צור קשר עם הרב ברלנד

מפחיד: סוד החַד גַּדְיָא של פסח והקנאה בצדיק שהשתלשלה מקנאת המלאכים – הרב עופר ארז מזעזע בדבריו

"מה זה, "חַד גַּדְיָא, חַד גַּדְיָא דְּזַבִּין אַבָּא בִּתְרֵי זוּזֵי"? שאל הרב עופר ארז שליט"א בשיעורו השבועי בישיבת 'מגיני ארץ' בעידו הנביא, וענה. "אבא זה יעקב אבינו שקנה רק גדי אחד שהוא משיח בן דוד".

הרב עופר הזכיר בתחילת השיעור את מאמר היכל הברכה של האדמו"ר מקאמרנא שאומר, כי באמת דוד המלך היה אמור להיוולד מעשיו ולאה (אם עשיו היה עושה תשובה), ואילו יוסף הצדיק היה נולד מיעקב ורחל. אבל, לאחר שיעקב קנה את הבכורה מעשיו, גם דוד המלך היה מצאצאיו. וממשיך הרב עופר על דרך זאת לפרש את סוד חַד גַּדְיָא של הגדת הפסח.

מדוע כתוב פעמיים חַד גַּדְיָא במזמור מהגדת הפסח?

"כתוב עוד פעם חד גדיא, כי גדי אחד יעקב קנה מעשיו (קניית נשמת דוד המלך, על פי הדברים למעלה) וגדי אחד היה לו מצד עצמו. ומכאן שפעמיים, חַד גַּדְיָא, חַד גַּדְיָא" זה משיח בן דוד ומשיח בן יוסף, שיעקב אבינו במעשה קניית הבכורה והחתונה עם לאה, בעצם קנה את כל המהלך של הגדי עזים, נשמת המשיח בן דוד."

      הרב עופר ארז חד גדיא וקנאת המלאכים - הרב עופר ארז חד גדיא וקנאת המלאכים

"וְאָתָא שׁוּנְרָא וְאָכְלָה לְגַדְיָא" – ניסיון לא לחלוק על הצדיק

""וְאָתָא שׁוּנְרָא וְאָכְלָה לְגַדְיָא". אומר הגאון מוילנא עפ"י המשנה, כי מידת החתול (שׁוּנְרָא) היא קינאה. החַד גַּדְיָא זה סוד הצדיק האמת, סוד המשיחי"ם, ולעולם יש ניסיון אצל נשמות ישראל ובעיקר אצל גדולי ישראל לקנא בצדיק הזה שהוא בחינת משיח, זהו ניסיון מאוד גדול. הגאון לומד את זה מתיקוני הזהר ע', שם כתוב כי מחלומות יוסף לומדים שיוסף שלט על העולמות העליונים והתחתונים. השמש והירח מרמזים על העולמות העליונים הרוחניים, האלומות שבחלום מרמז על העולם שלנו, כאשר כולם מתבטלים ומקבלים את השפע מנשמת יוסף הצדיק."

מקנאת המלאכים משתלשל שגדולי ישראל יקנאו בצדיק

"מוסיף הזהר הקדוש וכותב, כי המלאכים מקנאים מהנשמה הזו שכולם מקבלים ממנה, ומקנאת המלאכים משתלשל שעם ישראל ואפילו גדולי ישראל יקנאו בצדיק הזה. לכן, יש לנו ניסיון כזה גדול להתבטל לצדיק הזה, לא לקנא בו ולא לחלוק עליו. הגר"א כותב שזה סוד הפירוש של "וְאָתָא שׁוּנְרָא וְאָכְלָה לְגַדְיָא", כי הגַדְיָא הן סוד הנשמות בבחינת משיח, והחתול שאוכל את זה היא הקנאה שמעלימה את אור הצדיק בעולם."

הניסיון של עם ישראל הוא לא לחלוק ולקנא בצדיק הזה

"ר' נתן כותב את הדברים הללו, אמנם הוא לא מקשר זאת לפירוש ה'חד גדיא', אך הוא מסביר שהניסיון של עם ישראל הוא לא לחלוק ולקנא בצדיק הזה." שני צדיקים כתוב עליהם קנאה: 1. ביוסף נאמר, "וַיְקַנְאוּ בוֹ אֶחָיו" (בראשית לז יא), איך יכול להיות שכל השבטים שהם קדושי עליון, שורשי נשמות ישראל מקנאים ביוסף הצדיק יסוד עולם?! איך יכול להיות שהם רוצים להרוג אותו ובסוף זורקים אותו לבור ומוכרים אותו לעבד? אלא, זוהי השתלשלות קנאת המלאכים! "וְאָתָא שׁוּנְרָא וְאָכְלָה לְגַדְיָא", הועלם אור הצדיק ובעקבות זה ירדנו לגלות במצרים."

שאול ידע שדוד הוא הצדיק השלם ולמרות זאת קינא בו

"2. "וַיְהִי שָׁאוּל עוֹיֵן אֶת דָּוִד מֵהַיּוֹם הַהוּא וָהָלְאָה" (שמואל א יח ט), על קנאת שאול בדוד נאמר שבאה מצד מעלת דוד המלך, ששאול הכיר בדוד שהוא הצדיק השלם. שאול המלך היה צדיק יסוד עולם, נקי כביום היוולדו, הייתה לו רק טעות אחד שלא הרג את הגג מלך עמלק. ורואים שאפילו בצדיק עצום כזה הקנאה קיימת, כי זה יסוד הטמון בבריאה – הקנאה שמסתירה ומעלימה את אור הצדיק האמת."

"כמה צריך להתפלל בכדי להינצל מהקנאה הזו שנסתרת בנפש האדם, אם אדם לא מברר זאת מתעוררות אצלו תורות שלמות כנגד הצדיק."

השיעור נערך מתוך הצילום של 'ברסלב נצח נצחים'

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

וכאן הבן שואל • הגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א מברך את המצה השמורה ויין המשומר ליתומי ארגון 'הבן יקיר לי'

כמידי שנה ארגון 'הבן יקיר לי' דואג למשפחות היתומים דקהילתנו לקמחא דפסחא מצות ויין לקיום …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *