צור קשר עם הרב ברלנד

רוצים שיוויון? תלמדו שעה גמרא! | למה קרח חלק על משה? החיזוק היומי מהגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א

החיזוק היומי ממורינו, כ"ק הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א – להדליק את המנורה כל יום מחדש

"וְיִתֶּן עֹז לְמַלְכּוֹ וְיָרֵם קֶרֶן מְשִׁיחוֹ" (שמואל א ב י)

"לַמְנַצֵּחַ בִּנְגִינֹת מִזְמוֹר שִׁיר" (תהילים סז)

"וַיֹּאמֶר אֵלַי מָה אַתָּה רֹאֶה וָאֹמַר רָאִיתִי וְהִנֵּה מְנוֹרַת זָהָב כֻּלָּהּ וְגֻלָּהּ עַל רֹאשָׁהּ וְשִׁבְעָה נֵרֹתֶיהָ עָלֶיהָ שִׁבְעָה וְשִׁבְעָה מוּצָקוֹת לַנֵּרוֹת אֲשֶׁר עַל רֹאשָׁהּ" (זכריה ד ב)

"בְּשַׁגַּם הוּא בָשָׂר" (בראשית ו ג)

"וּנְשִׂיא נְשִׂיאֵי הַלֵּוִי אֶלְעָזָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן" (במדבר ג לב)

"ומה ראה קרח לחלוק עם משה נתקנא על נשיאותו של אליצפן בן עוזיאל (תנחומא) שמינהו משה נשיא על בני קהת על פי הדבור אמר קרח אחי אבא ארבעה היו שנא' (שמות ו) ובני קהת וגו' עמרם הבכור נטלו שני בניו גדולה אחד מלך ואחד כהן גדול מי ראוי ליטול את השניה לא אני שאני בן יצהר שהוא שני לעמרם והוא מנה נשיא את בן אחיו הקטן מכולם הריני חולק עליו ומבטל את דבריו מה עשה עמד וכנס ר"נ ראשי סנהדראות רובן משבט ראובן שכיניו והם אליצור בן שדיאור וחביריו וכיוצא בו שנאמר נשיאי עדה קריאי מועד.." (רש"י על במדבר טז)

יום ב', י"ד תמוז תשפ"ג – קרח היה שמן זית זך לפני שהוא קינא באליצפן

אלה דברי קודשו:

כל התפילות של חנה היו בבחינת, "וְיִתֶּן עֹז לְמַלְכּוֹ וְיָרֵם קֶרֶן מְשִׁיחוֹ" (שמואל א ב י) שיבוא משיח בן דוד, כי חנה הדליקה את המנורה.

כשאומרים "לַמְנַצֵּחַ בִּנְגִינֹת מִזְמוֹר שִׁיר" (תהילים סז) 7 פעמים מדליקים כל יום מחדש את המנורה. לַמְנַצֵּחַ בִּנְגִינֹת זה כנגד המנורה, זה בדיוק 49 מילים, בדיוק 7 קנים, בדיוק כנגד המנורה. לכן צריך להגיד תמיד לַמְנַצֵּחַ בִּנְגִינֹת 7 פעמים, גם בספירת העומר. בספירת העומר אפילו מדליקים את המנורה יותר, כי אנחנו מונים אז שֶׁיִּבָּנֶה בֵּית הַמִּקְדָּשׁ בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ.

ע"י ספירת העומר בונים את בית המקדש ממש. אם אומרים את זה 7 פעמים, אז זה בדיוק כנגד 49 ימי הספירה. במשך כל ה- 49 ימים אנחנו מדליקים את המנורה, שיחד זה 49 "שִׁבְעָה וְשִׁבְעָה מוּצָקוֹת" (זכריה ד ב).

"וַיֹּאמֶר אֵלַי מָה אַתָּה רֹאֶה וָאֹמַר רָאִיתִי וְהִנֵּה מְנוֹרַת זָהָב כֻּלָּהּ וְגֻלָּהּ עַל רֹאשָׁהּ וְשִׁבְעָה נֵרֹתֶיהָ עָלֶיהָ שִׁבְעָה וְשִׁבְעָה מוּצָקוֹת לַנֵּרוֹת אֲשֶׁר עַל רֹאשָׁהּ" (זכריה ד ב). עוד שִׁבְעָה, ועוד שִׁבְעָה, ועוד שִׁבְעָה ועוד שִׁבְעָה, ביחד זה 343, כמו שכתוב "בְּשַׁגַּם הוּא בָשָׂר" (בראשית ו ג) – בְּשַׁגַּם – ש,מ,ג זה 343.

ש- 343 צינורות שפע זורמים למנורה מהשמן. וְגֻלָּהּ עַל רֹאשָׁהּ, מה זה וְגֻלָּהּ עַל רֹאשָׁהּ? 'גֻלָּהּ גֻלָּהּ' זה גֻּלֹּת עלית, גֻּלֹּת תחתית, מעינות, השפעות – מעין של שמן זית, של יִצְהָר.

קרח נקרא יִצְהָר, הוא היה שמן זית זך, רק שהוא לא יכל לעמוד בקנאה של אליצפן (לאחר מותם של שני בני אהרן, נדב ואביהוא, נקרא אליצפן יחד עם מישאל אחיו להוציא את גופותיהם מהמשכן. אליצפן היה בן דודו של משה רבנו, אהרן הכהן וקורח. במדרש תנחומא מתואר שמינויו של אליצפן לנשיא שבט קהת היווה מניע להצתת מחלוקת קורח ועדתו), הוא יצא מדעתו מאליצפן.

קרח ואליצפן היו יחד עוד בגן הילדים, פתאום אליצפן נהיה נשיא שבט קהת. לכל משפחה היה נשיא משלה. לא רק לכל שבט היה נשיא, אלא לכל משפחה, "וּנְשִׂיא נְשִׂיאֵי הַלֵּוִי אֶלְעָזָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן" (במדבר ג לב). איתמר היה הנשיא רק של משמרת הקודש, התפקיד שלו היה לחלק את העבודות, אבל אֶלְעָזָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן היה הנשיא של שני הלווים.

עכשיו, מי היה אליצפן? מי עשה את כל הבלגן?

(כל דברי מורינו הרב שליט"א מכאן מבוססים על פירוש רש"י על הפסוק במדבר טז)

"ומה ראה קרח לחלוק עם משה"? מה פתאום קרח הרי הוא היה כזה חכם, למה הוא חולק על משה, מה משה עשה לו?

"נתקנא קרח על נשיאותו של אליצפן בן עוזיאל" (שם), אמר, היינו יחד בגן ילדים ופתאום אליצפן נהיה נשיא, למה הוא נהיה נשיא? מה, מה הוא עשה?

"נתקנא קרח על נשיאותו של אליצפן בן עוזיאל", שמינהו משה נשיא על בני קהת על פי הדבור. אמר, פה רואים שמשה זה שקר, זה הכל פרוטקציות, הכל זה איפה ואיפה, אין שיוויון – אין נשיאה בנטל.

כולם רוצים שיוויון שילמדו שעה אחת גמרא, נראה אותם שיעשו שיוויון, ננסה את כל שאר הגמרא. יותר קל לאדם לשרת 100 שנה בצבא, מאשר ללמוד שעה אחת גמרא – נראה אותם לומדים שעה אחת, פותחים גמרא, פותחים מדרש.

משה מינה את אליצפן על פי הדיבור. "אמר קרח אחי אבא ארבעה היו, עמרם הבכור, אחד (מבני עמרם נהיה) מלך ואחד כהן גדול. אמר קרח, משה חוטף את כל התפקידים, אבל מי ראוי ליטול את השניה לא אני שאני בן יצהר, בן שמן זית זך?  "וְגֻלָּהּ עַל רֹאשָׁהּ" זה יצהר, זה שמן זית זך, שהוא (יצהר) שני לעמרם, ואילו משה מינה נשיא את בן אחיו הקטן מכולם, את אליצפן הכי קטן, הריני חולק עליו ומבטל את דבריו.

מה עשה? עמד וכנס ר"נ ראשי סנהדראות רובן משבט ראובן שכיניו – אבל משה מינה על פי הדיבור, כל התפילות והחנוכה זה רק הזכות של חנה, "וְיִתֶּן עֹז לְמַלְכּוֹ וְיָרֵם קֶרֶן מְשִׁיחוֹ" (שמואל א ב י), כל העניין שאנחנו מתפללים הוא שהמשיח יבוא כבר היום.

אנחנו מאמינים שהמשיח יבוא היום ותהיה הגאולה השלימה במהרה בימינו.

אמן

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

מַעֲשֶׂה בְּרַבִּי אֱלִיעֶזֶר • סיקור נרחב מיום טוב ראשון דפסח בצל הגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א

בפרוס עלינו ימי הפסח הקדושים והנוראים זכינו כלל אנשי שלומינו להסתופף בצילו הגדול של הרב …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *