צור קשר עם הרב ברלנד

סוד אין ישיבה בעזרה אלא למלכי בית דוד בלבד • המאמר היומי מהגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א

בזכות מה בנימין זכה לחצי בבית המקדש? ומהו הסוד שרק למלכי בית דוד ( – שבט יהודה) מותר לשבת בעזרה? את התשובות לשאלות תמצאו במאמר היומי שלפניכם שכתב אותו הגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א מלא וגדוש בחידושים נפלאים שלא שמעתם אוזן.

לפניכם המאמר המלא לקריאה ולהורדה:

סוד 'אין ישיבה בעזרה אלא למלכי בית דוד בלבד'

כי אחרי שבנימין קבל את מכות הרצח מכל עשרת האחים בשעת גלוי הגביע, והאחים אמרו שאם הגביע יתגלה באמתחת אחד האחים הרי כל האחים יהיו עבדים וזה שימצא הגביע באמתחת שלו יומת, ואז בנימין קבל את המכות הכי אכזריות בין כתפיו, כמ"ש "ובין כתפיו שכן" (דברים לג, יב).
ואחרי 210 שנה זכו בנ"י לקריעת ים סוף. אמר ר"מ: שהשבטים מאד כעסו שבנימין קפץ ראשון בזמן שנולד אחרון, ואז התחילו לזרוק עליו סלעים, כל סלע 3 טון, ורבים משבט בנימין נפצעו ונזוקו. אבל בנימין לא ויתר, והמשיך ללכת ראשון, עד שהגיעו המים לחטמו ואז צעק "הגיעו מים עד נפש, טבעתי ביון מצולה", ואז נהיה נס ונבקע הים.
אבל כיון שבנימין קבל את כל הסלעים בשמחה עצומה, זכה לחצי מביהמ"ק, כי היה חסר לו עוד כמה סלעים כדי לקבל את כל ביהמ"ק, ורק קבל עד המזבח, אבל שאר הלשכות ועזרת נשים והחיל והר הבית הכל נשאר אצל יהודה שהוא מלכות שבמלכות, ומהמזבח ולמטה שזה כנגד יסוד מזרחי ויסוד דרומי הכל שיך ליהודה, שהוא מלכות שבמלכות. אבל המזבח עצמו, וכל הבנין; האולם, ההיכל, וקה"ק, הכל שייך לבנימין, שהוא יסוד שבמלכות.
ולכן, היות והעזרה בעקרה עם עזרת נשים שיכים לשבט יהודה, שממנו מלכות בית דוד, לכן הלכה למשה מסיני שאין ישיבה בעזרה אלא למלכות בית דוד בלבד.
וזה סוד "וישב שלמה על כסא ה'" (דברי הימים א' כט, כג), כי המלכות שבמלכות שבעולם האצילות יורד לעולם הבריאה ונהיית ראש הבריאה, שזה סוד האולם ההיכל וקה"ק. ולכן כל ארץ ישראל נקראת "ארץ יהודה" שהוא המלכות שבמלכות וממנו מלכות בית דוד, שרק להם יש רשות לשבת בעזרה.
ויוסף, שהוא יסוד דדכורא, קבל את המלכות בשילה ל־369 שנה, ואם היה זוכה להשלים את המלכות שלו עוד שנה והיה ש"ע שנה היה זוכה להמשיך את הש"ע רבוא נהורין שנלקחו מחוה. וע"ז נאמר "ואנכי נטעתיך שורק כלה זרע אמת ואיך נהפכת לי סורי הגפן נכריה", כי אם יוסף היה זוכה להחזיק את המשכן עוד שנה והיו מתגלין כל הש"ע רבוא נהורין שנלקחו מחוה הרי לא היתה יותר גלות, ועם ישראל לא היה נופל לע"ז, ולא היה נחרב ביהמ"ק, והיו זוכין להתגלות ה' באספקלריא המאירה שזה הגלוי של ש"ע רבוא נהורין שנלקחו מחוה [סדר בנין שמואל בנין עולם א].

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

להורדה

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

וכאן הבן שואל • הגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א מברך את המצה השמורה ויין המשומר ליתומי ארגון 'הבן יקיר לי'

כמידי שנה ארגון 'הבן יקיר לי' דואג למשפחות היתומים דקהילתנו לקמחא דפסחא מצות ויין לקיום …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *