צור קשר עם הרב ברלנד

בְּלַ"ג בָּעוֹמֶר רוֹאִים אֶת ה' עַיִן בְּעַיִן • שיעור אש להבה מהגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א לל"ג בעומר

לפניכם שיעור אש להבה שנמסר מאת הגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א בליל ל"ג בעומר בשנת תש"פ:

נֶצַח שֶׁבְּנֶצַח זֶה רַבֵּינוּ, הוֹד שֶׁבְּהוֹד זֶה רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי, כִּי כָּל הָעִנְיָן זֶה הוֹד שֶׁבְּהוֹד, כָּל הָעֲבוֹדָה זֶה הוֹד שֶׁבְּהוֹד, לְתַקֵּן אֶת הוֹד שֶׁבְּהוֹד, קַטְנוּת שֶׁבְּקַטְּנוּת, רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי מְתַקֵּן אֲפִילוּ אֶת קְצֵה הַקַּטְנוּת שֶׁבָּעוֹלָם. אֵין קַטְנוּת שֶׁרַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי לֹא מְתַקֵּן, אֲפִילוּ קַטְנוּת דְּקַטְנוּת א' דְּאַבָּא וְאִמָּא.
כִּי יוֹם רִאשׁוֹן כְּלוֹמַר הַסְּפִירָה זֶה שֶׁבַע שָׁבוּעוֹת, תָּמִיד כָּל יוֹם רִאשׁוֹן בַּשָּׁבוּעַ שֶׁל הַסְּפִירָה זֶה גַּדְלוּת א' דְּאַבָּא, יוֹם שֵׁנִי זֶה גַּדְלוּת א' דְּאִמָּא, אַחַר כָּךְ יוֹם שְׁלִישִׁי בַּשָּׁבוּעַ שֶׁל הַסְּפִירָה זֶה קַטְנוּת דְּקַטְנוּת ב' דְּאַבָּא וְאִמָּא. רְבִיעִי תָּמִיד זֶה סְפִירַת הַנֶּצַח זֶה גַּדְלוּת ב' דְּאִמָּא. יוֹם חֲמִישִׁי לַסְּפִירָה זֶה קַטְנוּת דְּקַטְנוּת, הוֹד שֶׁבְּהוֹד, רַשְׁבִּ"י בָּא לְתַקֵּן אֶת הוֹד שֶׁבְּהוֹד, שֶׁנִּרְאֶה אֶת הַשֵּׁם עַיִן בְּעַיִן, גַּם בְּהוֹד שֶׁבְּהוֹד – בְּקַטְּנוּת דְּקַטְנוּת.
הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל צָרִיךְ לְהַחְלִיף בְּבִגְדֵי בָּד, רַשְׁבִּ"י הוּא הַכֹּהֵן הַגָּדֹל שֶׁהָיָה שְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה בַּמְּעָרָה בְּבִגְדֵי בָּד, עַד שֶׁכָּל הַגּוּף הִתְעַכֵּל, "וּמִכְנְסֵי בַד יִלְבַּשׁ עַל בְּשָׂרוֹ", "בַּד בְּבַד יִהְיֶה". בָּד בְּא"ת-ב"ש זֶה ש' ק', שֶׁזֶּה שַׂק, עֵשָׂו הִגִּיעַ מוּל יַעֲקֹב עִם 400 אִישׁ וְהַשַּׂק מְבַטֵּל אֶת זֶה, הַ'שַּׂק' זֶה גִּימַטְרִיָּא אַרְבַּע מֵאוֹת, זֶה מִכְנְסֵי בַד יִלְבַּשׁ עַל בְּשָׂרוֹ'.
רַשְׁבִּ"י זָכָה לְ'מִכְנְסֵי בַד יִלְבַּשׁ עַל בְּשָׂרוֹ'. רַשְׁבִּ"י זֶה הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל, הוּא בִּבְחִינַת הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל שֶׁנִּכְנַס לְקֹדֶשׁ קָדָשִׁים, כִּי הָרַמְבַּ"ם מֵבִיא בַּיְּסוֹד הַשְּׁבִיעִי שֶׁמֹּשֶׁה כָּל יוֹם נִכְנַס לְקֹדֶשׁ קָדָשִׁים. בְּכָל יוֹם, בְּכָל רֶגַע, בְּכָל שְׁנִיָּה הוּא בְּקֹדֶשׁ קָדָשִׁים. כְּשֶׁמַּגִּיעִים לָרַשְׁבִּ"י נִמְצָאִים בְּקֹדֶשׁ קָדָשִׁים. גַּם שֶׁמַּגִּיעִים לְצִיּוּן רַבֵּינוּ נִמְצָאִים בְּקֹדֶשׁ קָדָשִׁים, כְּמוֹ שֶׁאָמַר רַבִּי אַבְרָהָם בֶּן רַבִּי נַחְמָן שֶׁהַצִּיּוּן שֶׁל רַבֵּינוּ זֶה הַקֹּדֶשׁ קָדָשִׁים בְּכָל שְׁנִיָּה. מַה שֶׁכֹּהֵן הַגָּדוֹל עוֹשֶׂה פַּעַם בַּשָּׁנָה, כָּל שְׁנִיָּה נִמְצָאִים בְּקֹדֶשׁ קָדָשִׁים.
לָכֵן אַבָּא אוּמְנָא שֶׁהָיָה נוֹסֵעַ כָּל עֶרֶב רֹאשׁ חוֹדֶשׁ לְאוּמַאן, הוּא זָכָה לְשָׁלוֹם מִשָּׁמַיִם כָּל יוֹם, וּבְכָל יוֹם הוּא הָיָה בְּקֹדֶשׁ קָדָשִׁים, אֲפִילוּ שֶׁאַבָּא אוּמְנָא הָיָה מַקִּיז דָּם הוּא הָיָה בְּקֹדֶשׁ קָדָשִׁים, הוּא כָּל הַחַיִּים הָיָה בְּקֹדֶשׁ קָדָשִׁים, הָעֲבוֹדָה שֶׁל אַבָּא אוּמְנָא שֶׁכָּל הַחַיִּים הוּא הָיָה בְּקֹדֶשׁ קָדָשִׁים, אַז הוּא זָכָה לְקַבֵּל שָׁלוֹם מִן הַשָּׁמַיִם כָּל יוֹם, אַבַּיֵּי רַק בְּעֶרֶב שַׁבָּת, וְרָבָא שֶׁהוּא הָיָה הַנְּשָׁמָה שֶׁל לוֹט, "וַיִּקְחוּ אֶת לוֹט וְאֶת רְ'כֻשׁוֹ בֶּ'ן אֲ'חִי אַבְרָם" רָאשֵׁי תֵּיבוֹת רָבָא, רָבָא הָיָה נִיצוֹץ מִלּוֹט, הוּא רַק הָיָה מְקַבֵּל שָׁלוֹם פַּעַם בַּשָּׁנָה בְּעֶרֶב יוֹם כִּיפּוּר.
וְאַבַּיֵי כָּל עֶרֶב שַׁבָּת, אַבַּיֵּי רָאשֵׁי תֵּיבוֹת "אֲ'שֶׁר בְּ'ךָ יְ'רֻחַם יָ'תוֹם", וְזֶה סוֹד יוֹסֵף שֶּׁאִמּוֹ רָחֵל נִפְטְרָה בִּצְעִירוּתוֹ, יָתוֹם רָאשֵׁי תֵּיבוֹת "יְ'פֵה תֹ'אַר וִ'יפֵה מַ'רְאֶה", מַה זֶה 'יְפֵה תֹאַר וִיפֵה מַרְאֶה', שֶׁהוּא זָכָה לִהְיוֹת יָתוֹם. שֶׁזֶּה הַמַּעֲלָה הֲכִי גְּדוֹלָה שֶׁאָדָם זוֹכֶה לִגְדֹּל בְּלִי אַבָּא וְאִמָּא, אַז הוּא עוֹבֵד אֶת הַשֵּׁם לְבַד, לֹא כִּי מְחַנְּכִים אוֹתוֹ, כִּי הוּא רוֹאֶה עַיִן בְּעַיִן.
עַכְשָׁיו בְּלַ"ג בָּעוֹמֶר רוֹאִים אֶת ה' עַיִן בְּעַיִן, הָעֲבוֹדָה שֶׁל הָאָדָם לִרְאוֹת אֶת ה' עַיִן בְּעַיִן, אָדָם בָּא לָעוֹלָם לִרְאוֹת אֶת ה' עַיִן בְּעַיִן, אָדָם כָּל שְׁנִיָּיה רוֹאֶה אֶת ה' עַיִן בְּעַיִן. אָדָם נִבְרָא רַק בִּשְׁבִיל דָּבָר אֶחָד – לִרְאוֹת אֶת ה' עַיִן בְּעַיִן, זֶה כָּל הַבְּרִיאָה שֶׁלּוֹ, זֶה כָּל תַּכְלִית הַלַּ"ג בָּעוֹמֶר, בִּשְׁבִיל זֶה נוֹסְעִים לְמִירוֹן בְּלַ"ג בָּעוֹמֶר, בִּשְׁבִיל לִרְאוֹת אֶת ה' עַיִן בְּעַיִן, מִי שֶׁזּוֹכֶה לָבוֹא לְמִירוֹן רוֹאֶה אֶת ה' עַיִן בְּעַיִן. "עַיִן בְּעַיִן יִרְאוּ בְּשׁוּב ה' צִיּוֹן", עַכְשָׁיו אֲנַחְנוּ רוֹאִים אֶת ה' עַיִן בְּעַיִן, בָּאנוּ לָעוֹלָם לִרְאוֹת אֶת ה' עַיִן בְּעַיִן, נִבְרֵאנוּ לִרְאוֹת אֶת ה' עַיִן בְּעַיִן. "עַיִן לֹא רָאָתָה אֱלֹקִים זוּלָתְךָ", זֶה הַגַּן עֵדֶן, בְּתוֹךְ הַגַּן עֵדֶן יוֹשֵׁב מֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ, וְהַגַּן עֵדֶן נִמְצָא מִחוּץ לָעוֹלָם, וּבְפֶתַח הַגַּן עֵדֶן יוֹשֵׁב מֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ, זֶה מַה שֶּׁאוֹמֵר רַשִּׁ"י, שֶׁהַגַּן עֵדֶן מִחוּץ לָעוֹלָם בִּכְלָל, וְהַמָּשִׁיחַ מְחַבֵּר בֵּין הַגַּן עֵדֶן וְהָעוֹלָם.
וְהַמָּשִׁיחַ זֶה רַבִּי שִׁמְעוֹן, הוּא נִקְרָא מָשִׁיחַ, "עָלִיתָ לַמָּרוֹם שָׁבִיתָ שֶּׁבִ"י", זֶה רָאשֵׁי תֵּיבוֹת ר' שִׁ'מְעוֹן בֶּ'ן י'וֹחַאי, [-] נַחְמָן בֶּן שִׂמְחָה, הָעֲבוֹדָה שֶׁל הָאָדָם זֶה רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי, זֶה כָּל הָעֲבוֹדָה שֶׁל הָאָדָם, לִרְאוֹת אֶת ה' עַיִן בְּעַיִן כָּל שְׁנִיָּיה, כָּל שָׁעָה לִרְאוֹת אֶת ה' עַיִן בְּעַיִן, כָּל דַּקָּה לִרְאוֹת אֶת ה' עַיִן בְּעַיִן, לְאָן שֶׁהוּא הוֹלֵךְ לִרְאוֹת אֶת ה' עַיִן בְּעַיִן, "וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה", שֶׁה' קוֹרֵא לָאָדָם כָּל שְׁנִיָּה, כָּל דַּקָּה. כָּל רֶגַע הַשֵּׁם קוֹרֵא לַבֶּן אָדָם שֶׁיָּבוֹא.
וְעַכְשָׁיו זֶה הָרֶגַע שֶׁקּוֹרְאִים לְבֶן אָדָם, עַכְשָׁיו זֶה "וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה", עַכְשָׁיו זֶה לַ"ג בָּעוֹמֶר, שֶׁקְּרוֹבִים לַה', הוֹד שֶׁבְּהוֹד, לְתַקֵּן אֶת הַנַּעֲלַיִם, כִּי רַשְׁבִּ"י הָיָה תּוֹפֵר נַעֲלָיִם, רַשְׁבִּ"י וַחֲנוֹךְ, הוּא חֲנוֹךְ שֶׁתּוֹפֵר נַעֲלַיִם, עַל כָּל תְּפִירָה הוּא אוֹמֵר: 'בָּרוּךְ שֵׁם כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ לְעוֹלָם וָעֶד', זֶה מַה שֶׁאוֹמֶרֶת הַצְּפַרְדֵּעַ, הַצִּפּוֹר דֵּעָה, כִּי הַצְּפַרְדֵּעַ הַרֶבֶּ'ה אוֹמֵר שֶׁזֶּה צִפּוֹר דֵּעָה, זֶה הַדַּעַת הָאֲמִיתִּית, שֶׁהִיא רוֹאָה אֶת ה' עַיִן בְּעַיִן, צְרִיכִים לִתְפּוֹר נַעֲלַיִם לְהוֹד שֶׁבְּהוֹד, שֶׁהַשכינה תּוּכַל לָרֶדֶת לְמַטָּה, הַצַּדִּיקִים תּוֹפְרִים נַעֲלַיִם, הַתָּם תּוֹפֵר נַעֲלַיִם (ראה סיפורי מעשיות מעשה ט'), רַשְׁבִּ"י תּוֹפֵר נַעֲלַיִם, רַבֵּינוּ תּוֹפֵר נַעֲלַיִם, רַבֵּינוּ זֶה הַתָּם – תּוֹפֵר נַעֲלַיִם, אָדָם בָּא לָעוֹלָם לִתְפּוֹר נַעֲלַיִם, כָּל הָעֲבוֹדָה שֶׁל הָאָדָם לִתְפּוֹר לַשְּׁכִינָה, "עַל מִכְרָם בַּכֶּסֶף צַדִּיק וְאֶבְיוֹן בַּעֲבוּר נַעֲלָיִם", הַכֹּל בַּעֲבוּר נַעֲלַיִם, לָכֵן כָּתוּב בְּרצ"א הֲלָכָה ב' שֶׁהוּא שָׂם אֶת הַנַּעֲלַיִם עַל הַחֲמוֹר, חֲמוֹר זֶה "יִשָּׂשכָר חֲמֹר גָּרֶם", שֶׁאָדָם יִהְיֶה כְּמוֹ חֲמוֹר, כָּל הַחַיִּים כְּמוֹ חֲמוֹר – 'חֲמוֹר גָּרֶם', שֶׁלֹּא צָרִיךְ לִישׁוֹן וְלֹא צָרִיךְ לֶאֱכוֹל, חֲמוֹר לוּבִי לֹא יָשֵׁן וְלֹא אוֹכֵל, עֲשָׂרָה יָמִים הוּא הוֹלֵךְ בְּלִי לֶאֱכוֹל בְּלִי לִישׁוֹן.
זֶה הַסּוֹד שֶׁל רַשְׁבִּ"י שֶׁבַּחַיִּים הוּא לֹא יָשַׁן, הוּא הָיָה בְּתוֹךְ הַמְּעָרָה, בְּתוֹךְ הַבּוֹר, שְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה הוּא לֹא יָשַׁן בִּכְלָל, אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא לִמֵּד אוֹתוֹ תּוֹרָה, אִם אָדָם לֹא יָשֵׁן אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא בְּעַצְמוֹ מִתְגַּלֶּה אֵלָיו, הִגִּיעַ ר' יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי הוּא רָצָה לְהִיכָּנֵס, הוּא אָמַר מַה אֲנִי לָעוֹלָם הַבָּא, זֶה רַשְׁבִּ"י מַכְנִיס, כָּל הַדְּבָרִים מַחְלִיט רַשְׁבִּ"י, כָּל הַדְּבָרִים מִקָּטֹן וְעַד גָּדוֹל מַחְלִיט רַשְׁבִּ"י, כָּל מַה שֶׁקָּרָה בָּעוֹלָם מַחְלִיט רַשְׁבִּ"י, כָּל מַה שֶּׁקּוֹרֶה בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל זֶה הַחְלָטָה שֶׁל רַשְׁבִּ"י, שֶׁכֻּלָּם יִהְיוּ בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, שֶׁכֻּלָּם יַעֲלוּ לְמִירוֹן, וְכוּלָּם יִהְיוּ בַּהַדְלָקָה, זֶה הַחְלָטָה שֶׁל רַשְׁבִּ"י, וְלָכֵן רַשְׁבִּ"י זֶה קֹדֶשׁ קָדָשִׁים, זֶה הַדְּבִיר, זֶה הַדְּבִיר הָאֲמִיתִּי, זֶה הַקֹּדֶשׁ קָדָשִׁים הָאֲמִיתִּי, זֶה רַשְׁבִּ"י, רַשְׁבִּ"י זֶה [נשמת] רַבֵּינוּ – רַבִּי נַחְמָן, עַד הַשְּׁקִיעָה זֶה הָיָה נֶצַח שֶׁבְּהוֹד, עַכְשָׁיו זֶה הוֹד שֶׁבְּהוֹד, מַחְלִיפִים אֶת הַש' וְאֶת הַנ', וְאָז נִזְכֶּה לַגְּאוּלָה הַשְּׁלֵמָה בִּמְהֵרָה, בְּיָמֵינוּ אָמֵן.

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

"אין רשעים בישראל" – פרשת ויצא מאת הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א

”וַיֵּצֵא יַעֲקֹב מִבְּאֵר שָׁבַע וַיֵּלֶךְ חָרָנָה“(בראשית כח י) "כשיעקב יצא מבאר שבע, הוא כבר השלים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *