צור קשר עם הרב ברלנד

מתיקות נפלאה: למה התפילות לא מתקבלות – תורה א בליקוטי מוהר"ן – הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א

מורינו, כ"ק הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א הגיע השבוע, דפרשת ואתחנן תשע"ט, לחוג בית בשכונת קרית משה שבירושלים.  הרב שליט"א מסר שיעור נפלא על תורה א בליקוטי מוהר"ן, תוך שהוא קורא מהספר ומפרש מילה אחר מילה במתיקות נפלאה. אנו מביאים בכתבה את עיקרי הדברים – ניתן לצפות בשיעור המלא.

התפילה לא מתקבלת בגלל שלא לומדים גמרא

"תורה א' מדברת על השכל שבכול דבר, את הכול צריך לבדוק עם השכל. רבינו נחמן הוא השכל הכי זך, רבינו זה הכול שכל. כול דבר שעושים צריך לחשוב ולהבין עם השכל."

"אפילו שאמונה זה דבר הכי גבוהה, גם האמונה צריכה להיות עם שכל. מי שהולך עם אמונה בלי שכל הוא למעשה מאמין בשדים ובעבודות זרות."

"את השכל מקבלים רק ע"י לימוד הגמרא, אדם חייב ללמוד תורה (לפחות) שמונה שעות גמרא בכול יום. צריך להגיד, "משקלי עליי"", הרב אמר עם הציבור והוסיף, "הריני נודר להביא לבית המקדש 80 קילו של זהב."

"כי עכשיו, בעוונותינו הרבים, חן וחשיבות האמיתי של ישראל נפל, כי עכשיו עיקר החשיבות והחן הוא אצלם; אבל על ידי התורה נתעלה החן והחשיבות של ישראל, כי התורה נקראת (משלי ה יט): "אילת אהבים ויעלת חן", (ערובין נד ב): "שמעלה חן על לומדיה". ועל ידי זה נתקבלין כל התפילות והבקשות. (ליקוטי מוהר"ן תורה א)."

"אדם רואה שהתפילה לא מתקבלת שידע שזה בגלל שהוא לא לומד גמרא."

"כול דבר צריך לבחון ולבדוק עם השכל"

"כי איש הישראלי צריך תמיד להסתכל בהשכל של כל דבר, ולקשר עצמו אל החכמה והשכל שיש בכל דבר, כדי שיאיר לו השכל שיש בכל דבר, להתקרב להשם יתברך על ידי אותו הדבר. כי השכל הוא אור גדול ומאיר לו בכל דרכיו, כמו שכתוב (קהלת ח א): "חכמת אדם תאיר פניו" (שם)."

"כול מה שהרב'ה זכה היה בגלל שעל הכול הוא הסתכל עם השכל. השכל הוא האור הכי גדול, והחכמה היא שמאירה את פני האדם."

"רבינו הוא הראשית של הכול"

"וזה בחינת יעקב. כי יעקב זכה לבכורה, שהוא ראשית, שהוא בחינת חכמה, כמו שכתוב (תהלים קיא י): "ראשית חכמה". וזה בחינת (בראשית כז לו): "ויעקבני זה פעמים", ותרגום אונקלוס "וחכמני". וזה בחינת שמש, כי השכל הוא מאיר לו בכל דרכיו כמו השמש. וזה בחינת (משלי ד יח): "וארח צדיקים כאור נגה הולך ואור עד נכון היום". וזה בחינת חי"ת, לשון חיות, כי החכמה והשכל הוא החיות של כל דבר, כמו שכתוב (קהלת ז יב):"החכמה תחיה" וכו'."

"יעקב אבינו שהוא ראשית, זכה לתורה שהיא ראשית. "אֶרֶץ אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ דֹּרֵשׁ אֹתָהּ תָּמִיד עֵינֵי ה' אֱלֹהֶיךָ בָּהּ מֵרֵשִׁית הַשָּׁנָה וְעַד אַחֲרִית שָׁנָה" (דברים יא יב). ארץ ישראל היא הראשית, הצדיק הוא הראשית."

"רבינו הוא הראשית של הכול, העיקר זה הראשית. מרדכי היה הראשית."

 

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

"לְעֹשֵׂה נִפְלָאוֹת גְּדֹלוֹת לְבַדּוֹ כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ" • סיפור הבעל שם טוב מהגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א

נהגו אנשי שלומינו חסידי ברסלב לקרוא בכל מוצאי שביעי של פסח את סיפור נסיעת הבעל …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *