צור קשר עם הרב ברלנד

יוֹשֵׁב בְּסֵתֶר לְחַלּוֹת פְּנֵי מֶלֶךְ • סיקור נרחב מקיבוץ יום הכיפורים בצילו של הגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א

תפילות היום הקדוש בהשתתפות הגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א ○ קיבוץ האלפים במבנה החדש שהושכר במיוחד לקיבוץ יום הכיפורים תשפ"ד ○ סיקור מורחב ○ מַרְאֶה כֹּהֵן

לרגל ריבוי הבתים המגיעים להסתופף בצילו של הכהן הגדול הלוא הוא מורינו הרב אליעזר ברלנד שליט"א ביום הכיפורים תשפ"ד, הוחלט ב'איחוד חסידי ברסלב – שובו בנים' לשכור מבנה ענק ומפואר לקיבוץ תפילות יום הכיפורים. המבנה שייך לחסידות 'תולדות אברהם יצחק' ונמצא ברחוב סלנט. ניתן לציין כי זו השנה השלישית שבה קהילת שובו בנים מתפללים במתחם זה. אולם בשנה זו המתחם הפך למבנה מפואר בעקבות שיפוצים הנערכים בחסידות 'תולדות אברהם יצחק'. המבנה הושכר על ידי איחוד חסידי ברסלב בסכום עתק של למעלה ממאתים אלף ש"ח. אך תודות למבנה החדש, יכלו האלפים להתפלל בישוב הדעת, כאשר האלפים מוצאים את מקומם הן בהיכל בית המדרש, והן בשלוש גלריית מיוחדת שהוקמו, מלבד הפראנצ'ס לבחורים ולילדי הצדיק.
מה יפה ומה נאה לקהילה זו שתשב במקום כה נאה וכה מרווח, ויהנו מזיו השכינה בתפילות העוצמתיות שהתקיימו חלקם בהשתתפות מורינו הרב אליעזר ברלנד שליט"א כפי שנחל כעת לסקר את היום הקדוש:
בערב היום הקדוש מורינו הרב שליט"א הגיע לדירה הסמוכה לבית המדרש ברחוב סלנט, אולם לאחר הגעתו למקום חש שלא בטוב ונזקק לטיפול רפואי ומעקב, ובעקבות כך הורה לאנשי ביתו להתחיל בתפילות היום הקדוש בבית המדרש בלעדיו, ובעזרתו יתברך בהמשך היום הקדוש כשיתחזק אך מעט יגיע להשתתף בתפילות היום הקדוש.

"עַל דַּעַת הַמָּקוֹם וְעַל דַּעַת הַקָּהָל"

ואכן כשעה לאחר זמן 'כל נדרי', כשכל הציבור הענק שהגיע עומד וממתין לבואו של מורינו הרב שליט"א הגיעהגבאו ונכדו של מורינו הרב שליט"א לבית המדרש והודיע כאמור שמורינו הרב שליט"א הורה להתחיל את התפילות ובעזרת ה' בהמשך היום הקדוש, הרב שליט"א יגיע להשתתף. מיד עם השמע הודעה זו ניגש החזן הרה"ח ר' שלמה חיים ריכטער שליט"א לעמוד והחל בקולו הרם והנעים 'על דעת המקום ועל דעת הקהל…'. תפילת 'כל נדרי' ולאחריה תפילת מעריב של ליל היום הקדוש. לאחר סיום הסליחות של תפילת ערבית בלילה הקדוש, ניגש הרה"ח ר' שלום פוקס שליט"א לעמוד להשלים את 'שיר הכבוד' של כל ימי השבוע הנהוג לאומרו בליל יום הכיפורים לאחר תפילת ערבית. למעשה תפילת ערבית הסתיימה רק בשעה 22:30 לאחר שלוש שעות של תפילה בהתעוררות ובהתרוממות הרוח.

"עַל יִשְׂרָאֵל חֶמְלָתוֹ"

בחסדי ה' יתברך עמנו אשר כרוב רחמיו וכרוב חסדיו הגדיל לנו וזיכנו לכך שבבוקרו של יום הכיפורים מורינו הרב שליט"א הגיע להשתתף בתפילות היום הקדוש. בשעה 06:50 הגיע לבית המדרש והחל בתפילת שחרית, כשעד 'המלך' תפילת שחרית של יום הכיפורים דמתה לתפילת שחרית של שבת קודש בניגונים בחיות ובהתעוררות – וגילו ברעדה. ניתן לציין כי אריכות מיוחדת נרשמה בניגון 'הנחמדים מזהב' במשך שבע דקות, ושירת 'כי כל פה' ב'נשמת כל חי' ארכה במשך י"ג דקות. עת הגיע 'המלך' מורינו הרב שליט"א סימן בידו הקדושה והגיש לחזן את הרה"ח ר' משה גלינסקי שליט"א אשר בקולו המעורר לבבות ניגש בשאגת 'המלך', וכל האלפים יחד עם מורינו הרב מוחאים כפיים. לב מי לא יחרד…! ההתעוררות בההרגשה העיליאית נמשכה כל תפילת שחרית בנוסח ברסלב אשר טבוע בו השתפכות נפשות גדולי וענקי אנשי שלומינו מכל הדורות וספוג דמעות לאורך דורות. כמובן במשך כל חזרת הש"ץ מורינו הרב שליט"א כל העת מסתכל במחזור ועוקב אחרי התפילה ולמרות חולשתו הרבה משתתף בפיוטים ובסדר התפילה. לאחר התפילה באמירת 'אבינו מלכינו' הרב שליט"א האריך מעט בשירת 'אבינו מלכינו חננו ועננו'. ותפילת שחרית הסתיימה בסביבות השעה 10:20 בבוקר.

"וְהָלַךְ לְפָנֶיךָ צִדְקְךָ"

לאחר תפילת שחרית מכרו את העליות והכיבודים בקריאת התורה, כמובן שאת עלייתו של מורינו הרב שליט"א, עליית רביעי אשר היא עליית רבינו הקדוש, מכרו בסכום גבוה כנהוג לכבודו של הצדיק שליט"א כשכל כספי. לאחר עלייתו של מורינו הרב שליט"א הגבאי ר' דוב צוקר ערך מי שברך למורינו הרב שליט"א ולרבנית תליט"א ובהוראת מורינו הרב שליט"א ערך אף 'מי שברך' לעסקנים החשובים של 'איחוד חסידי ברסלב' אשר מסרו נפשם למען קיבוץ זה, וכמו כן לכל מי שסייע בההוצאה מהכח אל הפועל את קיבוץ יום הכיפורים תשפ"ד. במפטיר עלה הרה"ח ר' שלמה חיים ריכטער שליט"א שאף קרא את ההפטרת יום הכיפורים מתוך ישעיהו.

"לֵב שׁוֹפְכִים נוֹכַחֲךָ כַּמַּיִם"

לא ניתן לתאר את העוצמות וההתרגשות העצומה עת התכוננו בחיל ורעדה לתפילת המוספים עם סדר העבודה. לפני העמוד ניגש הגבאי הרה"ח ר' דוב צוקר שליט"א אשר בקולו הנעים כבקי ורגיל סידר את תפילתו, כסדרו של הכהן בבית המקדש ביום הקדוש עת אמר את תפילת 'הנני העני ממעש' בהתעוררות עצומה שלא הותירה עין יבשה. כמובן שההתעוררות התגברה עת אמירת 'סדר העבודה' מורינו הרב שליט"א התעלה בשרפי אש קודש ובמסירות נפשו למרות גילו המבוגר ומצבו הבריאותי שבכלל נס על טבעי אשר במצבו הוא צם ביום הקדוש. הכריח עצמו להשתחוות ארבעה פעמים ב'עלינו לשבח'. ושלושה פעמים בסדר העבודה כנהוג! אין לתאר את המיית תשוקת הלב בראות את מורינו הרב שליט"א כורע ומשתחווה ככהן הגדול בשעתו הגדולה כצאתו מן הקודש לפני ולפנים. אכן זה הצדיק עליו העולם עומד, בזכות תורתו עבודתו וחסידותו הגדולה לאין שיעור ולאין ערוך! ולא די בזו שדואג לרוחניותו של עצמו הוא מורינו הרב שליט"א אשר דואג לכל אחד ואחד בקהילה כבן יחיד, בראותו את אחד מבחורי אנ"ש שבעקבות הצום קשתה עליו אמירת הפיוטים, חיזקו ועודדו כאב לבנו לשפוך שיח ולומר את הפיוטים מתוך המחזור. אפשר לציין כי תפילת מוסף הסתיימה אך בשעה 13:50 לאחר שמונה שעות של תפילות היום הקדוש, בהכרזת מורינו הרב שליט"א כי תפילת מנחה תתקיים בשעה 16:30.

"וּבִזְכוּת הַתָּם יוֹצִיא הַיּום לְצֶדֶק דִּינֵנוּ"

ידוע דברי מורינו הרב שליט"א רבות בשנים בשם האריז"ל הקדוש כי תפילתם של הגברים עולה החל משעת המנחה ומעלה. אין ספק כי בערבו של היום הקדוש כאשר הגוף כבר אינו שייך למציאות העולם, עין לא נשארת יבשה בהשתפכות הנפש עילאית אוי טעטע… 'ועל כולם אלוקַ סליחות סלח לנו מחל לנו כפר לנו…'! עוד קודם בואו של מורינו הרב שליט"א במשך כשעה מכרו את העליות ואת ההפטרה החשובה מכולם 'הפטרת יונה' המסוגלת לפעול ישועות רבות ולפתוח שערים רבים ולחתימה טובה עבור הזוכה בה. עם קריאת התורה וההפטרה בשעה 17:25 מורינו הרב שליט"א נכנס לבית המדרש והתיישב במקומו. לאחר מכן ניגש כחזן הרה"ח ר' יוסף שור שליט"א אשר בקולו הרם והנישא ערך את תפילת המנחה בהתעוררות מחודשת. כאשר על אף השעה אשר דוחקת לקראת פנה יום, לא מחסירים שום פיוט ושום סליחה, אח… לב מי לא ירעד בזעקת 'חטאנו צורנו סלח לנו יוצרינו…'!!

"שַׁעֲרֵי שָׁמַיִם פְּתַח וְאוצָרְךָ הַטּוֹב לָנוּ תִפְתַּח"

רגעי השיא של יום הכיפורים בצילו של מורינו הרב שליט"א היו איך לא בעת התחינה 'פתח לנו שער בעת נעילת שער' תפילת הנעילה בה נשפע כל האוצרות הטובים, עת נחתמים כל עם ישראל לחיים טובים ולשלום, עת חתימת הדין, וכאשר הכהן הגדול אשר ספון בקודשי הקודשים מתפלל בעד כל עדת ישראל ברגעים נעלים אלו. לא ניתן שלא להוזיל דמעות כמים להתחנן ולבקש לזכות ל'וחתום לחיים טובים כל בני בריתך'!. בשעה 18:25 ניגש לפני העמוד בעל הרגש המעורר המיית לב כל הרה"ח ר' יצחק הלפרין שליט"א ר"מ בישיבת 'חכמה ודעת' ובעל הקול המרטיט ומעורר ביותר ברגעים נעלים אלו. לפני שמונה עשרה של תפילת נעילה מורינו הרב שליט"א אמר כי כעת נמחלים כל העוונות לכולם, רק צריך לדעת שמעתה יקבל על עצמו לעשות אך ורק מצוות ולא יותר ישוב לכסלה. חזרת הש"ץ הכפילה את ההתעוררות הרבה, בפרט באמירת ה־י"ג מידות איי 'אל רחום וחנון ארך אפים ורב וחסד ואמת…'. אין לתאר את העוצמות ואת התחושה העילאית בעת רגעים אלו בעודם מתחננים 'ורוצה אתה בתשובת הרשעים ואין אתה חפץ במיתתם'. רגע לפני נעילת השערים ותקיעת השופר האחרונה באמירת 'אבינו מלכינו…' מורינו הרב שליט"א ניצל את רגעים אלו שהשערים עדיין פתוחים בכדי להתחנן בשירה 'אבינו מלכינו חננו ועננו כי אין בנו מעשים… עשה עמנו צדקה וחסד והושיענו…' שוב ושוב במשך עשרים וחמש דקות! כאשר בכל בית ישראל כבר ממזמן סיימו את תפילות היום הקדוש ופנו לחיל אל חיל. למעלה מאלפיים איש כשמורינו הרב שליט"א עומד בראשם וממתיק כל דין בעת הנעלה ביותר זו, מבקשים ומתחננים "עשה עמנו צדקה וחסד והושיענו!!!" רק בשעה 20:00 מורינו הרב שליט"א סימן בידו הקדושה והחזן הרב יצחק הלפרין שליט"א עם כל המיית ליבו שואג את קבלת העול מלכות שמים בדמעות שליש 'שמע ישראל…!' 'ה' הוא האלוקים'! 'ה' מֶלך ה' מָלך ה' ימלוך לעולם ועד'! וכמובן כצאן ובראשם הרועה מורינו הרב שליט"א שואגים בכל נפשם ומאודם את פסוקי קבלת העול מלכות שמים שאגה זו נשמעה בעוצמות בכל רחבי שכונת מאה שערים. לאחר הקדיש ותקיעת שופר על ידי הרה"ח ר' יוסף שור שליט"א פרצה השמחה של 'כי כבר רצה האלוקים את מעשיך' וסיום הקדיש 'תתקבל' לווה בשירה מתוך שמחה אמיתית שמחה דקדושה, שמחה שבוודאי בזכותו של הרועה הנאמן זכינו להחתם לשנה טובה ומתוקה!

"בְּצֵאתוֹ מִן הַקֹּדֶשׁ"

כבר אחרי צאת הצום אף לדעת המחמירים כר"ת רק אז מורינו הרב שליט"א ניגש לתפילת מעריב של מוצאי היום הקדוש בשמחה ובחיות עם כל הניגונים כנוסח שובו בנים. תפילת ערבית ארכה למעלה מעשרים דקות. כאשר לאחריהם מורינו הרב שליט"א הבדיל על הכוס יחד עם נר ההבדלה. ובכן מה נהדר היה מראה כהן גדול בצאתו מן הקודש כאשר האלפים מלווים אותו בשירת 'אור זרוע לצדיק ולישרי לב שמחה'!. מיד ביציאתו מבית המדרש ערך קידוש לבנה. לאחר מכן עלה על רכבו כאשר רבים מלווים אותו ברחובות מאה שערים עד לביתו נאווה קודש בשירה ובריקודים. כאשר לכולם ברור כי פיוט 'כאוהל הנמתח בדרי מעלה' מכוון בכל מילותיו על צאתו מן הקודש של מורינו הרב שליט"א במוצאי היום הקדוש!!

"אֱמֶת מַה נֶּהְדָּר הָיָה כֹּהֵן גָּדוֹל בְּצֵאתוֹ מִבֵּית קָדְשֵׁי הַקָּדָשִׁים"

מַרְאֶה כֹּהֵן • תיעוד ממוצאי יום הכיפורים במחיצת הגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

הַיּוֹם יוֹם אֶחָד לָעֹמֶר • נוסח ספירת העומר ותפילה מהגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א לחסד שבחסד

סדר נוסח ספירת העומר (ספרד): לְשֵׁם יִחוּד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ, בִּדְחִילוּ וּרְחִימוּ, לְיַחֲד שֵׁם …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *