צור קשר עם הרב ברלנד

תלמד תורה תהפוך לגאון – החיזוק היומי מהגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א

החיזוק היומי ממורינו, כ"ק הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א – איך אבא גירש ככה את בתו?

"וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה וַיְדַבֵּר ה' אֵלָיו מֵאֹהֶל מוֹעֵד לֵאמֹר" (ויקרא א' א')

"בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹקים" (בראשית א א)

"שְׁלַח נָא בְּיַד תִּשְׁלָח" (שמות ד יג)

יום א', י' אלול תשפ"ג – "על כל אות שבתורה יש מליארדים של סודות".

אלה דברי קודשו:

תביא את המדרש רבא וחומש בראשית – יש פה חומר לאלף שנה ננסה לצמצם את זה בחצי שעה, עד ויקרא זה הכל מדרשים.

ויקרא מתחיל, "וַיִּקְרָא.., ה'" (ויקרא א' א'). משה ראה וי"ו על כל העולם, יו"ד על כל העולם.

משה לא סתם כתב את התורה, זה לא שה' אמר לו "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹקים" (בראשית א א) ומשה ירד וכתב "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹקים". אלא ה' הראה לו בי"ת על כל העולם, אחרי זה רי"ש על כל העולם, אל"ף על כל העולם, שי"ן על כל העולם, יו"ד על כל העולם, ת"ו על כל העולם. משה ראה את הבי"ת – כתב, רי"ש – כתב, ככה כל אות, ה' הראה לו את האות והוא כתב.

כל אות זה מליארדים של סודות, על כל קוץ וקוץ של אות יש תילי תילים של הלכות. כל הסודות נמסרו לרבי עקיבא, רואים את זה, וכי הרב נוסע לתלמיד? אז איך רבי אליעזר הגדול ורבי יהושע שהיו הרבנים שלו נסעו לרבי עקיבא? הרי הוא למד תורה אצלם. מכאן רואים את גדולתו של רבי עקיבא.

כשרחל בת כלבא שבוע התחתנה איתו רבי עקיבא לא ידע קרוא וכתוב. כעבור שנים הגיע כלבא שבוע לרבי עקיבא וסיפר לו את הסיפור הנורא. הוא סיפר שהוא הדיר את הבת שלו וגירש אותה מהבית. סיפורים נוראיים, לא נעים לי לחזור על הסיפור של אדם שמגרש את הבת שלו מהבית. לא שמעתי כזה דבר, אולי בימינו יש כאלה דברים אני לא יודע.

היתה לכלבא שבוע בת צדיקה, בת טובה, למה הוא גירש אותה אני לא יודע. בסוף רבי עקיבא שאל אותו למה גירשת אותו (את החתן שלך, הכוונה אליו). למה, (כלבא שבוע לא ידע שהוא מדבר עם חתנו), כי הוא לא ידע משנה?

ענה כלבא שבוע: איזה משנה? ברכת המזון הוא לא ידע, אלי"ף בי"ת הוא לא ידע! כל זה בשיחה שהתרחשה שהם נפגשו אחרי 24 שנה. רבי עקיבא שואל אותו, איך עשית כזה דבר לגרש את הילדה מהבית? תסביר לי, איך עושים כאלה דברים?

המדרש הגדול זה אוסף כל המדרשים שנעלמו לנו. אומר המדרש הגדול בשמות על הפסוק "שְׁלַח נָא בְּיַד תִּשְׁלָח" (שמות ד יג), כלבא שבוע אמר, כבר 24 שנה משגרשתי את הבת שלי ונשבעתי שלא אפרנס אותה. שאלתי, מה טיבה? אמרו לי שעכשיו היא רעבה, צמאה בלי בגדים, ישנה על הארץ.

כשגרשתי אותה, בעלה (רבי עקיבא) לא ידע לברך שום ברכה בעולם. פתאום הבת שלי שהייתה הכי מוצלחת, הכי נפלאה תפסה לה איזה רועה צאן אחד.

אמר לו רבי עקיבא, אם החתן היה יודע מקרא או משנה, אם הוא היה יודע פסוק היית ככה מגרש אותה?

חס ושלום, אפילו אם הוא היה יודע להגיד ברכה לא הייתי מגרש אותם. לא סתם גרשתי אותם, אל תחשוד בי שאני אדם רשע שגרש את הבת שלו, חצי ממוני הייתי נותן לו אם הוא היה יודע להגיד ברכה.

התגלה לפניו רבי עקיבא ואמר, מה לא מגיע? אבל זה אני! אוי, הוא התעלף על המקום.

רחל התחתנה עם רבי עקיבא, כי היא הבינה שאם הוא יתחיל ללמוד תורה הוא יהיה הכי גאון בעולם. היא חדרה לעומק נשמתו והבינה שיש מולה אדם שאמנם לא יודע כעת אפילו אלי"ף בי"ת, אבל אם הוא יתחיל ללמוד הוא יהיה הכי גאון בעולם -הוא רק צריך להתחיל ללמוד.

אדם יכול להיות הכי מטומטם בעולם, אבל אם הוא רק פותח את הגמרא ומתחיל ללמוד, אז הוא נהיה גדול הדור, הוא נהיה רבי עקיבא.

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

הַיּוֹם יוֹם אֶחָד לָעֹמֶר • נוסח ספירת העומר ותפילה מהגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א לחסד שבחסד

סדר נוסח ספירת העומר (ספרד): לְשֵׁם יִחוּד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ, בִּדְחִילוּ וּרְחִימוּ, לְיַחֲד שֵׁם …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *