צור קשר עם הרב ברלנד

"הבאת אותנו עד לכאן, תביא אותנו לאומן" • כתבה שלישית בסדרה

על המשך בתי שיר הגעגועים לאומן אותו חיבר מורינו הרב ברלנד בתקופת מסך הברזל

"בלי שופינג וקניות, כי חבל על השניות"

על הרגע בו התחבר בית זה שסגנונו נשמע ייחודי מעט, מספר להתחדשות הרה"ח רבי יוסף מריאן: "היה זה בנסיעה לאומן בראש חדש חשון תשמ"ה. מבית המלון קיבלו אנ"ש אישור מיוחד לנסוע לכמה שעות לציון רבינו הקדוש, בליווי נציג האינטוריסט כמובן. באמצע הדרך עצר האוטובוס ליד סוּפֶּר ענק, ואפשרו לנוסעים, תיירים מבחינתם, לרדת לקניות. אולי רצו להראות להם שברוסיה יש הכל ולא כמו שטוענים נגדם במערב. האנשים ירדו לחנות וקנו שם אי אלו מתנות ומזכרות מהנסיעה.

היו אנשים שניצלו את החנייה בכדי לקנות סיגריות בזול. כך או כך ההתעסקות הזו קטעה את הרצף בו היו נתונים עד אז כלל בני החבורה הנוסעים במסירות אמיתית לציון הקדוש אומנה.

הרב ברלנד שליט"א כמובן לא ירד מהאוטובוס. היה נראה שלא נוח לו הדבר הזה אולם הרב שליט"א לא אמר מאומה. לאחר שחזרו אנ"ש לאוטובוס והמשיכו בנסיעה לאומן, החל הרב שליט"א לשיר את השיר 'הבאת אותנו עד לכאן' עם בית נוסף: 'בלי שופינג וקניות, כי חבל על השניות'. המסר הובן היטב לציבור הנוסעים.   

"בלי טילים ומסכות, רק תהלים ומסכתות"

ותיקי אנ"ש זוכרים היטב את מלחמת המפרץ, בה המטיר הצורר מבגדד שלושים ותשע טילים על ארצנו הקדושה, כאשר החשש הוא שטילים אלו נושאים בתוכם נשק בלתי קונבנציונלי. מורינו הרב שליט"א הוסיף אז לשיר את הבית המפורסם: "בלי טילים ומסכות, רק תהלים ומסכתות", והורה לכל תלמידי הישיבה הקדושה, שאין צורך להיכנס לחדרים אטומים. תחת זאת הורה מורינו הרב שליט"א, שכאשר שומעים אזעקה, לעלות לגג הישיבה ולעשות ריקודים להמתקת הדינים. וכפי שכולנו יודעים, טילים אלו לא הצליחו לזרוע את ההרס הצפוי מהם, כאשר בורא העולם משגיח בחמלתו על בניו.

"אני זוכר – סיפר לימים אחד מוותיקי התלמידים – כאשר הרב ברלנד הורה לנו לעלות אל הגג של הישיבה ולרקוד, השכנים הערבים חשבו שיצאנו מדעתנו… באחד הפעמים בהם רקדנו על הגג להמתקת הדינים חלף טיל סקאד מעל ראשנו. זה היה מחזה מעורר אימה".

מורינו הרב שליט"א בתפילה על הציון הקדוש בשנות התשעים:

"נקים ישיבות ומלונות, סביב רבינו הקדוש"

הבית בשיר "נקים ישיבות ומלונות, סביב רבינו הקדוש", היה אמור להתקיים במלואו כבר אז. אחת מתוכניותיו של מורינו הרב שליט"א להקים באומן שטח גדול שיהיה בשליטה יהודית מלאה. שטח שהיה אמור לכלול את הציון, הבניינים הגבוהים הסמוכים אליו, קלויז ענק ומבני קודש נוספים לצד מלונות לרווחת הבאים לציון הקדוש באומן. כל זה היה בסיכום של מורינו הרב שליט"א עם השלטון הקומוניסטי שכבר היה בשלבי התפוררות. סיכום זה היה אמור גם לכלול את השדה תעופה הסמוך, הנושא העיקרי בכתבה שלפניכם. אלא, שאנשים שונים דאגו לחבל בתוכניותיו של מורינו הרב שליט"א, ולהוריד לטמיון את הכל.

כפי שמעידים אנ"ש, כשבנו את הקלויז הנוכחי ביקש מורינו הרב שליט"א מהאחראים לבנות בית הכנסת בן עשרות אלפי מקומות שיוכל לאכלס את כל ההמונים שיבואו בעזרת ה'. דבריו של הרב התקבלו בלעג: האם אתה חושב שבעוד כמה שנים יבואו כל-כך הרבה אנשים? מה פתאום. עכשיו שאומן נפתח ואנשים מתלהבים מגיעים המונים, אבל בהמשך הלוואי שיהיו כמה אלפים כל שנה. כך השיבו הם ודחו בתוקף את הרעיון "ההזוי" מבחינתם, לבנות בניין ענק ומיותר.

גישה מוטעית זו היא שגם עמדה ברעיון של אותם עסקנים שסירבו לקנות את הבניינים שסביב הציון והתנגדו גם לשאר הדברים שרצה מורינו הרב שליט"א לבנות באומן, והסתפקו בבניית מלון שערי ציון (שאגב, גם אליו, מי שהביא את המשקיעים לבנייתו היו תלמידיו של מורינו הרב שליט"א, דבר שלא מנע אחר כך מהאחראים למנוע מכירת מיטות בבניין לתלמידי מורינו הרב שליט"א. אין כל פלא אם-כן מה עלה בגורלו של המלון…). אולם ברבות השנים, הבינו הכל את הטעות בזה, כאשר הדירות שסביב רבינו הקדוש נותרו בידי גויים ערלים על כל המשתמע מכך: עליות מחירים, צניעות, שעטנז ועוד.

"על ידי שמירת עיניים בדרכים, נזכה לאורות המקיפים"

שיר זה, שהפך אצל רבים לנכס צאן ברזל של שיר המחזק ומעורר כל ימות השנה ובכל מצב על שמירת העיניים, חובר ע"י מורינו הרב ברלנד שליט"א בקייב, וכפי שמספר על כך הרה"ח ר' יוסף מריאן:

"מלון מסוים בקייב בו שהינו היה מול האוניברסיטה המקומית, שכמובן לא שררה בה הצניעות, כמיטב האופנה הרוסית. אנו שהגענו לרוסיה האימתנית רצינו לראות ולנסות להבין מה זה רוסיה. מורינו הרב שליט"א שנושא שמירת העיניים היה בעצמותיו, ובלאו הכי היה מעורר על כך כל ימי השנה בכלל ובנסיעות בפרט, הוסיף את הבית החשוב הזה. שיר תפילה לה' שיעזור לאדם להתגבר על סקרנותו היכולה לגרום חסרון בקדושת העיניים".

כפי שכבר סופר רבות, באותן נסיעות בהם הלכו אנ"ש בשמירת עיניים מוחלטת היו הגויים עומדים ומסתכלים עליהם, חלקם בתימהון או בלעג וחלקם בהערצה גלויה כאשר לא אחת גרם זה לקידוש שם שמים עצום כפי שמספר הרה"ח רבי ילון יצחקי. 

אף בהמשך השנים כאשר הקים מורינו הרב ברלנד שליט"א את חברת הנסיעות 'מעיינות החיים', לא נח ולא שקט עד שהצליח לסדר שהנחיתות באומן יהיו לתוך טרמינל נפרד, כשבשלב הראשון בידוק הדרכונים ואיסוף המזוודות היו באוהלים מיוחדים שנבנו לצורך כך. בכדי שיוכלו הנוסעים לזכות לשמירת עיניים מוחלטת בדרכם לרבינו הקדוש, הן בהגעה לקייב והן ביציאה ממנה. סכומים גדולים שולמו עד שהגיעו למצב הזה.

בטובת עינו, ומתוך שרצה מורינו הרב שליט"א שעוד יהודים יזכו לשמירת עיניים, אפשר לחברות נוסעים נוספות להשתמש בטרמינל ייחודי זה, להרבות קדושה בישראל.

מורינו הרב אליעזר ברלנד שליט"א רוקד בציון הקדוש בשנות התשעים:

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

הַיּוֹם יוֹם אֶחָד לָעֹמֶר • נוסח ספירת העומר ותפילה מהגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א לחסד שבחסד

סדר נוסח ספירת העומר (ספרד): לְשֵׁם יִחוּד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ, בִּדְחִילוּ וּרְחִימוּ, לְיַחֲד שֵׁם …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *