צור קשר עם הרב ברלנד

מי היחיד שיכול לכבוש את כל ירושלים? החיזוק היומי מהגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א

החיזוק היומי ממורינו, כ"ק הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א – איך השבועה של אברהם לבני חת על מערת המכפלה קשורה לשלטון היהודים בירושלים?

שמואל ב פרק ה': "וַיִּלְכֹּד דָּוִד אֵת מְצֻדַת צִיּוֹן הִיא, עִיר דָּוִד. וַיֹּאמֶר דָּוִד בַּיּוֹם הַהוּא, כָּל-מַכֵּה יְבֻסִי וְיִגַּע בַּצִּנּוֹר,  וְאֶת-הַפִּסְחִים וְאֶת-הַעִוְרִים, שנאו (שְׂנוּאֵי) נֶפֶשׁ דָּוִד.."

דברי הימים א פרק יא פסוק ה: "וַיֹּאמְרוּ יֹשְׁבֵי יְבוּס, לְדָוִיד, לֹא תָבוֹא, הֵנָּה וַיִּלְכֹּד דָּוִיד אֶת-מְצֻדַת צִיּוֹן הִיא עִיר דָּוִיד"

יום ה', כ"ח מנחם אב תשפ"ב – רק מי שיעשה חסד 24 שעות ביממה כמו אברהם אבינו ויואב בן צרויה – יוכל לכבוש את ירושלים.

אלה דברי קודשו:

איך יואב יכל לעמוד מול השבועה של אברהם? זו הקושיה, זה השאלה שלנו!

כי דוד פחד (להיכנס לירושלים), הם אמרו לו אתה לא תיכנס לעיר, אתה לא תוכל להיכנס לעיר. צעקו עליו מהחומות, אתה לא תיכנס לעיר תראה את השבועה (של אברהם), תראה את המודעות, לוחות ענקיים עם השבועה של אברהם (שזרעו לא יכבוש את ירושלים).

"וְעַתָּה הִשָּׁבְעָה לִּי בֵאלֹקים הֵנָּה אִם תִּשְׁקֹר לִי וּלְנִינִי וּלְנֶכְדִּי" (בראשית כא כג), יש פה ממש שבועה של אברהם – אז למה יואב לא פחד מהשבועה?

התירוץ הוא בתוך הפסוק והגמרא מסבירה מה הפירוש, יש שני פסוקים: 1. "וְיוֹאָב יְחַיֶּה אֶת שְׁאָר הָעִיר"(דברי הימים א יא ח) 2. וימות.., ויראה את מותו במדבר, אבל הוא לא מת במדבר, הוא מת בירושלים?

פה יש את הסוד, מי זה העוורים והפסחים? אומר המדרש שאלו היו הפסלים! אז מה, אי אפשר להילחם עם פסלים? הרי הפסל הוא גם עיוור וגם פיסח, ""פֶּה לָהֶם וְלֹא יְדַבֵּרוּ עֵינַיִם לָהֶם וְלֹא יִרְאוּ" (תהילים קטו ה). זה הפיסחים אז מה הבעיה להילחם איתם?

אלה זה היה פסלים שהחזיקו לוחות ענקיים! לוחות עם אותיות קידוש לבנה, אותיות שאפשר לראות אותם מכמה קילומטר. באותיות היתה כתובה השבועה שאברהם נשבע לבני חת, כי היבוס זה בני חת. ארוונה היבוסי (שמכר לדוד את ירושלים) הוא מבני חת ואברהם נשבע לבני חת.

כי אברהם רצה את מערת המכפלה (לכן היה מוכן להבטיח שלא יכנס לירושלים), במערת המכפלה היה חושך ואפילה. כתוב ברבי נתן (ליקוטי הלכות חושן משפט חלק ב) שמערת המכפלה היה מקום חושך ואפילה, פחד להתקרב לשם.

השם סידר את זה ככה כדי שלא יגלו שיש שם את אדם וחווה, אם הם היו יודעים שיש שם את אדם וחווה במיליארדים לא היו מוכרים את זה – אפילו היו מביאים להם מליארדים לא היו מוכרים את זה.

דווקא המקום הכי קדוש שהוא השער לגן עדן, דווקא המקום הזה שהוא השער לגן עדן – דווקא שם שמורים אדם וחווה, שם עולות כל התפילות דרך מערת המכפלה, בדיוק שם.

אז מערת המכפלה נקרא מקום חושך ואפילה, שדים ורוחות. כולם היו בטוחים שיש שם שדים ורוחות, פחדו להתקרב למקום ואמרו ששם זה מקום השדים, שם זה מקום הרוחות. היום כבר אין שדים, אבל פעם היו שדים.

על מערת המכפלה אמרו כזה דבר נורא, למה? כי ה' בילבל אותם, ה' סימא להם את העיניים, היכה אותם בסנוורים. את כל תושבי הארץ הוא היכה בסנוורים, את כל תושבי חברון הוא היכה בסנוורים כדי שיחשבו שזה מקום של שדים ורוחות ויפחדו להגיע למקום הזה.

ואברהם בזכות ההכנסת אורחים עשה – אם אדם מכניס אורחים אז אין שדים ואין רוחות. אדם קם חצות, יושב בצהריים (בבין המצרים) על הארץ אז הוא מנצח את כל השדים והרוחות – זה היה הכוח של אברהם אבינו שהוא הצליח לנצח את כל השדים והרוחות.

זה היה בני חת, יבוס זה בני חת, אחרי זה הם עלו לירושלים, והשבועה הייתה שאברהם נשבע לבני חת: אתה מקבל את מערת המכפילה בתנאי שלא תכבוש את ירושלים, שלא תיכנס לנו לירושלים.

כי ידעו שאברהם מקבל את ארץ ישראל, "לְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת" (בראשית יב ז), ידעו שיש כזו שבועה – אז מי יכול להילחם עם העיוורים והפסחים? כלומר, מי יכול לעמוד מול השבועה של אברהם אבינו?

זו השאלה, זו הבעיה, אברהם עשה שבועה שיהודים לא יכבשו את ירושלים, הוא נשבע על זה שיהודי לא יכבוש את ירושלים, זה שייך תמיד לגויים. אם מגיעים היהודים אז אוי ואבוי – הם היו אומרים את זה גם עכשיו, רק הם לא יודעים שיש כזו שבועה בכלל. הם היו מיד אומרים את זה לביידן, יש כאן שבועה, מה הפירוש? זה שלנו.

אברהם נשבע לישמעאלים, והם כולם ישמעאלים, שעם ישראל לא יכבוש את ירושלים. הוא נשבע להם ממש, הם אמרו לו, אתה לא תכנס למערת המכפלה אלא אם תשבע לנו. והם כתבו את השבועה במודעות ענקיות, בלוחות אדירים שלא כובשים את ירושלים, שאסור לכם לכבוש את ירושלים.

דוד שאל, מי לא מפחד מהשבועה של אברהם? אני לא יכול! יש פה אחד שלא מפחד? אמר יואב, אני לא מפחד – למה הוא לא מפחד?

זה כתוב בפסוק, "וְיוֹאָב יְחַיֶּה אֶת שְׁאָר הָעִיר" (דברי הימים א יא ח). כמו שאברהם היה לו 24 שעות זה היה פתוח – אברהם במשך 24 שעות הכניס אורחים, אז מי זכה שאצלו גם 24 שעות ההכנסת אורחים היא פתוחה, רק יואב בן צרויה.

את זה אומרת הגמרא (סנהדרין מט ), יואב היה היחידי בכול עם ישראל שאצלו לא היו גבאים. אצל יואב היו כולם נכנסים ואוכלים, שותים כמו אצל ר' ישעיה'לה מקרסטיר.

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

עלוני שובו בנים לפרשת תזריע לקריאה ולהורדה

לפניכם מקבץ עלוני קהילת שובו בנים לפרשת תזריע התשפ"ד: עלון שביבי אור לפרשת תזריע שיעוריו …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *