צור קשר עם הרב ברלנד

שום אישה לא השתחוותה לעגל ולא חלתה במדבר – החיזוק היומי מהגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א

החיזוק היומי – למה אלדד ומידד היו צריכים לחזור בגלגול חרשים ואלמים?

יום ד', י"ט אדר א' תשפ"ד

דור המדבר לקחו את אחת החיות מהמרכבה, את השור, כי הם ראו שהשור בקע את הים. השור מהמרכבה ירד בים סוף לעזור להם. אבל כתוב, לֹא תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל וְכָל תְּמוּנָה אֲשֶׁר בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וַאֲשֶׁר בָּאָרֶץ מִתַָּחַת וַאֲשֶׁר בַּמַּיִם מִתַּחַת לָאָרֶץ (שמות כ ג).

הנשים הן תמימות, הגברים אמרו להן שעגל הזהב זה השור שבמרכבה שראו בים. אל תדאגו אנחנו לא סתם משתחווים לשור, הנשים אמרו: זה עבודה זרה, זה פסל, שום אישה לא השתחוותה. ושום אישה לא חלתה בגלל חטא המרגלים, הן לא התפתו, הן אמרו אמרו: אנחנו רוצות להיכנס לארץ.

כי היתה נבואה, משה מת יהושע מכניס (סנהדרין יז ע"א), ולכן אלדד ומידד שהתנבאו התגלגלו בחירשים אילמים. כל משפחת גודגודא היו כולם חרשים, זה מובא בתוספתא תרומות.

ומשפחת גודגודא היו ממונים על הטהרות בבית המקדש והם ידעו ללמוד. הם ידעו ש”ס בבלי, ירושלמי, הם ידעו הכל למרות שהם היו חרשים אילמים.

יוחנן גודגודא מן השוערים ויהושע בן חנניא מהמשוררים, והם היו החרשים אלמים בזמן רבי. כל הבנים היו חרשים וכל התורות של משה נעשות על גבם, כי חרש שתורם תרומתו תרומה.

את כל זה הגמרא מסבירה בחגיגה, ולמרות שהיו חרשים אלמים הם היו באים ראשונים לשיעור לפני כולם. הם לא באו באמצע השיעור, אחרי השיעור, או בסוף השיעור לצאת ידי חובה, הנה רבי ראה אותנו, העיקר שהוא ראה אותנו. הם היו באים הראשונים לפני שרבי היה מתחיל את השיעור. מתי שרבי היה מגיע הוא כבר היה רואה אותם ראשונים.

הם שמעו את כל השיעורים למרות שהיו חרשים אלמים, הם ידעו ש”ס, ידעו ירושלמי, מכילתא, סיפרי, סיפרא – שני האילמים היו אלדד ומידד שהם היו חייבים לבוא עוד פעם בגלגול, כי כתוב בתורה של משה "לֵאמֹר", אם אין "לֵאמֹר" אסור לנביא להגיד את הנבואה שקיבל.

כל נביא אמרו לו "לֵאמֹר", מה שלא אומרים לו "לֵאמֹר" אסור לו להגיד. היו 48 נביאים, אבל הם לא אמרו את הנבואות שלהם. רק ישעיה, ירימיה, יחזקאל ואחרי זה תרי עשר (הושע, יואל..) אמרו.

ומתי שרבי היה מגיע לשיעור הם כבר היו מוכנים, הם לא הפסידו שום שיעור, שום דבר, אפילו שהיו חרשים אילמים. היו יושבים ראשונים ומְנִידִים בראש, עושים עם הראש, עם השפתיים, עם הכתפיים, מתנועעים לפי קצב השיעור להראות שהם מבינים את הקושיה, מבינים את התירוץ.

רבי ביקש רחמים אז התברר שהם יודעים הכל, הם הבינו את כל השיעורים. הוא רצה כבר לשמוע אותם מדברים – הם היו גלגול של אלדד ומידד.

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

הַיּוֹם יוֹם אֶחָד לָעֹמֶר • נוסח ספירת העומר ותפילה מהגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א לחסד שבחסד

סדר נוסח ספירת העומר (ספרד): לְשֵׁם יִחוּד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ, בִּדְחִילוּ וּרְחִימוּ, לְיַחֲד שֵׁם …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *