צור קשר עם הרב ברלנד

סוֹד הַ"י" שֶׁל שָׂרַי • המאמר היומי מהגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א

מדוע דווקא יהושע זה מי שקיבל את הי' של שרה אמנו? ומי רצה להרוג את יהושע בן נון? ומה יהושע עשה בנידון? את התשובות לשאלות תמצאו במאמר היומי שלפניכם שכתב אותו הגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א מלא וגדוש בחידושים נפלאים שלא שמעתם אוזן.

לפניכם המאמר המלא לקריאה ולהורדה:

סוֹד הַ"י" שֶׁל שָׂרַי

הי' של שרי התלוננה והתרעמה 402 שנה למה לקחו אותה משרי על לא עול בכפה. והיא לא עשתה שום דבר רע שיצטרכו לקחת אותה משרי ולהחליף לשרי את השם ולתת לשרי את השם החדש – "שרה", ונזרקה לצד, ועומדת מבוישת זה 402 שנה. כי שנה לפני לידת יצחק נלקחה הי' משרי ונתחלקה לשנים – לשני ההי"ן ה' אחד נתנו למשה, וה' אחד נתנו לאברהם. כי אברהם קיבל את הה' משרי אשתו, ואז נהפך שמה מ"שרי" ל"שרה".
משנה לפני לידת יצחק, ועד הגאולה ממצרים עד 400 שנה, ועד חטא המרגלים עוד שנה, סך הכל ה' מחכה מבוישת, מושפלת ונעלבת, 402 שנה. ומחכה שהקדוש ברוך הוא יצרף אותה מחדש לאחד הצדיקים, כמו אברהם יצחק יעקב ואחר כך לוי קהת ועמרם, ועוד צדיקים.
וזה ששואל הזוהר (בצ"א בבראשית) לך לך: למה קוראים לאברהם – אברהם, שיקראו לו אברימי עם י'? והזוהר לא עונה תשובה מספקת על שאלה זו.
וזה שאומר תרגום יהונתן (במדבר י"ג ט"ז): "כד חזי משה ענותנותיה של יהושע". וכי איזו ענוה חדשה ראה אצלו? הרי אברהם אמר (בראשית י"ח כ"ז): "ואנכי עפר ואפר", ומשה אמר (שמות ט"ז ז'-ח'): "ונחנו מה", וכבר אברהם ומשה הגיעו לתכלית הענוה. המושלמת שאין מושלמת יותר ממנה?
אלא, הסיבה האמיתית נמצאת בספר הליקוטים בשער הפסוקים ב'שלח': שבאמת יהושע בן נון היה שרוי בצרה נוראה וממש בסכנת נפשות וכפשׂע בינו ובין המות, כי עשרת המרגלים החליטו אחר הנבואה של "משה מת ויהושע מכניס" שלא מותרים על משה, ועדיף לותר על ארץ ישראל ולא לותר על משה. ואילו יהושע – כך חשבו המרגלים – הוא רוצה במיתתו של משה חס ושלום, כי הוא רוצה להיות המלך. וההלכה היא ש"הבא להרגך השכם להרגו", ולכן פסקו שמגיע דין מיתה ליהושע מדין רודף, והתירו את דמו.
וזה הייתה הענוה של יהושע שבכלל לא התייחס לדבר זה, ולא אמר למשה 'אולי נותר על השליחות של ונשלח מישהו אחר במקומי ולא אצטרך להכנס לסכנת נפשות חס ושלום'.
ויהושע ויתר על כל האפשרות הזו, ובחר לעשות בפשטות את דבר משה, וללכת בשליחות זו אפילו שיקרה מה שיקרה חס ושלום. וזו הייתה ענווה שאין כמותה ולא תהיה כמותה בשום דור!
Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

להורדה

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

הַיּוֹם יוֹם אֶחָד לָעֹמֶר • נוסח ספירת העומר ותפילה מהגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א לחסד שבחסד

סדר נוסח ספירת העומר (ספרד): לְשֵׁם יִחוּד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ, בִּדְחִילוּ וּרְחִימוּ, לְיַחֲד שֵׁם …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *