צור קשר עם הרב ברלנד

סוד שורש נשמתו של קֹרח • המאמר היומי מהגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א

מדוע קרח חלק על משה רבינו ומה היה שורש נשמתו? ומי אלו האספסוף אשר התאוו תאוה? את התשובות לשאלות תמצאו במאמר היומי שלפניכם שכתב אותו הגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א מלא וגדוש בחידושים נפלאים שלא שמעתם אוזן.

לפניכם המאמר המלא לקריאה ולהורדה:

סוד שורש נשמתו של קֹרח

סוד שורש נשמתו של קֹרח היה בחוטמא דעתיקא, ששם נכנס יסוד דרישא דלא אתידע, בסוד "אשר קֻמטו ולא עת נהר יוצק יסודם" (איוב כ"ב ט"ז), כי הנהר היוצא מעדן, שהוא היסוד דרישא דלא אתידע, נכנס בתוך חוטמא דעתיקא בסוד "תהלתי אחטם לך" (ישעיהו מ"ח ט').
אשר קֻמטו בלא עת שהולך על חוטמא דעתיקא, שהוא קומט בלט עת וממנו – מחוטמא דעתיקא, כל הנשמות הכי גדולים שהיו אי פעם כמו נשמת קֹרח ודתן ואבירם נדב ואביהוא, שמרוב גדלתם ששרשם היה בחוטמא דעתיקא ולכן מרוב זכותם חשבו וראו לעצמם את ה"זכות" לחלוק על משה רבנו קודש הקודשים – "פה אל פה אדבר בו… ותמונת ה' יביט" (במדבר י"ב ח').
וקרח טען ש"כל העדה כלם קדושי" (במדבר ט"ז ג'), כמו שנאמר "אני אמרתי אלהים אתם ובני עליון כלכם" (תהלים פ"ב ו'). כי מכלם פסקה זוהמתן וכולם כבר זכו למדרגה של תחיית המתים.
ואפילו שנאמר (במדבר י"א ד'): "והאספסֻף אשר בקרבו התאוו תאוה" – אומר המדרש רבה: "האספסֻף" אלו הם הסנהדרין שכבר הגיעו לפסגת המעלות, וזכו למעמד הרב סיני – לראות את ה' פנים אל פנים כמו שנאמר (ואתחנן ד' ה': פנים בפנים דיבר ה' עמכם", וזכו כולם לשמוע את כל עשרת הדברות עם כל פרטיהן ודקדוקיהן, וכל ההלכות שהתחברו ויתחברו עד סוף כל הדורות, עם מגלת אסתר וספרי דניאל ועזרה ונחמיה. וזכו לשמוע את כל אשר יקרה את ישראל עד סוף כל הדורות וראו את השואה וכל אשר יתפתח ממנה.
וקרח שהיה ראש הלויים וזכה להיות שורש נשמתן, וחשב שהוא יותר גדול ממשה רבינו, נפערה תהום מתחתיו ונבלע הוא ושלושת בניו בנקבא דתהומא רבא.
אבל לבסוף יד ההשגחה העליונה תגאל אותנו, למרות שהולכים כעת מדחי אל דחי, תגבר יד ה', כמו שנאמר "היד ה' תקצר" (במדבר י"א כ"ג).

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

להורדה

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

הַיּוֹם יוֹם אֶחָד לָעֹמֶר • נוסח ספירת העומר ותפילה מהגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א לחסד שבחסד

סדר נוסח ספירת העומר (ספרד): לְשֵׁם יִחוּד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ, בִּדְחִילוּ וּרְחִימוּ, לְיַחֲד שֵׁם …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *