צור קשר עם הרב ברלנד
הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א והחזון איש זצ"ל

יארצייט החזון איש – דברי הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א

היום, ט"ו חשוון חל היארצייט הקדוש של החזון איש, הרב אברהם ישעיהו קַרֶלִיץ זצ"ל (י"א בחשוון תרל"ט, 7 בנובמבר 1878 – ט"ו בחשוון תשי"ד, 24 באוקטובר 1953).

אנו מביאים מבחר מדברי קודשו של מורינו, כ"ק הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א, שנאמרו במשך השנים מדברי תורתו של החזון איש.

בבן הזמנים אפשר ללמוד תורה יותר מתקופת הזמן – (נמסר ביום ג' פר' בא ב' שבט תשס"ו)

החזון איש אמר שכל תקופת 'הזמן' היא הכנה 'לבין הזמנים', כי בבין הזמנים אפשר ללמוד פי אלף מאשר הוא לומד בזמן, כי אז הוא משוחרר מכל ההתחייבויות. במהלך 'הזמן' הוא מחויב לסדרים, הוא חייב לחברותות, הוא חייב למשגיח, שישה חמישה חודשים למדת, זה הכנה לבין הזמנים של ניסן.

החילוק בין שיטת רבינו נחמן לחזון איש בזמן השינה הנצרך לעובד ה' במהלך היממה (נמסר ביום ג'- פר' נצבים וילך- כ"א אלול תשס"ז)

אם רוצים להיות כמו רבינו צריכים לישון רק ארבע שעות ביממה.

להיות כמו החזון איש מספיק שמונה שעות ביממה, אבל בכול השש עשרה שעות שערים לא להוציא את הראש מתוך הספר. תלמד חוק לישראל, תלמד תלמוד ירושלמי זה הכול סיפורים, תלמד מסכת כתובות זה הכול סיפורים על איזה פירות היה בארץ ישראל, איזה שפע היה בארץ ישראל, הכול סיפורים.

נוסעים ארבע שעות אפשר לגמור את כל כתובות בדרך בכל יום, חוזרים ארבע שעות אפשר לגמור מסכת יבמות בדרך. יבמות זה יותר קשה, כתוב שראשי תיבות 'עני' זה ע'ירובין, נ'דה, י'במות – זה המסכתות הכי קשות, שאר המסכתות זה הכול סיפורים, זה הכול אגדתות. 

שיטת החזון איש בהתראה על העובר במלאכות שבת (יום ג' פר' חיי שרה- ח"י מרחשוון תשס"ח)

אם לא לומדים קצות החושן אי אפשר להבין שום סוגיה בעולם.

יש לנו פירוש מאוד תמוה של הרמב"ם. הרמב"ם אומר בהלכות סנהדרין בפרק י"ב שגם תלמידי חכמים צריכים התראה אם אדם מדליק אש או חשמל בשבת.

לגבי חשמל יש שאלה משום מה מתחייב, כיון שהניאון, החוטים האלה שמתלהטים, זה לא אש. הגז שיש כאן זה לא אש, הפלורוסנט זה לא אש ממש – לפי החזון איש הוא בונה, הוא סוגר מעגל זרם. אחד אומר שמתחייב משום מבשל, כשהברזל לוהט מביאים גחלת, האדם הופך ברזל לגחלת וכשהברזל לוהט זה נקרא מבשל, אבל זה לא אש. 

יש שאלה, משום מה צריכים לדעת במה להתרות בו? הגמרא אומרת בסנהדרין שצריכים לדעת במה להתרות, לפי רבנן לא משנה במה מתרים, אבל לפי ר' יהודה צריכים לדעת במה שמתרים. אם תגיד לו זה אש הוא יכול להגיד אני אומר שזה מבשל, אני אומר כמו החזון איש משום בונה. לפי ר' יהודה לכן אתה צריך להגיד לו משום בונה, משום מבשל, לפי כל השיטות…

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

תפילה לעני חנוכה – מאת הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א

רבונו של עולם, מלא רחמים, הנותן עוז ותעצומות לעם, המשפיע עלינו עוז ותעצומות מספירת הנצח, …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *