צור קשר עם הרב ברלנד

מרגש: שיח שרפי קודש אצל מורינו הרב ברלנד שליט"א לכבוד הייארצייט של הרב בנדר זצ"ל

פגישה מרגשת של זקני אנשי שולומינו במשכנו נאווה קודש של מורינו, כ"ק הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א

לכבוד היארצייט הקדוש של זקן חסידות ברסלב בדור הקודם ומעביר המסורת, ר' לוי יצחק בנדר זצ"ל, נערכה פגישה היסטורית ורבת הוד קודש.

הפגישה נערכה בבית מי שהיה גדול תלמידיו של ר' לוי יצחק, והמעביר את דרכה של חסידות ברסלב המסורה בדורינו אנו, הלא הוא מורינו, כ"ק הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א. בפגישה השתתפו מעתיקי השמועה ומשפיעי אנ"ש הרבנים הגאונים: הרה"ח ר' יהושע דוב רובינשטיין שליט"א, הרה"ח ר' גבריאל גרוסמן שליט"א, והרה"ח ר' יצחק ויצהנדלר שליט"א.

בפגישה העלו זכרונות ושמועות, סיפורים וחיזוקים, וכן שיחות שטרם התפרסמו מפי מי שהעביר והחיה את חסידות ברסלב לאחר השואה כפי שקיבל מרבו – ר' אברהם בן ר' נחמן זיע"א – מורינו הרב ר' לוי יצחק זצוק"ל.

דברי הקודש מהפגישה המרגשת:

"לי יש סיפור אישי יפה מאוד על ר' לוי יצחק בנדר זצ"ל", מספר הרב דב רובינשטיין שליט"א, "אחרי החתונה גרתי בסנהדריה, הרב ברלנד שליט"א היה מגיע כל יום שישי לפנות בוקר."

"היית מגיע מהכותל", פונה הרב רובינשטיין למורינו הרב ברלנד שליט"א, "היה לי שכן בשם אלי ברגר, למדנו חברותא בכול ערב נדמה לי שזה היה מסכת קידושין. היינו שנינו אחרי החתונה
ולמדנו יחד מסכת קידושין."

"כשסיימנו את מסכת קידושין התחלנו לדון בינינו מה לומדים מחר, לא הגענו לעמק השווה. למחרת לפנות בוקר אני הגעתי לשול (בית הכנסת המרכזי של חסידי ברסלב בירושלים), אני עולה במדרגות ור' לוי יצחק בנדר זצ"ל עולה לפני. ניגשתי אליו ברחל ביתך הקטנה וסיפרתי לו על הדיון שלנו."

מורינו הרב ברלנד שליט"א: "שאלת אותו איזה מסכת ללמוד".

"ר' לוי יצחק פתח אליי זוג עיניים ושאל: מדוע אנשים שלנו לא יהיו ממושמעים לרבינו?"

"אני לא הבנתי מה הוא רוצה מאיתנו."

מורינו הרב ברלנד שליט"א: "הרב בנדר התכוון להגיד שצריך ללמוד לפי הסדר!"

הרב רובינשטיין ממשיך: "מה אתה לא מבין? תגיד לי, אתה לא יודע מה הולך אחרי מסכת ברכות? לומדים כסדר, זה העניין של רבינו, כסדר."

"אם תלמד כסדר אני מבטיח לך 2 דברים, הוא אמר. אני מבטיח לך שתסיימו את הש"ס, כי אם לא תלמדו כסדר אף פעם לא תסיימו את הש"ס. ושנית, חבל על כל דיבור ודיבור, וכי אחרי כל מסכת תדונו מה לומדים מחר?

את רשות הדיבור נוטל הרב יצחק ויצהנדלר שליט"א

"היה לר' לוי יצחק בנדר כמה חלמות שהוא היה מספר, אחד החלומות זה מהרב לייב לפטא. הרב לייב לפטא היה למדן, אבל הוא לא למד כסדר, הוא היה תלמיד חכם גדול, אבל למד פעם את הספר הזה ופעם את הספר הזה."

"ר' לוי יצחק ראה אותו בחלום ושאל אותו, למה אתה לא לומד כסדר?"

מורינו הרב ברלנד שליט"א: "חידושים אדירים".

הרב דב רובינשטיין שליט"א חוזר לסיפורי הקודש לכבוד ההילולה של ר' לוי יצחק בנדר שליט"א

"תֶּבֶן אַתָּה מַכְנִיס לַעֲפָרַיִם?" (מנחות פה א)

"פעם אמר ר' לוי יצחק, עצת היצר הרע שאומר לאדם תמיד: אתה נחות דרגה, אין לך סיכוי ותקווה. עצת הצדיק שאומר לכול אחד ואחד, אמרי אינשא, אל תפסיקו לדבר (תמשיך ללמוד ולהתפלל ואל תסגור את הפה).

הרב יצחק ויצהנדלר שליט"א שואל את מורינו הרב ברלנד שליט"א: "הייתם בפטירה של הרב בנדר?"

עונה מורינו הרב ברלנד שליט"א: "היתי עד 6 בערב, בהלוויה לא הייתי, בפטירה הייתי."

ממשיך הרב דב רובינשטיין שליט"א באותו נושא: "בהלוויה של ר' לוי יצחק זצ"ל אישה אחת מאוד בכתה. אנשים מסביב לא הכירו אותה, התפלאו, פנים חדשות."

"שאלו אותה אח"כ למה בכית כ"כ? מאיפה הכרת את ר' לוי יצחק?"

"היא סיפרה שהיא הייתה בחורה צעירה ממשפחה שבורה והיא עבדה אצל ר' לוי יצחק בנקיון. יום אחד היא פתחה מגירה וראתה סכום כסף, היא הורידה לעצמה חלק, אחרי כמה ימים היא הגיעה לעבודה, אבל לאיזה חדר שהיא נכנסה לנקות היא ראתה בפתח החדר את ר' לוי יצחק נעמד עם הגב אליה והוא ממשיך ללמוד."

"היא חשבה שהוא מתעמק בלימוד, אבל היא מסיימת עם החדר ועוברת לחדר אחר ושוב אותו מקרה חוזר. היא הבינה שהוא תפס מה שקרה, אך הוא לא רצה להגיד לה."

"היא סיפרה, ניגשתי אליו, אמרתי לו שאני מבינה למה הוא מתנהג כך. אני מבקשת סליחה אני ממשפחה מאוד עניה, ראיתי סכום גדול (זה היה כנראה ערב פסח שהתגלגלו אצלו סכומים גדולים יחסית) אז הוצאתי קצת. אני מבינה שאני מפוטרת ואין לי מה לבוא מחר לעבודה, אשתדל להחזיר אם יהיה לי."

ענה לה ר' לוי יצחק בנדר: "את לא מפוטרת, חו"ח! את מגיעה לעבודה, יתרה מכך, להבא אני אוסיף לך לשכר."

"היא אומרת, השתנתי לגמרי."

מסכם מורינו, כ"ק הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א: "כן היא התחילה להיות צנועה וקדושה, היא שינתה את כל ההנהגה שלה."

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

תפילה לעני לחג הפסח מאת הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א

רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, מְחַיֵּה מֵתִים בְּרַחֲמִים רַבִּים, "אֱלֹקִים חַיִּים וּמֶלֶךְ עוֹלָם". רַחֵם עָלֵינוּ, הַחֲיֵינוּ וַהֲקִימֵנוּ, …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *