צור קשר עם הרב ברלנד

כָּל הַקַּטְנוּת שֶׁהָאָדָם עוֹבֵר זֶה רַק הֲכָנָה לִקְרִיעַת יַם סוּף הַפְּרָטִית שֶׁלּוֹ!! • שביעי של פסח מהגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א

מדוע דווקא בערב שביעי של פסח יורדים לקטנוּת המוחין? ומה אמרו עם ישראל למשה רבינו על שפת הים? והאם יתכן שבכלל קריעת ים סוף היה אמור להיות באסרו חג ולא בשביעי של פסח? סוד שביעי של פסח בפנימיות ימי ספירת העומר מהגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א.

סדר הספירה בפנימיות

ר' נתן מביא כאן בהלכות פיקדון הלכה ד'; את סדר המוחין וזה הכלל גם של ספירת העומר… שמונה סוגי מוחין אז אם תחלק לארבע, ארבע באבא ארבע באמא, זה הולך ככה: קטנוּת א', קטנוּת ב', קטנוּת א' – זה הקטן קטנוּת ב' – זה הגדול, וגדלות א', גדלות ב', גדלות א' זה הקטן, גדלות ב' זה הגדול. יש לנו ארבע סוגי מוחין, שניים של קטנוּת, שניים של גדלות, קטנוּת א'. קטנוּת בו ארבע באבא, ארבע באמא. אז השביעי יוצא זה גדלות א' של אבא, והשני זה יהיה גדלות ב' של אבא. אז אומר ר' נתן, היום של הספירה ככה זה בכל יום, בכל שבוע זה חוזר חלילה. יורד הגדלות א' של אבא, זה המוח השביעי, יורד המוח הגדול ביותר, כמעט הגדול ביותר. ואחרי זה ביום שני יורד גדלות א' של אמא, זה נקרא המוח השלישי. זה יורד ביום שני – גדלות א' של אמא. אחרי זה ביום ג' יורדים הקטנוּת ב'. הקטנוּת ב' זה מהקטנוּת, זה גם מהמוח השני שהוא טיפה יותר גדול, יורדים שני קטנויות, שני קטנוּת. ב' זה נקרא מוח שני זה נקרא. ומוח שישי – אז יורדים מהמוח השני והשישי של אבא ואמא, וביום הרביעי יורד המוח הרביעי, זה גדלות ב' של אמא, יורד ביום רביעי. היום החמישי זה המוחין הכי קטנים, ביום החמישי אז יורדים לכזה קטנוּת.

עם ישראל התחרט שיצא ממצרים דווקא לפני קריעת ים סוף

כתוב שם בפרשת בשלח, כאלה מוחין דקטנוּת: התחרטו שיצאו ממצרים, התחרטו על הכל, 'למה יצאנו ממצרים' זה היה היום החמישי של הספירה – ערב שביעי של פסח, אז נופלים למוחין הכי קטנים! פתאום אדם בא לו קושיות, אז מגיעים לכאלה מוחין דקטנוּת, פתאום לא יודעים בשביל מה צריכים את הדברים האלה, מה צריכים את זה? מה זה נותן? בשביל זה באנו לעולם? בשביל הדברים האלה… בשביל זה באנו לעולם…? זה נקרא קטנוּת א' של אבא. קטנוּת א' של אמא זה נקרא המוח הראשון, והמוח החמישי. אז זה מה שקרה כאן בשביעי של פסח – בערב שבעי של פסח ביום החמישי לספירה. נפלו לכאלה מוחין דקטנוּת: "ויאמר העם אל משה המבלי קברים במצרים לקחתנו למות במדבר מה זאת עשית לנו להוציאנו ממצרים" למה יצאנו? למה באנו לכאן? למה שמענו בקולך? אתה סתם סוחב אותנו לאבדון! סתם זורק אותנו לשטויות! מה היה רע במצרים? אכלנו שם דגים בחינם, היה שם קישואים. אבטיחים. מה אתה סחבת אותנו "הלא זה הדבר אשר דברנו אליך במצרים לאמר חדל ממנו ונעבדה את מצרים" כבר אמרנו את זה לך, זה לא חדש, אמרנו לך שככה יהיה הסוף! הזהרנו אותך נכון! הזהרנו אותך ואמרנו לך שבסוף אתה תיכשל, ובסוף אתה לא תצליח. עשית קצת כינים, את הצפרדעים, זה מה שאתה מסוגל, כינים צפרדעים זה מה שאתה יכול לעשות. אבל להוציא עם ממצרים, מה שייך אחד לשני…! הנה "כל חיל פרעה שש מאות רכב בחור" תראה לאיזה אסון הבאת אותנו! ממש ישחטו פה את כולנו!! והזהרנו אותך במצרים, הזהרנו אותך על זה, "הלא זה הדבר אשר דברנו אליך במצרים לאמר חדל ממנו ונעבדה את מצרים כי טוב לנו עבֹד את מצרים ממותנו במדבר" זה כאלה מוחין דקטנוּת! הוא מתחרט על הכל, פתאום נהיה לו רע, נהיה לו מצוקות, נהיה לו יאושים, על הכל הוא מתחרט מא' לב'. ח'. למה באתי לפה? התחלתי בדרכים האלה עם אנשים, אמרו לי שבסוף אתה תתיאש, בסוף אתה תשבר, הזהירו אותו, למה לא שמעתי בקולם? ונופלים לכאלה מוחין דקטנוּת וכל זה נופלים ביום החמישי לספירה, כי גם את זה צריך לעבור צריך לעבור את כל סוגי המוחין בעולם, אז ביום החמישי של הספירה נופלים לקטנוּת א' – זה קטנוּת הכי קטן של אמא, קטנוּת א' של אבא – זה מוח חמישי זה היום החמישי לספירה.

האור הגדול מתחיל בשביעי של פסח!

וביום השישי לספירה פתאום מתחיל כזה אור גדול – שביעי של פסח, קריעת ים סוף! מתחיל להיות כזה אור גדול, כזה אור נפלא מתחיל להיות. והעיקר אמר יכנס באסרו חג, יכנס ששביעי לספירה. אז למה סופרים? אומר האר"י הקדוש ששביעי של פסח… כי העיקר זה המוח שמתחיל להיכנס, שהיינו רשימו נכנס משהו מהמוח הזה, אז אפילו המשהו הזה כבר קרע את ים סוף, כבר בקע את כל הימים.

כל הספינות שבעולם טבעו לכבוד עם ישראל

הבעל הטורים אומר שכל האוניית בעולם טבעו, לא היה אוניה שלא טבעה בעולם! כל הגויים כולם כולם ידעו שעם ישראל יוצא עכשיו ממצרים, אז כל האוניות טבעו. כתוב שכשאברהם היה מתפלל, שום אוניה לא טבעה. עכשיו זה בדיוק הפוך, אומר בעל הטורים היו צריכים להראות לעולם, אין חוץ מעם ישראל. תדעו לכם לא צריך אף אחד לא את אוניות המסחר שלכם, לא את היין שלכם, כלום כולכם תטבעו! הולכים שם עם ענני כבוד, מָן מִן השמיים, בארה של מרים, יש יין מספיק. אז אברהם אבינו היה צריך את היין, אומר המדרש עכשיו אנחנו לא צריכים את זה. יש לנו בארה של מרים, יין כמה שרוצים בחינם, לא צריך את האוניות שלהם. אז אומר בעל הטורים "ויבקעו המים" – נבקעו כל המעיינות שבעולם, כל המעיינות שבעולם נבקעו. "ויבקעו" הגיע מהים רוח קדים עזה. אז אומר בעל הטורים "רוח קדים תשבר אוניות תרשיש",  מלמד שנשתברו כל אוניות שבים שנבקע כל המעיינות, נבקעו כל הימים, נבקעו כל מקום נבקע, הים, כל האוניות של כל העולם נשברו נטבעו. להראות לעולם, אף אחד לא צריך לא אוניות, לא יין, לא מסחר, לא שיביאו לנו דברים, לנו יש הכל! עם ישראל הולכים עם ענני כבוד, שבעה ענני כבוד, מָן מִן השמים, בארה של מרים, שׂליו בא אליהם לתוך הידיים. שלא יצטרכו שום דבר, שום עזרה משום מקום בעולם. שכולם יטבעו, שכולם יכחדו, או שיתגיירו או שיאמינו בעם ישראל. או שיאבדו מן העולם! אז נבקעו כל מעיינות שבעולם, נבקעו כל מעיינות שבעולם!

קריעת ים סוף באסרו חג?

אז התגלה כזה אור, התגלה אז כזה אור של פסח, זה רק הרשימו! אז אומר כאן ר' נתן, זה רק הרשימו בגדלות. מביא כאן את העץ חיים, הפרי עץ חיים מסביר שאפילו שהאיסרו חג, זה יותר גדול! הפרי עץ חיים אומר שאפילו שהאיסרו חג הרבה יותר גדול מהשביעי של פסח. כי המוח השמיני הגדול, המוח השמיני הגדול נכנס. [-] עכשיו שואל האר"י איך יתכן שהמוח השמיני שהוא הכי גדול שהוא בעצם באיסרו חג, אז למה למה אנחנו עושים את החג בשביעי של פסח ולא באיסרו חג? ולמה היה קריעת ים סוף באמת בשביעי של פסח? מביא כאן הפרי עץ חיים בסוף שביעי של פסח: שהיום השמיני שהוא המוח הכי גדול, אומר האר"י נכנס באיסרו חג. אבל הוא אומר אף על פי שעיקר המוח המוח השמיני נכנס באיסרו חג, ולא ביום טוב, אבל אומר האר"י הולכים אחרי תחילת המוח! הרשימו! המשהו מן המוח, טיפה מן המוח, ברגע שהיא רק מתנוצצת, אז כבר נהיה קריעת ים סוף! כבר טבעו כל האוניות בים, כבר נכחדו כל המצרים! ממשהו של משהו מהמוח השמיני, כזה מוח גדול!.

סוד האיילה דווקא שמגיעים לקטנות הכי גדולה אז נפתח הכל!

ולכן אומר האר"י המוח הקטן ביותר זה היה בדיוק ערב שביעי של פסח, אז זה מוח הקטן ביותר, ואז הם נפלו בשיא הייאוש, נאבדו כל תקווה. אמרו חבל ששמענו בקול משה רבינו. משה רבינו בעל החלומות… הוא חושב שאם הוא יכול להביא כינים וצפרדעים, אז הוא גם יכול להוציא את עם ישראל ממצרים. אין שום שייכות אחד לשני, זה רק אנחנו סתם התבלבלנו ממנו.
וזה סוד האיילה שאומר הזוהר בבשלח: שאיילה לא יכולה ללדת, אז בא נחש ונושך אותה. אז זה הסוד של כל אחד ואחד: שברגע שהוא מגיע לקטנוּת דקטנוּת, שלכל אחד עובר עליו, מגיע חול המועד פסח, אמרנו אם אין כיסופים אמיתיים, בבין הזמנים, אז היינו לומדים עשרים שעות עכשיו. אבל הצער שגם בבין הזמנים אין את הכיסופים הנכונים, אז הוא לא מתפרץ כל כך כמו שהיה צריך להתפרץ, אז נופלים ביאוש חס ושלום, פתאום רואים שלא יכולים ללמוד, לא יכולים להתפלל, אז כל זה אומר האר"י זה נקרא קטנוּת דקטנוּת, כל זה הכנה עצומה למוחין גדלות דגדלות!! כי אדם שנפל למוחין דקטנוּת דקטנוּת, זה יום חמישי לספירה, ערב שביעי של פסח, מיד אחרי זה באים כאלה מוחין כאלה גדולים! כאלה גדלות דגדלות! שמהמוחין האלה נבקעים כל הימים וכל השונאים נטבעים, ונזכה לגאולה שלימה במהרה בימינו אמן!.

השיעור עבר עריכה ואם נפלה טעות אין לתלותה ח"ו במורינו הרב שליט"א אלא בכותב "ואיתנו תלין משוגתנו".

מערכת אתר שובו בנים מאחלת לכם הקוראים והעוקבים
פסח כשר ושמח!!!

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

מה הרתיח את המן במרדכי? החיזוק היומי מהגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א

החיזוק היומי – "מרדכי מוכתר בנימוסו היה” יום ה', ח' אייר תשפ"ד הגמרא מספרת בסנהדרין …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *