מדוע יעקב ישב עשרים שנה בצער וכיצד זה קשור לעשו? האם יצחק ידע שעשיו רוצח? ומדוע עשיו חשב שהוא יקבל עולם הבא?
לפניכם שיעור שמסר מורינו הרב אליעזר ברלנד שליט"א לפני מספר שנים על פרשת תולדות, מרתק ומעניין העתיקו הדפיסו, לקרוא בשולחן שבת ולהנות:
לאה היא קוראת לו ראובן – ראו מה בין בני לבן חמי, בן חמי מי זה? זה אח של יעקב. פעם במקום לקרוא גיס אמרו בן חמי. על כל פנים בן חמי הכוונה לעשו, ראו מה בין בני לבן חמי, בסך הכל רשע מרושע רוצח, ילד בגיל 15 כבר רצח את נמרוד. אברהם אפילו לא רוצה לראות את זה. זה היה הרצח הראשון שהוא רצח, הוא אומר דבר ראשון הוא נוקם את נקמת הסבא. הוא עכשיו נוקם את נקמת הסבא, הוא צריך לרצוח את נמרוד. אני רוצה להציל את כבוד הסבא, הוא זרק את הסבא שלי לאש, אני עשיתי לכבוד הסבא. הסבא לא רוצה לראות את זה, הסבא מת 5 דקות קודם. ה' לא רוצה שהסבא יראה איך שהנכד שלו רוצח, הוא לא מחפש. ליעקב הוא בא ואמר הוא רוצה לנקום את נקמת הסבא, בסך הכל רוצה את הבגדים. והוא רוצה ככה, והוא רוצה את הכסף את העושר שלו בסדר. אתה רוצה לנקום את נקמת הסבא ניתן לך עצה.
כתוב בספרים זה היה הרגע שיעקב היה יכול להחזיר אותו בתשובה! תמיד יש רגעים שאפשר את הרשע הכי גדול בעולם! הרשע שיהיה עשו שיהיה לבן, יש שניה כמה שניות בחיים, כמה רגעי התנוצצות של אמת, שאפשר לקחת את הרשע הכי גדול אפילו כמו עשו, וגם אותו להחזיר בתשובה. וזה היה אותו רגע, שהם היו ילדים בגיל 15. כל זה מביא בספר ראשונים כמלאכים הוא אומר, זה גם רמוז בשפת אמת הוא אומר; ולכן יעקב היה צריך להיות בגלות 20 שנה, ועוד שנתיים בדרך. כיון שהוא החמיץ, במקום לסדר את עשו, ולרמות אותו ואני אסדר אותו, ואני אראה לו שאני יותר חכם ממנו. במקום זה יעקב היה לו, יעקב היה ילד בגיל 15 בסך הכל, אבל בכל זאת הוא כבר ידע את כל התורה כולה. אז היה רגע שעשו עכשיו, עשו העריץ את יעקב באמת. עד עכשיו עשו חשב שיעקב איש תם יושב אוהלים לא יוצא החוצה, מכיר רק את הדרך מהאוהל של אבא לאוהל של שם ועבר. חוץ מזה הוא לא מכיר שום דבר בעולם, הוא ברוך ה' הסתדר מכיר את העולם מכיר הוויות העולם. מכיר יודע מה קורה בעולם אדם צריך גם. ר' פנחס קוריצער כותב; אדם רוצה להחזיר בתשובה, הוא חייב להיות בקיא בהוויות העולם. שהוא יפגוש כל מיני אנשים בעולם, מה הוא ידבר איתם? רש"י תוספות מה, הוא ידבר איתם גמרא, בוא תלמד איתי דף גמרא. אז הוא מראה להם שהוא מתמצא, מה קורה. אז ככה הוא מראה שהוא יותר חכם מכולם, בסך הכל אז ה' עושה שאדם קצת ידע בהוויות העולם. כי אי אפשר עם כל האנשים שמרוחקים בתורה, אפילו אנשים שהם לא כאלה רשעים אי אפשר להתחיל לדבר איתם ישר ברש"י תוספות, ומשור שנגח את הפרה או מאלו מציאות, אתה יכול להחזיר אותו בתשובה.
אז אפשר לקחת את עשו שהוא ראש ראש הפושעים ולהחזיר אותו בתשובה! תמיד יש רגעים! ועכשיו אחרי שעשו ראה שהעצה של יעקב הצליחה, כיון שכל העניין לקחת – לנצח את נמרוד ששום אדם בעולם לא יכל לנצח אותו, כי הוא תמיד לבש את הבגדים של אדם הראשון, וכל החיות היו רואות אותו היו נופלות, מיד כורעות. כי היה מצויר שם כל החיות, וברגע שהוא היה נכנס לשדה כל החיות היו כורעות תחתיו. וכולם ראו איך שכל החיות, נמרים אריות ברדלסים, את כולם הוא מנצח. והוא יצא למלחמות אמרפל, בכל מקום הוא מנצח. וכל זה מדוע? כי היה לו את הבגדים של אדם הראשון. יעקב ידע את הסוד במה הוא מנצח, עשו לא ידע. כמה שעשו היה בקי בהוויות העולם והכל, אבל את הסוד של נמרוד הוא לא ידע, זה ידע יעקב, רק יעקב ידע את זה. בטח יצחק גילה ליעקב, הוא לא רצה לגלות את זה לעשו. אז יעקב אמר לו דבר ראשון אתה רוצה להילחם איתו, תן לו להוריד את הבגדים, אז איך שהוא הוריד אותו, מיד הוא תפס אותו, הוא מיד התגבר עליו. כי הוא היה באמת יותר גיבור ממנו אז באותו רגע עשו השיג, באותו יום. מחר הוא כבר שכח את זה שבאמת יעקב יותר חכם פי אין סוף ממנו, יעקב ידע את הסוד של נמרוד, ועכשיו כולם רודפים הוא רואה כבר "אנוכי הולך למות" הוא כבר ראה איך שממש כבר תופסים אותו, בום ברגע האחרון הצליח להגיע לאוהל, לאוהל של יצחק והם מחפשים מחפשים. והוא כבר באוהל של יצחק. ויעקב כבר מביא לו נזיד עדשים אני "אנוכי הולך למות". באותו רגע – אז אומר הספר מלאכים כראשונים ואמרו הצדיקים הוא מביא את זה בשם הצדיקים הוא גם אומר, זה גם רמוז בשפת אמת הוא אומר – שבאותו רגע שעשו היה כבר שבור בתכלית השבירה, הוא ראה איך שהיה כפסע בינו ובין המוות, וממש הוא מוכן לקבל מה שיעקב יגיד לו, יעקב היה אומר לו בוא לישיבה עכשיו הוא תתחיל ללמוד, תפסיק עם השטויות שלך, הרגת את נמרוד בסדר לא עשית שום דבר. היה צריך להגיד לו לא עשית מה כולם נמרודים, יש עוד כדרלעומר, ויש בלי סוף, ויש עוג מלך הבשן, ועוג מלך הבשן כבר בנה 60 ערים כתוב שאליעזר זה עוג. מה זה כתוב במסכת סופרים אליעזר זה עוג, והגמרא המדרש אומר; אליעזר זה כנען, אז באמת כולם היו באותו זמן שם זכה, עבר את אברהם ב35 שנה, כי מי שבא להלוויה של שרה, גם היה בהלוויה של אברהם. אדם היה בהלוויה של צדיקים. כתוב בפרשת "וירא" פעמיים "וירא" מה למה פעמיים "וירא"? פעם ראשונה הוא ראה את המלאכים. פעם שנייה הוא ראה את כל אלה שהולכים על קידוש ה', שלושה מלאכים הוא ראה את חנניה משאל ועזריה כי הוירא השני זה מיותר מה זה "וירא ה' אליו באלוני ממרא והוא יושב פתח האוהל כחום היום" זה פסוק קשה לדעת. מי עשו מי זה יעקב.
מה הפירוש יצחק טועה בעשו? מה אנחנו נלמד את יצחק מי זה עשו? יצחק רואה מסוף העולם ועד סופו! הוא רואה מה שיהיה עד סוף הדורות! הוא לא יודע מי זה עשו? אלא אי אפשר לתאר את הבערה שהייתה בעשו, אנחנו לא יודעים ברשע הכי גדול שבעולם איזה בערה פנימית יש לו! איזה בערה יש איזה צימאון! להיפך כמה שהוא יותר רשע, ככה הצימאון שלו יותר גדול. צימאון וזה "ויתרוצצו הבנים בקרבה" כבר הם רק אחרי שלושה ימים העובר כבר מרגיש, אז התינוק במעי אימו הוא כבר רואה מסוף העולם ועד סופו, והוא יודע מה שיהיה והוא יודע מה שיהיה עד סוף הדורות, והוא רואה את אבא ואימא שלו. אבא ואימא חושבים שלא רואים מה שהם עושים, התינוק רואה את הכל, הוא רואה מסוף העולם ועד סופו, הוא רואה כל מה שעושים. עשו רואה מה שיהיה מה שיהיה עד סוף העולם ויעקב רואה. ועשו אומר ליעקב בבטן הם מתגוששים, הוא אומר לו תראה אני יהיה רוצח ואני יהיה פושע ואני אגנוב ואני יעשה ככה וככה וגם עולם הבא יהיה לי אני אבוא לשמים, אני אראה לו אני אגיד לו מה את מי הרגתי את נמרוד מה עשיתי מצווה, פחות נמרוד, פחות נמרוד זה לא מצווה? כתוב "באבוד רשעים רינה" ושהורגים רשע צריכים לעשות מסיבה, צריכים לעשות חג וכתוב במדרש פנחס חלק שני שהורגים רשעים שהורגים רשעים אז משכחים כעס מהמקום, במדרש פנחס הוא מביא שם לגבי הריגת זמרי ,שיש מצווה מיוחדת להרוג רשעים – מדרש רבה. אז עכשיו אז הוא אומר מה הרגתי את נמרוד! מה אני הלכתי להרוג בחורי ישיבה? שלחתי הרגתי פושעים רוצחים שודדים, את מי הרגתי אני רק ביערתי את הרע, אני רק ביערתי את הרע, הרגתי פחות כמה שודדים, פחות כמה גנבים, כמובן שאת הכל הוא עשה בשביל התאווה של עצמו, הוא לא עשה את זה בשביל לגאול את העולם. אז "ויתרוצצו הבנים בקרבה" עשו אומר ליעקב אני יהרוג את נמרוד, עשו רואה את הכל מה שהוא יעשה אני יהרוג את הרשע הזה את את הגנב הזה את השודד הזה הוא לא הולך לשֵׁם ועבר להרוג צדיקים, כל פעם הוא שחט עוד רשע עוד רשע עוד עוד גנב, גנב לו את הכסף את הזהב את הכל מה שיש לו, היה לו מחסנים של זהב הכל מהשוד שלו, הכל הוא עשה תחת מסווה של מצווה, זה סתם תאוות רציחה. אז עשו מבטיח ליעקב אתה תראה אני גם יעשה מה שאני רוצה אני גם ישדוד וגם ירצח וגם אגנוב וגם יהיה לי עולם הבא, אני אראה שרק רצחתי רשעים רק גנבים זה מה שרצחתי, אז מה מה לא טוב כאן? זה נהדר גם עולם הבא יהיה לוץ יהיה לו שני עולמות אומר המדרש רבה לא, זה לא הולך ככה, זה לא כל כך פשוט להרוג רשעים, להרוג גנבים, להרוג שודדים, תמיד שאתה הולך להרוג מישהו, אתה צריך להתייעץ עם עוד אחד, להתייעץ עם עוד אחד. לא, זה לא כל כך פשוט אתה צריך תמיד אם אתה הולך מצד עצמך, אז אולי אתה רוצה את הכסף שלו את הזהב שלו, אולי הוא הרגיז אותך מי אומר שאתה נלחם לשם שמים. מי מי אומר את זה? אף פעם הוא לא התייעץ עם עוד אחד, לא שאל אף אחד כי כי כשאדם בדיני בני נח אדם רוצה להרוג מישהו רוצה או לא רוצה יש לו נגיעה אין לו נגיעה הוא צריך להתייעץ עם עוד אחד עשו לעולם לא התייעץ כיון שלעולם הוא לא התייעץ אז אין שום מצווה במה שהוא הרג אבל הוא אבל עשו אומר אני רצחתי רשעים רצחתי שודדים רצחתי גנבים לקחתי את הבגדים זה כבר ממילא אבל למעשה ניקיתי את העולם ניקיתי את העולם וזה אומר ר' נתן שזה הייתה הטעות של עשו, עשו ידע שהוא הורג גנבים ידע שהוא הורג שודדים הוא חשב שהוא כמו אלעזר בר' שמעון. זה אומר ר' נתן הוא ידע שהוא הולך והורג ושודד מה הפירוש שודד אחרי שהוא רוצח הוא לוקח את הכסף מי יקח את הכסף הוא כבר הרג אותו אז רכושו הפקר אם הרג אז אז הוא לוקח אז הוא ראשון הוא במקום הוא זוכה הוא עודר את המקום נתן איזה מכה סוגר את הדלת נועל את הדלת זה כבר נהיה שלו.
אז אומר ר' נתן בליקוטי הלכות; מה הייתה הטעות של יצחק? אנחנו תמיד לומדים שיצחק לא ידע מי זה עשו זה אסור להגיד דבר כזה! מה הפירוש יצחק לא ידע מי זה עשו? הוא לא ידע שהוא רוצח הוא שודד כל היום לא פותח ספר וודאי שהוא ידע, אבל עשו יצחק ידע שבפנים, בעומק ליבו, בוערת אש! אש כזאת אז להבה כזאת! שכתוב "ויצעק צעקה גדולה ומרה עד מאוד", "עד מאוד" אין כזו צעקה בכל התורה עוד כזו צעקה כמו עשו! הצעקה הכי גדולה זה זה אצל מרדכי מה כתוב אצל מרדכי "ויזעק זעקה גדולה ומרה" לא כתוב "עד מאוד", "ויצעק צעקה גדולה ומרה עד מאוד" זה רק כתוב אצל עשו צעקה כזאת שכל חברון התאספה, רואים עשו ראש השודדים, הרוצח הראשי שכבר רצח מאות ואלפים אנשים, יושב על הארץ ובוכה כמו ילד קטן בוכה, מה הוא רוצה? ברכה הוא רוצה, הוא רוצה ברכה בסך הכל מה אני רוצה? אבא ברכה… תן לי אבא ברכה… אני רוצה אבא ברכה… מה שאני רוצה זה ברכה לא יותר מאשר ברכה… אין לך? אין לך? מה בעיה לברך עכשיו מה חסר ברכות בעולם?
אומר המגלה עמוקות עשו לא התכוון לברכות גשמיות! הוא לא צריך את המשמני הארץ! הוא לא צריך את הטל השמים! זה הוא לא צריך "וישטום עשו את יעקב על הברכה" הוא מקבל משמני הארץ נפט יהלומים זהב כסף פה בארץ אין כלום, אין כלום משה הביא אותנו באנו למקום שאין שום דבר רק פה יש טל השמים תסתכל על השמים, ירד טל לא תסתכל על השמים לא ירד טל, פה אין נפט אין אבנים אין יהלומים אין מרגליות. אין שום דבר שום דבר אין פה והכל מסביב יש נפט ויש הכל מה שאתה רוצה אפריקה מלא יהלומים אוסטרליה מלא זהב פה אין שום דבר ועשו אומר זה לא מעניין אותי. אותי זה לא מעניין לא הזהב ולא הכסף ולא הנפט זה אותי זה לא מעניין, לא לזה התכוונתי "וישטום עשו את יעקב על הברכה" עשו לא מוחל ליעקב שלקח לו את הברכה האמיתית "ויתן לך אלוקים" אני אז מה הוא רוצה? מה הוא רוצה עשו? מה הוא רוצה? אז אומר המגלה עמוקות בפרשת תולדות אומר; "הלא אצלת לי ברכה" עשיו אומר; אבא אני רוצה ברכה מעולם האצילות כמו שברכת את יעקב! אתה אמרת "ויתן לך אלוקים" זה עולם האצילות! "מטל השמים" הכוונה לעולם האצילות "משמני הארץ" אם אתה אומר "משמני הארץ" זה טל השמים, אז זה טל שיורד כאן, טל ששייך לשמני הארץ אבל הוא קיבל טל מעולם האצילות, אני רוצה ברכה מעולם האצילות. אמר "הלא אצלת לי ברכה" אז זה שואל המגלה עמוקות הוא אמר אבא למה את יעקב אתה ברכת ברכות מעולם האצילות? ואותי אתה מברך משמני הארץ? על זה אני לא יסלח! יעקב גנב לי את הברכה של עולם האצילות! "הלא אצלת לי ברכה" אמר לשון "אצלת" כך אומר המגלה עמוקות שגם הוא נאצל מעולם האצילות, אני רוצה ברכה מעולם האצילות. "אל תתן משמני הארץ" אני יודע לבד אני יהרוג כמה גנבים, ויהיה לי מיליארד דולר זה לא בעיה מה שיהיה עם הילדים הנכדים שלי הם גם יהרגו כמה אנשים וגם להם יהיה מיליארד דולר זה לא הבעיה שלי אני רוצה ברכות מעולם האצילות אני רוצה גם עוה"ב אני מאמין בעוה"ב אני יודע שהעולם הזה זה הבל אני צריך ברכה מעולם האצילות אומר עשו על זה ויצעק צעקה גדולה ומרה עד מאד צעקה מעומק הלב כמו שעשו נותן צעקה זה עוד אף יהודי לא צעק כזו צעקה בחיים שלו כזו צעקה מעומק הלב ויצחק יודע את הלב של עשו שהלב של עשו יודע את הכל הלב של עשו יודע את האמת הוא רוצה ברכה מעולם האצילות הוא רוצה את העוה"ב הוא נלחם עם יעקב הוא אומר יהיה לי שני עולמות עוה"ז אני יהרוג רשעים ורוצחים ועוד אני יקבל עוה"ב על זה. כמו ר' אלעזר בר' שמעון הוא קיבל עוה"ב שהוא רצח את הרוצחים ואת השודדים אני עוה"ב אני יקבל על זה זה שכתוב במגילת אסתר אצל מרדכי כתוב שהוא הלך לעורר את עם ישראל לתשובה אז כתוב ומרדכי ידע את אשר נעשה וילבש שק ואפר בתוך העיר ויזעק זעקה ומרה לא כתב שהוא בכה אחרים בכו בכל מקום אשר דבר שדבר המן מגיע אבל גדול ליהודים בכי בכי אבל גדול ליהודים וצום ובכי ומספד לא כתוב שמרדכי בכה מרדכי ידע שיעשו תשובה וזה יתבטל גם לבכות צריכים לדעת מתי פה פה הוא ידע היהודים יעשו תשובה שלשה ימים לא יאכלו וזה גמרנו נתלה את המן הוא כבר ראה ומרדכי ידע את כל אשר נעשה הוא גם ראה מה שיהיה הוא ידע רק עושים תשובה ואחשוורוש התהפך לו הראש וקודם הוא תלה את אשתו בגלל אוהבו עכשיו הוא יתלה את אוהבו בשביל אשתו נחליף לו את המח צריכים לדעת איך להחליף ע"י תפילה אפשר להחליף את המח להרשע הכי גדול להחליף את המח לכל הרשעים ע"י תפילה אחת מחליפים לכולם את הראש עם תפילה אחת כמו שלאחשוורוש הפכו לו את הראש אז ויזעק זעקה גדולה ומרה לא כתוב שהוא בכה כי הוא ידע שמה שכולם כבר יבכו כולם יצומו כולם יעשו מספד ויעשו תשובה על מה שהם אכלו אכלו מסעודת אחשוורוש אז ממילא ממילא אבל לא אבל כל מה שכתוב אצל עשו וישטום כתוב וישטום עשו מה זה וישטום יש לך זהב כסף משמני הארץ מה וישטום מה חסר לך אומר לא לזה התכוונתי אני מתכוון ל-ואצלת אומר עולם האצילות אני מקבל ברכות רוחניות אני רוצה את ברכת אברהם אני רוצה וזה מה שאף אחד לא שם לב יש עוד ברכה איפה הברכה השלישית יש ויתן לך אלקים מטל השמים ומשמני הארץ יש משמני הארץ יהיה מושבך מטל השמים מעל ואחרי זה יש את הברכה הכי חשובה שזה אמר לנו ר' אליהו לפיאן שזה מראה זה מראה שיצחק ידע מי זה עשו זה הפוך ממה שכולם אומרים הוא ידע מי זה עשו רק רק הטעות היתה שהוא חשב שהוא יעשה תשובה הוא חשב שהוא שהוא שאם הלב שלו בוער בפנים אז הוא יכול לבקוע את כל המסכים שלו וזה שהלב שלך בוער בפנים זה לא אתה לא יכול לבקוע את המסכים הלב שלך בוער עכשיו אתה מתפלל ביו"כ את הפתאום מקבל איזה התלהבות זה שום דבר לא אתה הולך לישון זה הכל נעלם אם אתה לא מתחיל הולך לשדה והולך למערת המכפלה ומתחבר ליעקב והולך איתו יחד להתבודדות לשדה אתה הולך לבד לשדה מחר זה נכבה לך תלך עם יעקב תחפש תיצמד ליעקב אתה לוקח לך זקן בגיל 123 עיוור לא רואה כלום אומר זה הצדיק אני נוסע לאומן זה הצדיק מה אומן עוזר לך? מה הרבי מדבר איתך הרבי אומר לך הייתי באומן עם התאוות עם המידות הרעות עם המחלות הנפש והגוף שנולדת מכל הגלגולים ואתה חושב שזה יזיז אותך יצחק אומר אני חסיד של אבא שלי מה הפירוש? אני חסיד של יצחק ונותן צעקות ויצעק צעקה גדולה ומרה עד מאד יותר ממרדכי היהודי וגם בוכה ויושב על הארץ ובוכה כמו ילד קטן וכל העיר מתאספת מה קרה בבית שלי יצחק? עשו ראש השודדים ראש הרוצחים יושב על הארץ ובוכה רוצה ברכה מה לך ולברכה? מה לך ולברכה? מה ברכה צריכים לעבוד 63 שנה לקבל ברכה כשר' נתן רץ אחרי הרבי כשנסע לקראסני אז הרבי שם נעצר מישהו עצר את הרבי נעמד שם בגשר והעגלה היתה צריכה לנסוע קצת בעליה היה מקום צר אחד נעמד באמצע הכביש אז העגלה נעצרה לבינתיים ר' נתן רץ רץ רץ השיג את העגלה היה גשר היה מקום צר ושמה הוא נעמד העגלה נעצרה ואז הוא דיבר עם הרבי כמה ברכות ביקש לבינתיים ר' נתן הצליח להגיע ר' נתן הרבי שאל מה אתה רוצה ברכה או תורה? אמר אני רוצה תורה תגיד תורה אז הרבי אמר לו רפ"ב באותו רגע באותם 5 דקות 10 דקות שהרבי היה על העגלה אמר לו את כל תורה רפ"ב צדיקים בונים משכן אין רשעים בעולם אין דבר כזה רשעים כי אצל עם ישראל באמת אין רשעים אצל עם ישראל אין דבר כזה רשע אין רשע שאי אפשר להחזיר אותו בתשובה אין כזה מושג שאפילו יהיה הרשע הכי גדול כמו שהמדרש מספר וירח את ריח בגדיו את ריח בוגדיו אז הוא מיד מספר לנו פה סיפורים על שרעים הכי גדולים שהיו בעולם שהיו בכל הדורות שהיו בכל הדורות מספר שהיה אחד יקום איש צרורות שבא לעשות צחוק מיוסי בן יועזר היה יוסי בן יועזר מהזוגות יוסי בן יועזר ועכשיו הולכים לצלוב אותו עכשיוצולבים זה יסורים הכי גדולים והוא רואה איך שמכינים את הדוד שלו לצליבה הוא רואה הוא רואה איך שמכינים את הדוד שלו לצליבה זה יסורי תופת הכי גדולים שיש בעולם והוא צוחק עליו באמצע הוא צוחק עליו באמצע הוא צוחק דודי תראה דודי זה מה שיצא ממך זה מה שיצא מהתורה שלך בשביל זה אתה למדת תורה 120 שנה כתוב הוא כבר היה בגיל 120 זה עוד היה לפני החשמונאים לפני החשמונאים לפני חנוכה זה היה בזמן היוונים היוונים שלטו 180 שנה עשו גזירות הגמ' אומרת בעבודה זרה דף ט' זה דודי ותראה את מי ה' אוהב? אותי או אותך? שואל את הדוד שלו הדוד שלו עוד לפני הצליבה רק מכינים את הצליבה אותי או אותך הוא אומר תראה איזה סוס יפה ה' נתן לי זה היה בשבת שבת זה היה הוא רוכב על הסוס הוא אומר תראה תראה אה… תראה איזה סוס יפה נתן לי בוראי תראה איזה סוס יפה נתן לי בוראי כך הוא אומר לדוד שלו מה מה אומר הדוד שלו הדוד שלו לא אומר לו מוסר לא אומר לו כלום הדוד שלו לפני הצליבה אומר לו בישוב דעת ובבת צחוק עונה לו אם אם למכעיסיו כך אם לעוברי רצונו כך אז לעושי רצונו על אחת כמה וכמה אם לך יש כזה סוס יפה כזה סוס יפה ה' נתן לך וכך ה' אוהב אותך תראה עשית פעם איזה מצוה בחיים אז כך ה' אוהב אותך אז אני שאני כולי מצוות מיום לידתי כל ה-120 שנה אין שניה שלא עשיתי מצוות אז קל וחומר על קל וחומר שאני יקבל על כל מצוה סוסים יותר יפים ודברים יותר יפים אומר סוס יפה סוסים יפים הנה הסוס שלך מראה לו על עמוד הצליבה עוד מעט תרכב על הסוס הזה זה הסוס שה' נתן לך אז מה הוא עונה לו הדוד שלו עונה לו בבת צחוק אומר תראה אם לי יש כזה סוס שאני כל החיים רק למדתי תורה לא ישנתי שום לילה ולא אכלתי לא שתיתי אז איזה סוס מוכן לך אז זה עוד כמה סוסים כאלה עוד כמה עמודי צליבה הוא אמר תעשה חשבון תעשה נדבר בהגיון יש יש עוד עולם זה לא כך פשוט פה אתה רוכב על סוסים עוד מעט תראה מה תראה מה תעשה חשבון מה מוכן לך שמה אם לי עושים כזה צליבה נוראי אז מה מוכן לך בקיצור הדברים הפשוטים האלה הנעימים האלה אדם צריך לדבר עם השני עם הרשע הכי גדול בנועם אף פעם לא לכעוס עליו לדבר אליו בנועם בבית צחוק לדבר איתו והדיבורים הנעימים האלה נכנסו בו כארס של עכנאי זה התחיל לפעפע בו לשרוף אותו הרי דודי צודק בעצם יוסי בן יועזר שהוא אח של אמא שלי הרי הוא דיבר הוא דיבר לעניין הוא דיבר נכון אני פושע גנב גזלן עשיתי את כל העבירות שבעולם אז מה ישתקו לי בשמים הרי יש עוה"ב כל הרשעים מאמינים בעוה"ב מאמינים בעוה"ב כולם מאמינים שבאים מלאכים ולוקחים אותם אין אין רשע שלא מאמין בעוה"ב אין דבר כזה מחכים שיבואו המלאכים ויקחו אותם ויכניסו אותם לגן עדן יכניסו אותם איזה גן עדן? גן עדן מה שהם מה שהם הרויחו כאן לפי מה שהרויחו כאן כך יהיה להם גן עדן עכ"פ אין אחד שלא מאמין בעוה"ב אין דבר כזה תעשה חשבון תראה מה שעושים לי אולי בשביל פעם אחת שהסתכלתי אלפית ראיה מי יודע בשביל מה שנכשלתי באלפית של אלפית של ראיה אז תראה מה שעושים לי אז מה מוכן לך? אז אומר המדרש נכנס בו הדברים כארס של עכנאי כארס וזה התחיל לשרוף אותו ולשרוף אותו ולשרוף אותו ולשרוף אותו והוא רץ הביתה בשיא המהירות מיד קשר חבל בתקרה והביא חרב תחת החבל ועצים מסביב לחרב ואבנים מסביב לעצים והדליק את האש וקפץ לתוך הלולאה של החבל ומיד התחיל להשרף עם החבל ונפל על החרב על האש וכל האבנים נפלו עליו והצליח לקיים בעצמו 4 מיתות בי"ד ועדיין לא צלבו את יוסי בן יועזר הוא עשה את זה כזו מהירות בכזה זריזות שיוסי בן יועזר עוד מחכה כי הם עושים את זה דווקא כמה שיותר לאט כמו הגרמנים היו עושים את הכל לאט סוחבים את זה לאט לאט לאט סוחבים את זה סוחבים את זה ולבינתיים צצים עוד אנשים עוד אנשים עוד אנשים לעשות את זה כמה הבית כנסת יותר מפואר שיבואו היהודים יבואו הגוים יבואו יוונים שיראו איך שהיוונים שולטים ביהודים מענים את היהודים והם עושים את זה לאט לאט עד שהם מכינים את הקרש מכינים את עמוד הצליבה צריכים לדפוק כמה קרשים ביחד לחבר אותם ולבינתיים יוסי בן יועזר מנמנם שם נשען שם על איזה עמוד מנמנם ופתאום כל התלמידים שמסביבו רואים איך שהוא מחייך מה אתה מחייך רבי? ר' יוסי בן יועזר מה החיוך הזה? וראו ראו אומר רואה אני את מיטתו של בן אחותי מרחפת באויר באמת עם מלאכים אני רואה איך שמלאכים מלוים את המיטה של בן אחותי ובשעה קלה הקדימני לגן עדן הוא הספיק עוד להקדים אותי לגן עדן אני רואה את המיטה שלו עם מלאכים עכשיו שערי גן עדן פתוחים לפניו כי אם אדם באמת מקבל על עצמו תשובה אפילו בשניה האחרונה במיוחד עם כאלה יסורים נוראים למות אז כזו תשובה אמיתית אז מיד נפתחים לו כל שערי גן עדן שיהיה הרשע הכי גדול וזה כתוב וירח את ריח בוגדיו אומר המדרש ריח בוגדיו שאין אין יהודי שלא יעשה תשובה בסוף אין יהודי אין כזה מציאות שיהודי לא יעשה תשובה כי כל יהודי יודע את האמת וכל יהודי יש לו את הניצוץ את האש הפנימית הבוערת שתמיד יגיע הרגע שיעשה תשובה רק צריכים לדעת לתפוס את הרגע הזה את הדקה הזאת את השניה הזאת לכוון לשניה הזאת ואחרי זה יוסי משיתא שהוא הוציא את המנורה הוא הצטרף לחיילים של רומא זה היה לפני חנוכה יוסי בן יועזר זה עוד לפני חנוכה זה מתחיל הזוגות עוד לפני חנוכה הרבה לפני חנוכה כי וזה אחרי זה בחורבן יוסי משיתא שהצטרף לרומאים לצבא וכשהגיעו לקודש קודשים ביהמ"ק פחדו להכנס אמרו מי יכול להכנס לקודש קודשים מי יכול להכנס לקודש קודשים מי יעיז להכנס לקודש קודשים ידעו שאפילו הכהן הגדול נשרף מכניסים אותו עם שרשרת אפילו להיכל פחדו להכנס לאולם פחדו להכנס אמרו מקודם שיכנס איזה יהודי נראה אם הוא ישאר בחיים אמרו תיכנס לקחו את יוסי משיתא שכבר היה חייל בצבא שלהם אמרו תיכנס תחפש איזה חפץ תוציא נראה אם אתה יוצא חי נכנס אחריך טוב הוא ראה שם הרבה מנורות היו שם הרבה מנורות אז הוא הוציא שם איזה מנורה היה שם הרבה מנורות הוציא מנורה אמרו מנורה אתה לא יכול לקחת זה מדי יקר זה מדי תיכנס פעם שניה תיקח דבר אחר פתאום נדלק לו הניצוץ היהודי אמר גמרנו אני לא נותן לכם יותר לא מוכן שתכנסו לא תקבלו את המנורה ממני איזה מצוה יש כאן תן את המנורה תישאר בחיים תעשה תשובה לך תלמד תורה בשקט לא עכשיו התלקח לו הניצוץ הוא לא מוכן לתת את המנורה תחתכו אותי חתיכות חתיכות הכניסו אותו בתוך בתוך מסור בתוך חרש של נגרים שמנסרים עצים עצים תוך מלחציים כאלה הכניסו את כל הגופה שלו במלחציים כאלה והתחילו לנסר אותו מנסרים אותו והוא בתוך המלחציים הוא כולו אחוז שמחה הוא כולו התלהבות הוא אומר רבש"ע אוי לי שהכעסתי את בוראי אוי לי שהכעסתי את בוראי אני מקבל עלי תשובה אני מקבל עלי בשמחה את העינויים וכל וכל השעה שעתיים שחתכו אותו חתיכות חתיכות עד שעוד היה לו טיפת נשמה הוא רק הוא רק הוא רק התלהב הוא רק שר מרוב שמחה אמר אוי… לא די שהכעסתי לאלקי פעם אחת פעם שניה וכל רגע וכל רגע הוא שר ושר ושר ושר שניסרו אותו אז היהודי הכי הכי רחוק הכי רחוק שכבר הצטרף לצבא של רומא שעושה צחוק מהדוד שלו בשעה שהולכים לצלוב אותו אפילו יהודי כזה אפילו יהודי כזה מתעורר בתשובה מתעורר בתשובה פתאום מתלקח לו הניצוץ ותמיד צריך לדעת לתפוס את הניצוץ הזה וזה החידוש שאפילו אצל עשו היה ניצוץ רק הוא היה רק הוא היה צריך להתחבר עם יעקב הוא התחבר עם זקן בגיל 123 הוא עכשיו 63 הוא רוצה את הברכות הוא אומר לו הוא אומר הוא הוא אומר לו יצחק אני לא יודע אם תקבל את הברכות אני לא יודע אני לא יודע תעשה תשובה ותביא לי באמת צבי או עז או כבש בסוף הוא הביא לו כלב תעשה תשובה באמת וקצת תשפיל את הגאוה שלך אז יש סיכויים לי יש ברכות לתת לכל אחד יש לי מעולם האצילות מאדם קדמון מעתיק יש לי ברכות רק שיהיה לך כלים יעקב קיבל ברכה מעולם האצילות כי יעקב עובד על זה 63 שנה הוא עובד על זה מהבטן מבטן לשמך המה נימולים הוא כבר מהבטן מהבטן אז אומר אז אומר לו יצחק אני לא יודע אם תקבל את הברכות שכל זה אנחנו רואים שיצחק ידע בדיוק מי זה עשו הטעות היתה בדבר אחר לא רואים שהוא לא ידע מי זה עשו הטעות היתה שהוא כבר חשב שכבר הגיעו ימות המשיח וכבר אפשר להביא את הגאולה אפשר לבנות את ביהמ"ק עכשיו עשו יצא וילחם מלחמות ה' שהוא חשב שהוא יהיה משיח בן יוסף זה היתה הטעות שלו אבל לא שהוא לא ידע מי זה עשו הוא לא ידע הוא ידע שעשו השפת אמת אומר רעיון רעיון חדש לגמרי הוא אומר שלכל אבא יש נגיעה שאבא מברך את הבן שלו בליל שבת יברכך ה' וישמרך אז יש לו נגיעה יש לי בן ברוך ה' לומד תורה אני מברך אותו לי ברוך ה' חמישה בנים גדולי תורה כולם מביאים 10 במבחנים כולם יודעים כבר מסכתות בע"פ ברוך ה' אבא שמח מגיע יום שישי מגיעים עם תעודות 10 10 הכל מצויין מצויין פלוס אבא מברך בשמחה יברכך ה' וישמרך יאיר ה' פניו אליך ויחונך ישא ה' פניו אליו ישימך אלקים כאפריים וכמנשה ודאי הילדים שלך יהיו כאפריים וכמנשה ודאי למה לא? אבא מלא גאוה מהברכה אומר השפת אמת יצחק פחד שיהיה לו הרהור גאוה יצחק פחד שאם הרי יעקב צדיק יעקב יעקב צדיק לברך את יעקב מה אני לא יודע מי זה יעקב זה התענוג הכי גדול לברך את יעקב לברך את הרשע הרוצח הפושע שאני שונא אותו אותו אני מברך אני אתגבר על היצר הרע שלי ואני יברך את הפושע הזה אני יברך את הרשע הזה ואני ואולי בכל זאת הוא יעשה תשובה בזכות זה כך אומר השפת אמת הוא אומר זה היה פה הנסיון הנסיון זה לא לברך את יעקב יעקב הסתדר גם בלי הברכה שלי הוא לומד תורה ויש לו זכות עצמו איך אומרים זכרתי תמיד אומרים אלקי אברהם אלקי יצחק ואלקי יעקב בחוקותי אומרים וזכרתי את בריתי יעקב את בריתי יצחק ואת בריתי אז אומר המד"ר למה הופכים את הסדר שיעקב כדאי לעצמו ויצחק כדאי לעצמו ואברהם כדאי לעצמו כל אחד עם הזכות של עצמו כבר ראוי לכל הברכות לכל הברכות שכתוב בתורה שקיבלו אברהם יצחק ויעקב כל אחד בזכות עצמו ראוי לזה יש לנו שלשה החוט השולש לא במהרה יותר זה עוד יותר טוב אבל יעקב בזכות עצמו הוא בכלל לא צריך את הברכה שלי אז להיפך אני יכפה את היצר הרע שלי ואני יקח את הילד הרשע הזה שרוצח ושודד וגונב אותו אני רוצה לברך אותו אותו אולי בכל זאת הברכה תתפוס משהו אולי בכל זאת ידלק איזה ניצוץ אצלו אז זה כל הגרים כל הגרים זה הזכות של הברכה של יצחק ר' עקיבא ר' מאיר שמעיה ואבטליון אונקלוס הגר כל הגרים זה הזכות שלו זה הזכות שלו את זה אומר המד"ר אמר לו קח נא את כליך כליך זה החרב הסכין סכין לשחיטה תליך זה התלי של החיצים אשפת החיצים הנרתיק של החיצים זה תל זה הפשט וקשתך זה הקשת שסוחבים על הכתף אבל המדרש אומר מה זה תלי מה זה הרמז של תלי תלי אמר לו תלי זה תלוי ועומד אני לא יודע אם אני יברך אותך אני לא יודע אני רואה אני מסתכל אני לא רואה אני לא רואה שאני יברך אותך בסוף יהיה כאן משהו בכלל לא רואה אתה לא עשית שום כלים לא הכנת שום כלים רק גנבת שדדת עכשיו אתה ברכות שמה בשביל מה כי רצחת את נמרוד רצחת עוד רוצח הכל אתה עשית להנאה של עצמך לא הלכת להכרית רשעים מן העולם אז אאמר לו קח תליך אמר לו הרי הברכות תלויות למאן דחמי ליה הברכות תלויות תדע לך שזה הברכות מי שראוי יקבל את הברכות וכולם אומרים שיצחק עשה פה טעות לא ידע מי זה יעקב מי זה עשו כתוב בגמ' שהוא כן ידע הוא אמר אני לא יודע מי יקבל את הברכות מי שראוי יקבל את הברכות מי שראוי זה אומר המדרש תליך זה תלוי ועומד והברכות יהיו למאן דחמי ליה מי שראוי יקבל את הברכות אני לא יכול להבטיח לך לא יכול להבטיח לך מי שראוי יקבל את הברכות אם אתה תהיה ראוי אתה תקבל את הברכות מי שראוי אני יודע שאתה גנב אני יודע שאתה שודד אני יודע הכל אני יודע הכל עליך רק יצחק חשב שכתוב יעזוב רשע דרכו ואיש אוון מחשבותיו מה זה יעזוב רשע דרכו אותו רשע שהיה פעם גנב ושודד אותו רשע היית פעם גנב פעם רכבת על סוסים עכשיו תרכב על הסוס לשדה פעם הלכת לשדוד לפרוץ כספות עכשיו תפרוץ את המח שלך תפתח את המח שלך תנסר את המח שלך אתה למדת לפרוץ אז בסדר יש לך כזה עזות עז כנמר קל כנשר תהיה עז כנמר תהיה עז כנגד עצמך כל העניין מסירות נפש זה רק כנגד עצמו לא מסירות נפש שאני עושה מדבר עם אנשים זה לא מסירות נפש.