צור קשר עם הרב ברלנד

ליומא דהילולא י"ט אדר – הצדקת מרת פיגא אמו של רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב

תולדות חייה של הצדקת פיגא הנביאה אמו של רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב >>> משפחתה ונישואיה >>> גדולתה ומקום קברה >>> ליומא דהילולא י"ט אדר תקס"א

הוריה ואחיה

מרת פיגא בתם של רבי יחיאל 'דער דייטשל' [= האשכנזי] והצדקת מרת אדל בת הבעל שם טוב הקדוש, אחותם של הצדיקים רבי משה חיים מסדליקוב מחבר ספר 'דגל מחנה אפרים', ורבי ברוך ממעז'יבוז'. אחיה אלו בידעם את גדולתה היו קוראים לה 'פיגא'לה די נביאה' [= פיגא הנביאה].

נישואיה

בשנת תקכ"ג, בהגיעה לגיל הנישואין אמהּ הצדקת מרת אדל שידכה אותה עם רבי שמחה בנו של רבי נחמן מהורודנקא תלמיד הבעל שם טוב הקדוש. זיווג זה נעשה כרצון הבעל שם טוב הקדוש שהתבטא על כך בשתי הזדמנויות שונות.

ילדיהם

לרבי שמחה ולזוגתו הצדקת מרת פיגא נולדו שלשה בנים ובת אחת; רבי ישראל – שנקרא על שם הבעל שם טוב הקדוש. רבי יחיאל – שנקרא על שם רבי יחיאל 'דער דייטשל' חתן הבעל שם טוב הקדוש. רבי נחמן – הלא הוא רבינו הקדוש והנורא מברסלב, שנקרא על שם רבי נחמן מהורודנקא. לבת קראו פעריל.

גדולתה

הצדקת מרת פיגא היתה בעלת רוח הקודש, היתה מרבה בתפילות וכמו כן היתה מיחדת יחודים. הבעל שם טוב הקדוש היה מתגלה אליה בהקיץ ובחלום. אף הצדיקים תלמידי הבעל שם טוב ידעו שהיא בעלת השגה. בחתונת הצדקת מרת אודל בת רבינו הקדוש ראתה את הבעל שם טוב הקדוש בא לחופה.

עם בנה – רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב

הצדקת מרת פיגא סיפרה שכל ימי הריונה עם רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב, היו לה הארות נשגבות שאי אפשר לצייר ולספר כלל. הצדקת מרת פיגא סרגה כיפה קטנה לעובר, ומיד שנולד הלבישה על ראשו את הכיפה. בעת לידתו של רבינו הקדוש, כשרק יצא לאויר העולם, ישר לקחה אותו ונטלה לו את ידיו שלש פעמים לסירוגין, וכך עשתה בכל פעם שקם לינק הימנה.

בעת ברית המילה של רבינו הקדוש, ביקשה אמו הצדקת מרת פיגא מאחיה רבי ברוך ממעז'יבוז': 'ברוכ'ל תאחל לו שלא יחלקו עליו', ענה לה רבי ברוך: 'פיגא'לה, זה לא יכול להיות, זה כבר אבוד, מוכרחים לחלוק עליו'.

לאחר נישואי רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב, היה גר במרחק רב ממעז'יבוז' (כ-350 ק"מ), והיה נוסע לבקר את הוריו מידי פעם בפעם.

פטירתה וקברה

הצדקת מרת פיגא נפטרה ביום רביעי פרשת כי תשא, י"ט אדר תקס"א ונקברה במעז'יבוז', בסמיכות לאמה הצדקת מרת אדל בת הבעל שם טוב הקדוש. בשנים האחרונות אגודת 'אהלי צדיקים' הקימה שלט זכרון המנציח את שמה במקום המשוער כמקום קבורתה.

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

וכאן הבן שואל • הגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א מברך את המצה השמורה ויין המשומר ליתומי ארגון 'הבן יקיר לי'

כמידי שנה ארגון 'הבן יקיר לי' דואג למשפחות היתומים דקהילתנו לקמחא דפסחא מצות ויין לקיום …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *