צור קשר עם הרב ברלנד

בעקבות גירוש הרב ברלנד: הבצורת הקשה ביותר בזימבבואה בדור האחרון

בשנת תשע"ד, בעת שהייתו של הרב אליעזר ברלנד בזימבבואה למשך כמה חודשים, נוכחנו לראות כמות עצומה של גשמים אליהם זכתה המדינה האפריקנית, את מפלי ויקטוריה ההדורים, ואת כלכלת זימבבואה משגשגת.

באותה תקופה, אהב הרב להתבודד כל יום בשדות, והיה יוצא לשדות הענק הסמוכים למלונו תדיר. לעיתים היה יוצא לשדות בסמוך למפלי ויקטוריה, ומעשה דוד המלך היה לומד תורה, מתפלל, מתבודד ועובד את בוראו בחיק הטבע.

Rabbi Berland Victoria Falls
הרב ברלנד במפלי ויקטוריה מרץ 2014

תלמידי הרב הגדול שמחו עד למאוד כאשר קרוב משפחה שלח להם תמונה מרהיבה של הרב על רקע מפלי ויקטוריה העצומים ותמונות נוספות של הרב הולך ומתבודד בגשם. תמונה זאת עוררה מעט פליאה, שכן הרב מעולם לא אהב שצילמוהו, וכאן הרב עומד ומחייך למצלמה.

The Rabbi "bringing down the rain" at Victoria
הרב "מוריד את הגשם" במפלי ויקטוריה

רבים מכם עוקבים אחר ניסיונות הרב בשלושת השנים האחרונות, בהן רודפת אחריו מדינת ישראל ומנהיגיה שונאי הדת ומוציאים עליו דיבה כדי למונעו מלהפיץ תורה בישראל. כזכור לכם, ימים ספורים לפני חג הפסח, תוך כדי שהרב ותלמידיו הרבים התכוננו לערוך את החג בזימבבואה, שלחה מדינת ישראל בקשה ושוחד למדינת זימבבואה שיגרשו את הרב ותלמידיו כדי שלא יוכלו לחגוג יחד את החג. מספר שוטרים הגיעו למעונו של הרב לבדיקת דרכונים וחיפוש עילה מוצדקת לגרשם. בהמשך טענו שמדובר על "בעיות באשרות הכניסה". משמשו של הרב הזהירם: "הישמרו מפני כבודו של איש קדוש זה! אם יגורש מכאן, יפסק הגשם כליל! יש רק להתבונן בחודשים האחרונים בהם שהה הרב במקום, איזו ברכה הייתה לכם. כמעט מדי יום ירדו גשמים רבים, שהם חיוניים לכלכלה. תאמר למוגאבה (נשיא המדינה) שאם הרב יגורש ייפסקו הגשמים!"

הרב גם סיפר על המקרה והזכיר דברים אלו בשיעורו כשבועיים לפני הגירוש. הקלטה של הקטע מתוך השיעור הועלתה ליוטיוב תחת הכותרת: "דברים המבהילים שאמר הרב ברלנד שבועיים לפני שגורש מזימבבואה". לשמיעת ההקלטה:


תמלול דבריו:

הסברנו להם לשוטרים שמה שהיה לפני 30 שנה זה בדיוק עכשיו אותו דבר, "מה החג שהיה כאן באו איזה 200 אנשים, היה בלגן, כל העיר התהפכה.
היה פה רעידת אדמה…" אמרתי לירון. ירון הוא סגן אלוף. "תסביר להם מה שהיה הוא שיהיה. עכשיו אירן רוצה להשמיד אותנו. לא יודעים שרוצים להשמיד אותנו. לא יודעים כלום."

אמרו לי, "מוגאבה אוהב יהודים, מוגאבה אוהב את ישראל אם הרב יברך את מוגאבה אז זו תהיה המדינה הכי עשירה בעולם."

אז ירון אמר להם, "אם אתם מסלקים את הרב מפה לא יהיה לכם גשם. ירד פה חודש כאלה מבולים, איזה מבולים, בחיים לא ראיתי כאלה מבולים."

אמרתי לירון, "תסביר להם איזה חג היה פה…". אז ירון ישב איתם וסיפר להם את כל סיפור מגילת אסתר, שיבינו.

Rabbi Berland arrested handcuffs
הרב ברלנד יוצא מזימבבואה "עם המים"

שבועיים אחרי הקלטה זו, באה משטרת זימבבואה למתחם בו התארח הרב וכבלו את ידיו הקדושות באזיקים ביהירות. יותר מאוחר גם הלבישוהו במדי אסיר בטענה שכך נדרש במקרה של "בעיות באשרות הכניסה". כעבור יומיים בהם התייחסו אל הרב כאל אסיר, הרב גורש לעיר יוהנסבורג עם מאות תלמידים בערב פסח. הם יצאו "מִשְׁאֲרֹתָם צְרֻרֹת בְּשִׂמְלֹתָם עַל שִׁכְמָם", ממש כמו ביציאת מצרים לפני למעלה מאלפיים שנה.

ואז החלו המכות…

פסק הגשם והלכה הברכה. כעת, בתחילת 2016, עיתון הניו יורק טיימס קורא לבצורת זו "הבצורת הקשה ביותר בזימבבואה בדור האחרון". וככל שנמשכת הבצורת, כך נעצרת הכלכלה הזימבבואית כולה, שתלויה בעיקר בתוצרת החקלאית. אתר העסקים של בלומברג קרא למצב "בהלת המזון של דרום אפריקה", ותוכנית המזון העולמית של האו"ם (WFP) הכריזה על רעב שתוקף כמיליון וחצי אזרחי זימבבואה הזקוקים נואשות לתרומות מזון. למרות שאל ניניו השפיע גם על שכנותיה של זימבבואה, חומרת המצב בזימבבואה עולה על כולן. חקלאים בזימבבואה מבכים את מזלם היבש. ובנוסף לכל, ירידת העוצמה של מפלי ויקטוריה גורמת לבעיות באספקת החשמל של המפלים למדינה (סוכנות הידיעות רויטרס). מפלי ויקטוריה, הידועים כמפלים הגדולים בעולם ואחד משבעת פלאי תבל, ואשר היוו פעם אתר תיירותי שסיפקו הכנסות גדולות למדינה, הפכו לשממה שחונה (ראו תמונות להשוואה של המפלים לפני ואחרי).

הבצורת הידועה בכינויה "אל ניניו" עושה שמות בארץ זימבבואה.

את כל זה יכלו לחזות ולמנוע אם היו מכבדים את המנהיג הרוחני שליח ה'. וכמו שכתב רש"י בפרשת ויצא (בראשית כ"ח,י) שכאשר יעקב עזב את חרן "שיציאת צדיק מן המקום עושה רושם, שבזמן שהצדיק בעיר הוא הודה הוא זיוה הוא הדרה, יצא משם פנה הודה פנה זיוה פנה הדרה". כמובן כל זה תלוי ביחס המקום לצדיק. אם, כמו יוסף הצדיק, אשר הושלך לצינוק ומוציאים עליו דיבה על מעשים מגונים, תוך שמכנים אותו בשמות גנאי בריש גלי, אז בוודאי ידעו "שבע שנות רעב" מה הם. אך אם ישכילו להתנצל, להוציאו לחופשי ולכבדו כמלך, בוודאי ידעו שבע שנות שובע וברכה, ויזכו לכלכל את העולם כולו. כפי שאמר הרב באותו שיעור, "אם הרב יברך אותם אז זו תהיה המדינה הכי עשירה בעולם", וכנראה מסיבה זו בחר להגיע דווקא לזימבבואה מלכתחילה. אך הם לא השכילו לנצל את ההזדמנות שניתנה להם.

הצדיק תמיד סולח למי שמזיק לו, ומתפלל לטובתם. הוא מוכן לסבול למען האנושות, וכואב לו עד עמקי נשמתו לראות את סבלם של אחרים. אך ה' אינו מוחל על כבודם של הצדיקים ונוהג מידה כנגד מידה.

וכעת כשחזר הרב לאזור מסתבר שמצבם ישתפר. הכל תלוי באופן שינהגו בשליחי ה'.

הכל לבחירתכם, אפריקה. אנחנו מתפללים עליכם.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

עדכון: לאחר שהכתבה התפרסמה בכלי תקשורת האפריקאית הגיע לידיעתנו אשר ביתו של רוברט מוגאבה נשיא זימבבואה שהיא בעצם הנציגה המרכזי בממשלה מאחר שאביה חולה וישיש, הגיעה לרב ברלנד בימים האחרונים וביקשה מחילה עבורה ועבור כל המדינה.

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

כָּל שְׁתִיַּת הַיַּיִן זֶה לְהַגִּיעַ לִידֵי דְּבֵקוּת בַּה' לִרְאוֹת אֶת ה' פָּנִים אֶל פָּנִים! • שיעור אש להבה לחג הפורים מהגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א

כיצד מבטלים את הדינים בפורים > מתי מתגלית יסוד הארת 'אבא' > מהו לבסומי בפוריא …

2 comments

  1. ואם המשיח כן הגיע בטו בשבט.. מי אמר שתוך דקה כל העולם חייב לדעת על זה? מה, לא יכול לקחת מעט זמן עד שזה יתפרסם כמו שצריך?

  2. It's appropriate time to make some plans for the future and
    it is time to be happy. I have read this post and if I may I wish to suggest you some fascinating things or suggestions.
    Perhaps you could write next articles referring to this article.

    I want to learn even more things approximately it!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *