צור קשר עם הרב ברלנד

ליומא דהילולא – הרה"ק רבי יצחק אייזיק וייס מסוואליווא – כ"ב אדר ב' תרנ"ד

לכבוד יום ההילולא ה-128 של הרה"ק רבי יצחק אייזיק מסוואליווא תלמידם של גדולי הדור מוגש לפניך מעט מתולדות חייו לידתו ונישואיו רבנותו ורבותיו הכח לפעול ישועות

לידתו

רבי יצחק אייזיק נולד לאביו רבי אברהם ווייס בכ"ב אדר תקפ"ד בעיירה מונקאטש. אביו רבי אברהם התייתם בקטנותו וגדל בבית הרה"ק רבי יצחק אייזיק מקאליב שנהיה לרבו המובהק. כשנולד לו בנו כשלוש שנים לאחר פטירת הרה"ק רבי יצחק אייזיק מקאליב, קרא לבנו על שם רבו – יצחק אייזיק.

רבנותו

רבי יצחק אייזיק נשא אשה בשנת תר"א והיה סמוך על שולחן חותנו 17 שנה, בשנת תרי"ט התמנה להיות רבה של עיירת סוואליווא בה כיהן ברבנות כ-20 שנה, במשך הזמן התעוררה עליו מחלוקת  מכמה מאנשי העיירה, הללו הציקו לו, ציערוהו וירדו לחייו.

בעצת רבו הרה"ק רבי יצחק אייזיק אייכנשטיין מזידיטשוב החל לחפש כהונת רבנות במקום אחר. לאחר מספר הצעות בחר להיות הראב"ד של העיירה מונקאטש, לצידו של הרה"ק האדמו"ר רבי שלמה שפירא ממונקאטש מחבר ספר שם שלמה שגר בעייירה. בתפקיד זה נשאר עד סוף ימיו.

רבותיו גדולי הדור

רבי יצחק אייזיק היה תלמידם של גדולי ומאורי דורו, בילדותו נסע יחד עם אביו להרה"ק רבי צבי אלימלך מדינוב – הבני יששכר. לאחר פטירתו נהיה תלמידו של הרה"ק רבי יהודה צבי מראזלא חתנו של הרה"ק רבי צבי הירש מזידיטשוב – העטרת צבי. לאחר פטירת רבו זה נהיה תלמידו של הרה"ק רבי שלום רוקח מבעלזא – השר שלום. לאחר פטירת השר שלום מבעלזא קיבל מהרה"ק רבי יצחק אייזיק אייכנשטיין מזידיטשוב ואחריו נסע להרה"ק רבי חיים הלברשטאם מצאנז – הדברי חיים.

בנוסף לכך זכה להסתופף בצילם של הרה"ק רבי צבי הירש מרימינוב, הרה"ק רבי ישראל מרוז'ין והרה"ק רבי חיים מקאסוב – התורת חיים.

גדולתו

רבי יצחק אייזיק היה ידוע כמתמיד מופלג ובקיא במכמני התורה, וידיו רב לו אף בתורת הקבלה. מידי יום היה לו שיעורים קבועים בגמרא ומפרשיה, רמב"ם, שו"ע ואף בספר הזהר הקדוש.

הרה"ק רבי יצחק אייזיק אייכנשטיין מזידיטשוב מינה את רבי יצחק אייזיק לכתוב ולסדר את דברי תורתו, מחמת שראה את ידיעותיו הרבות בנגלה ובנסתר.

אדם אחד לקה בנפשו ובא לפני הרה"ק השר שלום מבעלזא וביקש ממנו ברכה לרפואה, שלח אותו השר שלום לרבי יצחק אייזיק, באמרו שלרבי יצחק אייזיק יש את הכח להושיעו.

תלמידו הוא הרה"ק רבי יוסף מאיר ווייס מספינקא מחבר ספר אמרי יוסף בן אחיו רבי שמואל צבי.

חיבוריו

רבי יצחק אייזיק חיבר ספרים רבים במקצועות התורה, אך רובם אבדו בשואה האיומה. מבין ספריו שנשארו לפליטה ניתן למנות את; תולדות יצחק – על חמשה חומשי תורה, בית יצחק – על מסכת מגילה ודברי יצחק – דרשות.

הקדוש ברוך הוא ממלא שנותם של צדיקים

במלאת לרבי יצחק אייזיק 70 שנה בדיוק, נסתלק לישיבה של מעלה ביום כ"ב אדר ב' תרנ"ד, וכמו שכתוב שהקדוש ברוך ממלא שנותיהם של הצדיקים במדויק, כך התקיים ברבי יצחק אייזיק. מקום קברו נמצא כיום צמוד לאוהל אדמור"י מונקאטש בבית הקברות החדש במונקאטש.

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

תפילה לעני לחג הפסח מאת הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א

רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, מְחַיֵּה מֵתִים בְּרַחֲמִים רַבִּים, "אֱלֹקִים חַיִּים וּמֶלֶךְ עוֹלָם". רַחֵם עָלֵינוּ, הַחֲיֵינוּ וַהֲקִימֵנוּ, …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *