צור קשר עם הרב ברלנד

שיעור מיוחד לפסח: הרב עופר ארז שליט"א לשובו בנים מיאמי

הרה"צ הרב עופר ארז שליט"א בדברי קודש על חג הפסח, אך לפני כן הוא פותח את ליבנו בחידושים על בית המקדש

הרב עופר שליט"א בשיעור המיוחד שהוא מוסר לכולל שובו בנים מיאמי ולקהילה ששם. 

אלה דברי קודשו:

אברך שאל שאלה הלכתית את הרב יצחק זילברשטיין שליט"א: האם צריך לבער את החמץ בחצר?

ענה הרב זילברשטיין: במקומות שעופות מצויים לא צריך לבער את החמץ, כי הם אוכלים אותו!

המשיך להקשות האברך: כתוב בגמרא סוטה שהעופות לא אוכלים מאדם קמצן, ואני יודע על עצמי שאני קמצן .

ענה הרב זילברשטיין: זה נכון לכול השנה, אבל נפסק להלכה בשולחן ערוך שבימי הפסח העופות אוכלים את החמץ שבחצרות, העופות שומעים בת קול שאומרת להם ללכת לאכול את החמץ שבחצרות ישראל, ואין להם אפשרות לבחור בין קמצן ללא קמצן.

למה צריך שתי ציפורים עבור המצורע

בפרשת מצורע כתוב על המצורע שברגע שסיים את תהליך ההתהרות שלו הוא צריך להביא שני ציפורים. את אחת מהציפורים שוחטים ואילו את השניה משלחים. ושואלים, אמנם הציפור הנשחטת היא קורבן למצורע, אך למה צריך את הציפור המשולחת?

ומפרשים: אותו מצורע שהתרפא קיבל את צרעתו בגלל לשון הרע שדיבר, אך יכול להיות שהוא יחזור לסורו ושוב ידבר לשון הרע. כתוב בתרגום יהונתן בן עוזיאל חידוש נפלא שהציפור החיה עפה למקומה, אך אם הוא יחזור לדבר לשון הרע, הציפור החיה תחזור אליו להזהיר אותו!

מה שלמה המלך עשה בדרום אמריקה?

בחור ניגש אליי אחרי אחד השיעורים בת"א, וסיפר לי שבטיולו למרכז ודרום אמריקה הגיע לשבט של אינדיאנים באמזונס. שם נתנו לו לשתות תה איוואסקה (שיקוי אנתאוגני, פסיכואקטיבי מאגן האמזונס שבדרום אמריקה), הוא שאל את השמאנים האינדיאנים (הרב דקליפה) איך הם יודעים להכין את התה הזה דווקא מהצמחים האלה מתוך עשרות אלפי צמחים באיזור?

הם ענו שמקובל אצלהם מדור לדור שהיה שם קינג סלומון (המלך שלמה) והוא גילה להם את הסוד הזה של תה האיוואסקה.

והשאלה איך המלך שלמה הגיע עד אליהם?

מצאתי 5 מקורות שונים, ביניהם 'סדר הדורות' ו'ספר אוצר החיים' שנכתב ע"י הרב של פרטוגל לפני 100 שנה. ובמקורות האלה מובא ששלמה המלך היה באמריקה והוא הגיע נשוא על גבי שטיח.

שאלה מעניינת: כמה קורבנות פסח הוקרבו?

הגמרא בפסחים מספרת על אגריפס המלך שבדק בשנה אחת כמה קורבנות הקריבו בירושלים בזמן הפסח. הוא ביקש מהכהנים שיספרו את קורבנות הפסח, אבל איך אפשר לספור את קורבנות הפסח? הרי עבודת הקרבת הקורבנות התבצעה במהירות גבוהה.

אמר להם אגריפס לשים כליה בצד מכול קורבן שהם מקריבים, וע"י ספירתם ידעו כמה קורבנות פסח הוקרבו. התברר שבאותה שנה הוקרבו מליון ומאתיים קובנות פסח, כאשר הגמרא מספרת שעל כול קורבן פסח נימנו לפחות עשרה ביחד. מכאן שבאותה שנה היו בירושלים לפחות 12 מיליון איש, וחייבים לזכור שהגודל של ירושלים אז היה קצת יותר מהעיר העתיקה של היום.

אם מחשבים את צרכי הקהל שהגיע לירושלים, יוצא שהיו צריכים להכין כ 24 מליון ליטר יין לטובת עולי הרגל, כי אין שמחה אלא בבשר ויין (שנאמר "ושמחת בחגך", במה משמחם? ביין, פסחים ק"ט א:). וכן בהתאמה כ 30 מיליון קילו מצות, והדבר נכון לגבי קורבנות החג ושאר צרכי החג. אם מתבוננים על תיאור כמויות הקורבנות והעם שהגיע להקריבם בשטח קטן ומצומצם, מבינים שבית המקדש היה מעל המקום ומעל הזמן.

צפו והאזינו לשיעור המרגש והחשוב של הרב עופר ארז שליט"א

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

תפילה לעני לחג הפסח מאת הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א

רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, מְחַיֵּה מֵתִים בְּרַחֲמִים רַבִּים, "אֱלֹקִים חַיִּים וּמֶלֶךְ עוֹלָם". רַחֵם עָלֵינוּ, הַחֲיֵינוּ וַהֲקִימֵנוּ, …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *