אחד משובו בנים, הישיבה של הרב ברלנד, הוא כמו אדמו"ר במקום אחר."

מספר ר' משה, נכדו של האדמו"ר מסווארן: "כשהתחילה המחלוקת הנוראה נגד הרב ברלנד שליט"א, הגיעו אל סבי בעלי המחלוקת. הם ניסו לדבר נגד הרב ברלנד שליט"א, אבל סבי כעס עליהם מאוד ואף ביקש להעמיד אותם לדין תורה, אלא שכבר לא היה בכוחו מכיוון שהיה מאוד חולה."

"בשארית כוחותיו זעק להם סבי האדמו"ר: "רבי אליעזר ברלנד הוא קודש קודשים! רבי אליעזר ברלנד הוא קודש קודשים!"

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

לְשׁוּבוּ בָּנִים הָיְתָה אוֹרָה וְשִׂמְחָה • גלריית תמונות מרהיבה משמחת פורים בחצר גינת ביתן המלך

לפניכם גלריית תמונות מרהיבה ביופיה משמחת הפורים בחצר גינת ביתן המלך – חצר בית מדרשינו …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *