צור קשר עם הרב ברלנד
דברי הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א לפרשת צו - הציור באדיבות יהשוע ויסמן שיחי'
דברי הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א לפרשת צו - הציור באדיבות יהשוע ויסמן שיחי'

דברי הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א לפרשת צו

"וְהָאֵשׁ עַל הַמִּזְבֵּחַ תּוּקַד בּוֹ לֹא תִכְבֶּה" (פרשת צו, ויקרא ו' ה)

רבי נתן אומר (ליקוטי הלכות, יורה דעה), "זבח רשעים תועבה", אם לא נחזיר את הרשעים בתשובה אז התפילה לא מתקבלת. אם אתה לא מחזיר רשעים בתשובה, ה' לא מקבל את התפילה שלך, מה אתה מיוחס? מה אתה מתפלל כי אבא שלך לימד אותך להתפלל? תלמד עוד מישהו להתפלל! קח עוד יהודי תלמד אותו להגיד ברכת המזון, תגיד לו שיש ה' בעולם, תגיד לו תתפלל יהיה לך כל-טוב. נראה אותך לוקח עוד יהודי ומתפלל, וזה נקרא "זבח רשעים תועבה" התפילה שלו פשוט תועבה, כי מי אתה בכלל שאתה מתפלל, מה אתה יותר מיוחס מההוא כי לך היה אבא ולו אין אבא?

אז רבי נתן מביא בעמוד מאה ושתיים, "טוב הכבוש", לכן אם יתרו לא היה מתקרב לא היה קבלת התורה, כי אתם כולכם היה לכם אבות, היו שם שלוש מאות ושישים מליון זה שלוש מאות ושישים מיליארד אנשים שהיו שם, כולם בני אברהם יצחק ויעקב, כולם כבר דורי דורות של צדיקים, אני רוצה לראות אתכם מקרבים אחד מאומות העולם. אז בדיוק יתרו התקרב שהוא היה אפיפיור, כתוב שיתרו התקרב אז כולם התקרבו. כולם רצו לבלעם, אבל בלעם לא מצא חן בעיניהם, אז החליטו ללכת אחרי יתרו, ככה אומר הזוהר ביתרו, באותו רגע כל העולם חזר בתשובה, שמעו את הקולות של מתן תורה, כולם חזרו בתשובה.

נראה אותך מקרב אחד כמו יתרו, תביא עוד איזה נפש, אומר רבי נתן, בלי יתרו לא יכל להיות מתן תורה. זה הלשון של רבי נתן 'ובלי גרים ובעלי תשובה התפילה לא מתקבלת'. ברוך ה' אתה צדיק, אבא צדיק, יהיה לך בן צדיק, נכד צדיק, זה לא עולה למעלה, זה הכל מצוות אנשים מלומדה, זה הכל כי ככה חינכו אותך. אתה ברוך ה' ילד טוב, אתה לא מרדן, אתה לא עשית שום דבר, אתה לא רשע אבל התפילה שלך לא מתקבלת, התפילה שלך היא פשוט תועבה.

אומר רבי נתן, "יסוד יסדת קהל רב", דוד המלך היה הולך בדרך של יסוד יסדת קהל רב, ועל ידי זה נהיה תיקון המזבח. רבי נחמן אומר בתורה י"ז, תיקון המזבח זה רק ע"י שעושים גרים ובעלי תשובה. כתבתי במגילת ספר כתוב עלי לעשות את רצונך, הרצון של ה' זה שאתה מתפלל ואתה התפללת טוב, התפללת חמש שעות, עשר שעות, זה שום דבר, גם עשיו התפלל עשר שעות. אתה קורא בספרים שצריך להתפלל עשר שעות, אבל נראה אותך מביא עוד נפש חדשה שבכלל לא יודעת מה זה תפילה, בכלל-אכלה ביום כיפור.

אם אתה מקרב אנשים בתשובה אז נשלם השכל, אתה מקבל שכל חדש לגמרי, הרבי אומר בתורה נ"ג שרק שמחזירים אנשים בתשובה מקבלים את הא' את הדעת. אתה מחזיר אנשים בתשובה אז ה' נותן לך כנגד זה שכל, כמו שאתה משלים להם את השכל. כי זה שהוא לא יודע שיש שבת כי אין לו שכל אתה משלים לו את השכל, יוצא שאתה משלים גם לך את השכל, קשה לך ללמוד גמרא קשה לך ללמוד עץ חיים, קשה לך ללמוד חושן משפט תחזיר אנשים בתשובה תלך איזה שעה שעתיים להחזיר אנשים בתשובה לך גם ישלימו את השכל. כל זה רבינו מביא בתורה י"ז ובתורה נ"ג.

הזוהר אומר בפנחס, בזמן ששלמה בנה את המקדש ירד לו מקדש של אש, כל פעם ה' חיכה להוריד מקדש של אש, אבל כל פעם זה נדחה. לדוד המלך היה המון עבודה, הוא היה יוצא בקהל רב, ובזמנו נאמר, "בננו כנטיעים מגודלים בנעוריהם", כי בזמן דוד לא היה שום הרהור רע, עד לר' ישראל בן יוחנן לא היה הרהור. רבי יוחנן אומר בבבא בתרא צ"א עמוד ב', שלא היה שום הרהור, לא היה מחשבות בכלל. כל זמן ששכן בית המקדש היו בבחינת בנינו כנטיעים מגודלים כנעוריהם, הם היו כמו עצים, כמו אבנים, לא היו הרהורים, לא היה מחשבות על דברים כאלה בכלל, לא ידעו שזה קיים בכלל.

(העריכה של שובו בנים אינט')

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

תפילה לעני לחג הפסח מאת הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א

רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, מְחַיֵּה מֵתִים בְּרַחֲמִים רַבִּים, "אֱלֹקִים חַיִּים וּמֶלֶךְ עוֹלָם". רַחֵם עָלֵינוּ, הַחֲיֵינוּ וַהֲקִימֵנוּ, …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *