צור קשר עם הרב ברלנד

סיפור הבעל שם טוב מהגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א • "לְעֹשֵׂה נִפְלָאוֹת גְּדֹלוֹת לְבַדּוֹ כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ"

נהגו אנשי שלומינו חסידי ברסלב לקרוא בכל מוצאי שביעי של פסח את סיפור נסיעת הבעל שם טוב לארץ ישראל וכל נס ההצלה של יהודי איסטנבול. לפניכם הסיפור כפי שמסר אותו מורינו הרב שליט"א בנועם ובמתק שפתיו, בצורה חיה ומוחשית – ממולץ להעתיק ולהדפיס:

בזמן הבעל שם טוב היה זוג שלא היה להם ילדים אף פעם, לא היה להם ילדים, הם חיפשו ילדים ורצו לאמץ ילדים, הם נסעו מברלין והיו כבר בגיל ארבעים וחמש ואין להם ילדים, מה עושים בגיל ארבעים וחמש שאין ילדים, הם הלכו לכל הרופאים ונסעו לבוסטון ונסעו למנצ'סטר, מנצ'סטר זה המקום הכי טוב, מי שאין לו ילדים שיסע למנצ'סטר, איפה הם לא היו ובסוף אמרו להם יש רק הבעל שם טוב, רק הבעל שם טוב יעזור לכם, עוד לא היה רבינו בעולם, זה היה עוד לפני שרבינו נולד, לא היה להם לאן לנסוע ולאן ללכת, בדיוק באותו זמן הבעל שם טוב החליט שהוא נוסע לארץ ישראל, עכשיו דיברנו על ר' נפתלי כץ שהיה אש להבה וביום הפטירה שלו כולם ברחו מהאש.

דיברנו על הזוג הזה שנוסעים עם עגלה של ארבע סוסים, כל מקום שהם מגיעים אומרים להם עכשיו הבעל שם טוב נסע, הוא נסע לארץ ישראל ורבינו אומר בשביל להגיע לארץ ישראל צריך להוריד את הנעליים, רבינו בדרך לארץ ישראל היה מוריד את הנעליים ומוריד את החליפה והוריד את המגבעת והלך רק עם כיפה וחולצה, בשביל להגיע לארץ ישראל צריך קטנות דקטנות. אתם עכשיו בארץ ישראל ולא כל כך מרגישים וחיים את זה אבל מי שבחוץ לארץ מאוד כוסף לעלות לארץ.
הם נוסעים ולאיפה שהם מגיעים אומרים להם עכשיו הבעל שם טוב עזב, עכשיו עכשיו הוא עזב, הם לוקחים עוד עגלה עם ארבע סוסים ויורד שלג וקר זה היה בחורף כי הם הגיעו לפסח וזה בחורף, מגיעים לאודסה.. עוד לא היה אודסה היה קונסטנצה, אמא שלי נסעה לקונסטנצה וכנראה גם אבא שלי נסע לקונסטנצה, הם מגיעים לקונסטנצה לנמל ושם זה סכנת נפשות וזה ממש פחד אימים והבעל שם טוב נכנס לאוניה לאיסטנבול, איך שהם מגיעים לנמל אומרים להם עכשיו הבעל שם טוב עלה לאוניה, עכשיו הוא עלה, הם רצים ומנסים לתפוס אותה ומסמנים לרב חובל והוא לא שם לב ונוסע והם נשארים שם מסכנים, זוג מסכנים בגיל ארבעים וחמש והם נשארים ככה לבד נטושים והאוניה עוזבת אותם והם התחילו לבכות, אמרו להם למה אתם בוכים? קחו גם אתם אוניה, הם היו עשירים לא היה להם בעיה, כמה עולה אוניה שני מיליון דולר? עשר מיליון דולר? יאכטה זה עשרים מיליון אז אוניה זה מאה מיליון, היה להם מאה מיליון הם הביאו עגלה שלמה רק עם דולרים, נותנים מאה מיליון דולר ושוכרים אוניה אבל אומרים לרב חובל תיסע פול, על פול קיטור, עוד לא היה מנועים הכל היה מפרשים, אמרו לו תיסע פול והוא נוסע פול והוא נוסע בכל המהירות כי רוצים לתפוס את האוניה שבדרך ולקפוץ עליה.
הם מגיעים לאיסטנבול ואין אוניה ואין כלום, אין זכר, הם לקחו את המלון הכי מפואר 12 כוכבים והביאו מצות והביאו יין ועופות ובשר, בשר בקר ועשר סוגי בשר ועשרים סוגי דגים, מה הם לא הביאו שם, גם נרות הביאו כי עוד לא היה חשמל | |. אבל הם חיפשו את הבעל שם טוב כי רק לו יש פאות, פעם באיסטנבול לא היה יהודים שהלכו עם פאות גם היום אין פאות.

ועכשיו הם מגיעים לאיסטנבול ומחפשים את הבעל שם טוב ומוצאים את אדל'ה, אדל זה אש דת למו, אדל'ה הייתה כולה אש, היה יוצא ממנה אש, שלהבות אש יוצא ממנה, אדל'ה אומרת להם כן את מי אתם מחפשים? מחפשים אדם עם פאות, פאות? זה אבא שלי מה הפירוש, רק אבא שלי נמצא כאן עכשיו עם פאות, בכל איסטנבול תחפשו ולא תמצאו, טוב איפה אבא שלך? הוא הלך לבית כנסת אני יודעת לאיזה בית כנסת הוא הלך, היא לוקחת אותם לבית הכנסת והיא מחכה לו כבר שיצא, כבר עשר בלילה, אחד עשרה בלילה ושתיים עשרה בלילה, מתי יהיה ליל הסדר, היא מחכה לליל הסדר.
כתוב בימי שמואל שהיו מחכים לאשתו של ר' נתן בטלמאכר והיו מחכים לה עד שהיא באה מהכותל כי אשה שמגיעה לכותל היא נדבקת לכותל, זה כמו דבק כזה אי אפשר להפריד אותה, מנסים לנתק אותה וזה לא הולך לכן אני אומר לכולם לא כדי לכם להתחתן בכלל כי בסוף היא תלך לכותל ותדבק לכותל ולא תבוא הביתה, פתאום אדם רואה שאשתו לא חוזרת אז הוא הולך לכותל לחפש אותה, איך הוא יכנס לעזרת נשים ואיך הוא ינתק אותה מהכותל, אי אפשר לנתק, פעם היו נשים כאלה שאי אפשר לנתק אותם והגיעו בשלוש לפנות בוקר הביתה, אם אשה הולכת לכותל היא נדבקת כמו דבק ואי אפשר לנתק אותה.
הבעל שם טוב יוצא והיא אומרת לו אבא תשמע יש כבר יין ויש עשר סוגי בשר בקר ועשרים סוגי עופות, מה שאתה רוצה אבא, והבעל שם טוב בכלל לא רואה ולא שומע, הוא רק רואה את ה' מול העיניים, הוא לא רואה כלום חוץ מה', הוא רק רואה את ה' והוא בכלל לא שומע מה שהיא מדברת אליו, היא רואה שהוא בכלל לא שומע אז היא לוקחת אותו, הוא לא יודע לאיפה הולכים בכלל והיא לוקחת אותו ואומרת לו בא לבית למלון, שם הם שמו את המזוודות ולא היה להם כסף אז מה נעשה איך נשאר בבית מלון זה שלוש מאות דולר למיטה והם היו שלוש אנשים, ר' הערש היה שם והבעל שם טוב ואודל'ה זה תשע מאות דולר ללילה, מאיפה לוקחים תשע מאות דולר ללילה?!? היום יש מלונות של אלפיים דולר ללילה ושל ארבע אלף דולר ללילה, אז היה תשע מאות דולר ולא היה מאיפה לקחת תשע מאות דולר, פתאום הוא שומע שהכל מסודר פנטהאוז בקומה השישית בבית מלון ויין ומצות והכל מוכן וגמרות וש"ס וקצות החושן יש שם ואפשר ללמוד את כל קצות החושן, הבעל שם טוב לא מראה שום סימן שהוא מתרגש בכלל, הם עולים שש קומות ברגל ואי אפשר להשתמש במעלית כי זה פסח ליל הסדר אז צריך ללכת שש קומות ברגל וזה קומות גדולות ועד שהם עולים, הבעל שם טוב כבר בן שבעים ואיך הוא יעלה את כל המדרגות, הוא יושב בסדר ובינתיים הזוג הזה בני ארבעים וחמש הגיעו וגם ישבו בסדר, הוא יושב ועושה ליל הסדר בהתלהבות ושר את כל השירים, דיינו דיינו והוא שר את זה בכזה התלהבות, "אִלוּ קֵרְבָנוּ לִפְנֵי הַר סִינַי, וְלֹא נָתַן לָנוּ אֶת הַתּוֹרָה. דַּיֵינוּ" גם בלי תורה רק להיות בהר סיני כבר יודעים את כל התורה, "אִלוּ קָרַע לָנוּ אֶת הַיָּם וְלֹא הֶעֱבִירָנוּ בְּתוֹכוֹ בֶּחָרָבָה, דַּיֵינוּ" רק לראות את קריעת ים סוף ומזה לבד כבר קיבלו את כל התורה, אדם כל רגע הוא רוצה ללמוד בעצמו והוא לא צריך שילמדו אותו בכלל, אדם נולד הוא רוצה תורה.
ואז פתאום הוא נותן צעקה: נוֹשַׁעְתֶּם!, מילה אחת הוא צועק לכם נושעתם ואז הראש שלו נופל, פתאום בום הראש שלו נפל אחורה עם סימני גסיסה ויוצא לו רוק מהפה והעיניים שלו מתגלגלות ומתהפכות, ממש סימני גסיסה וקראו להצלה וניסו להחיות אותו ולא עזר שום דבר, פתאום הוא מתעורר וצועק: אף על פי כן בלי עולם הבא לא צריך עולם הבא, לא מבינים מה קורה ושואלת אותו אדל'ה מה הלך כאן? מה צעקת? למה הראש שלך עף אחורנית? למה גססת? הבעל שם טוב אמר לה תשמעי הזוג הזה לא יכולים שיהיה להם ילדים ויש כאלה שהם זירו כלומר אפס ואין להם סיכוי בדרך הטבע להביא ילדים לעולם הכל זירו והם הלכו למנצ'סטר ולבוסטון ונסעו גם ללוס אנג'לס, לאן הם לא נסעו, ניסו בכל המקומות ולא עזר שום מקום אז הבעל שם טוב המשיך והסביר לאדל'ה שהרופאים אומרים זירו אסור לעשות נס כי צריך שיהיה לזה איזה אחיזה בדרך הטבע, צריך שיהיה משהו איזה סיכוי פעם בשנה, בעזרת ה' לכולם יהיה עוד ילד ויהיה לכולם תאומים, איך שהבעל שם טוב נושעתם אז בא הס"מ ואמר לקחת לו את העולם הבא הוא עושה דבר שאסור לעשות כי אסור לעשות נס שאין לו אחיזה בדרך הטבע, כל דבר חייב שיהיה אחיזה בדרך הטבע ואם אין אחיזה בדרך הטבע לא עושים כזה נס, מי שרוצה לעשות נס שלא בדרך הטבע אז שיתן דין וחשבון, יטפלו בו וכבר ידעו מה לעשות איתו, עכשיו הבעל שם טוב עשה נס שלא בדרך הטבע אז מה עושים? הס"מ אמר לקחת לו את העולם הבא, הוא אמר טוב לקחו לי את העולם הבא נפלא, לא צריך עולם הבא אני צריך לעבוד את ה' ולא צריך עולם הבא.
עכשיו אנחנו חוזרים לסיפור שלנו. באיסטנבול היה גזרה, אם הבעל שם טוב מגיע לאיסטנבול אז יש לזה המון סיבות, היה גזרה בשש בבוקר הורגים את כל היהודים כמו בחברון שבשש בבוקר התחילו להרוג את היהודים ובשבע וחצי כבר גמרו את כולם, הבת של ראש ישיבת חברון, הכרתי אותו והייתי בשיעורים שלו, הייתי שם שלושים יום רצוף, הוא היה ראש ישיבת חברון והיה הכי חכם בכל הדורות והוא איחר את האוטובוס אז הוא אמר עכשיו יום שישי אני לא נוסע, כתוב אחרי 12 אסור לנסוע, הבת שלו נשארה והייתה שם, היה לו דירה בחברון ושם הוא פתח את ישיבת חברון ואחרי זה היא עברה לירושלים, הבת שלו פתאום רואה שהורגים יהודים וחותכים ראשים ידיים ורגליים, האנגלים לא הרשו לעשות הלוויה ימח שמם, האנגלים הכי שקרנים, משה שאל אתם רוצים לקבל תורה, האנגלים זה רק שקר "כִּי יִסָּכֵר פִּי דוֹבְרֵי שָׁקֶר" האנגלים הם רק שקר, דבר ראשון הוא הלך לאנגלים ואחרי זה הלך לסינים ואחרי זה הר המוריה קפץ להר סיני, הולכים להרוג את כל היהודים כמו בחברון משש עד שבע וחצי, תוך שעה וחצי הרגו שישים וארבע יהודים וחתכו אותם חתיכות חתיכות עם גרזנים, אומרים ללכת עם גרזנים וכולם הולכים, לא צריך להכין אותם.

כתוב להיות עתידים להינקם מאויביהם, המלך אמר לחתום בטבעת המלך ואין להשיב, איראן זה לא כמו ישראל שעושים פה ועדת חקירה לממשלה, עכשיו הצוללות עולה להם פי שתיים כי הם לקחו שוחד ודיברו לשון הרע, צריכים צוללות אי אפשר בלי כי הערבים יכולים כל שנייה לחסל אותנו, אם יש לך צוללת אז אתה יכול להפיל עשר אוניות במכה אחת, עכשיו הם לוקחים את כל התקציב וקונים צוללות וגם נותנים לערבים מתנות כי זה ממשלה של ערבים, ברוך ה' ממשלה של ערבים לזה חיכינו, חיכינו אלפיים שנה לזה, בשביל זה עושים יום העצמאות כדי לתת את הארץ לערבים עצמאות לערבים, הרב קוק שהיה הרב של יפו אמר בסוף הכל ילך לערבים, כבר דיברו על מדינה אז הוא אמר בסוף יתנו את המדינה לערבים בחינם.
באיסטנבול בזמן הבעל שם טוב מה עושים, הולכים להרוג את היהודים, שש בבוקר הורגים את היהודים ולא משאירים יהודי אחד בחיים, טוב אז שר הפנים השר הכי חשוב לא יכול לישון, עשו תנאי מי שיגלה תולים אותו כי יודעים שתמיד מישהו מגלה, מי שמגלה תמיד זה היהודים שהם כאלה ערמומיים ושתולים אצל המלך והסולטן, הסולטן אומר מי שיגלה אני תולה אותו בידיים ועושה אותו חתיכות ויעשה ממנו פיתה פלאפל אבל השר הפנים לא יכול להירדם מסכן, הוא תמיד אהב את היהודים והיה מגלה את הגזרות ותמיד היה מלשין על המלך, הוא לא יכול להירדם וקם חצות ומתחיל להגיד תיקון חצות ומתחיל על נהרות בבל, שיר המעלות ממעקמים קראתיך ה', שמחתי באומרים לי בית ה' נלך, הוא ממש בוכה וכבר לא יכול להירדם, עכשיו הולכים להרוג את כל היהודים ולא ישאר יהודי אחד בחיים, הם חפי מפשע, טוב הוא רץ מהר לראש הקהל וכבר אחד בלילה, חושך מצרים ולא היה חשמל כמו היום ויורד גשם והכל בורות כי אין כבישים עוד, לפני ארבע מאות שנה אין כבישים ואין כלום, הוא נופל בתוך בור ועוד בור ושובר את הרגל, נשאר לו רגל אחת ובסוף הוא מגיע לראש הקבל ודופק לו בדלת והוא מתעלף, ראש הקבל פותח ורואה את שר הפנים דופק בדלת ושואל מה קרה? מחר הורגים את כל היהודים, אני אמרתי לך, ואני בורח, עוקבים אחרי, תעשה מה שאתה יכול מחר בשש בבוקר הולכים עם גרזנים ושוחטים את כל היהודים, ילכו עם רמקול ברחובות ויגידו מותר להרוג את היהודים זה מצוות עשה דאורייתא, זה מצוה ראשונה מהתורה וכל הערבים יוצאים עם גרזנים וכל אחד הורג את השכן שלו ואת התינוקות שלו ואת האשה שלו, מה עושים, הוא כבר ברח וכבר איננו, כבר נעלם נמוג והתנדף לו, הוא אמר לו רק רוצים להרוג את היהודים וברח, טוב הוא הולך ומעיר את כל ראשי הקהל, 12 ראשי קהל, הוא הולך וכבר שלוש בוקר, שש הורגים את כל היהודים נשאר שלוש שעות, הוא מעיר את כולם והוא רוצה לעורר אותם ולהקים אותם, הוא דופק ועכשיו הם גמרו את הסדר והם עייפים, הם נכנסים לשינה כזו עמוקה, פותחים את הדלת והוא מטלטל אותם לקום הורגים את היהודים עוד מעט, וואי הורגים את היהודים, עד שהם קמים השינה נסוכה על פניהם והעיניים שלם נרדמות והם קמים, 12 אנשים הולכים ברחוב ולא יודעים לאיפה ללכת ולאיזה כיוון ולמי, פתאום הם שומעים "לְעֹשֵׂה נִפְלָאוֹת גְּדֹלוֹת לְבַדּוֹ כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ", עוד פעם "לְעֹשֵׂה נִפְלָאוֹת גְּדֹלוֹת לְבַדּוֹ כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ".
טוב לאן הם ילכו שמאלה ימינה צפון דרום, ילכו לכותל, יסעו לאומן לרבינו, לאן הם ילכו עכשיו, הם נזכרו שיש אמא לסולטן, לסולטן היה אמא זה היה פה הנס, זה נס שהיה לו אמא, זה הנס הכי גדול שיש לו אמא, אמא אוהבת יהודים, זו הייתה אמא שאוהבת יהודים אהבת נפש, נלך אליה והיא כבר תמצא עצה, טוב דופקים אצלה וכבר שלוש וחצי בבוקר, השומר נבהל ואמרו לו יש גזרה נוראה והאמא צריכה לבטל אותה והיא צריכה לנסוע לסולטן כעת, היא יורדת היא יורד ובקושי התעוררה, היא יורדת את המדרגות מקומה שישית ואומרת מה קרה? למה באתם? עשו גזרה על היהודים להרוג את כולם ואסור לנו אפילו גלות את זה ואנחנו מגלים לך, אם נגלה יתלו אותנו כי אמרו שיתלו את מי שמגלה, היא אמרה להם אל תדאגו ותשבו כאן בלובי והיא הביאה להם כוסות תה וכוסות קפה, קולה ושמפניה הביאה להם ויסקי, תשתו ותשכחו מהכל ואני נוסעת לבן שלי, לקחה עגלה עם ארבע סוסים, מרכבה, כרכרה ודרסה עשר כלבים וחמש חתולים בדרך וזה עשר מאסר עולם ועל חתול זה חצי מאסר עולם, היה אחד בברלין קראו לו זאב והוא הלך לקבור את החתולה שלו ובא אליו כלב ענק בגודל של סוס אז הוא נתן לו מכה עם המעדר והרג אותו, על המקום מגיעה ניידת ומה עשית פה? זה רצח! בריון תראה מה עשית! השוטר ככה צועק עליו, הוא אומר לו תשמע תביא לי את המספר שלך ואת הפרטים שלך, מה עשיתי לא טוב למה אתה צועק עלי? תתנהג יפה, תדבר בנימוס, אתה לא מדבר בנימוס אז אני עכשיו הולך להגיש עליך תלונה, הוא אמר לו טוב נעשה אפס אפס אני לא יגיש עליך תלונה ואתה לא עלי, אני מוחל לך אבל להרוג כלב זה מאסר עולם ועוד חתול, לדרוס עשרה כלבים זה עשרה מאסרי עולם ועוד חתולים אז יחד זה ארבע מאות שנה כלא והיא דורסת כלבים וחתולים ועכשיו ארבע וחצי בבוקר הכל פנוי ואין רמזורים, היא מגיעה לשער שלך המלך ורואה שם שומר והיא אומרת לו תעיר מהר את המלך, מה אני יעיר אותו תחכי עד שמונה בבוקר, תעיר אותו מיד! והוא הולך מעיר אותו והוא ככה קם מתוך שינה, הוא מגיע עם הפיג'מה מגיע ושואל מה קרה אמא, תגיד מה עשית!? אני צם ברמדאן, לא! תגיד מה עשית? אכלתי בשירותים פעם, לא התכוונתי לזה! תגיד מה עשית? אבא שלך בא אלי בחלום ואמר שלא ישאר ממנו זכר וכולנו הולכים למות עכשיו, כל הילדים והתינוקות והנכדים והנינים כולם ימותו, עד שש בבוקר לא ישאר זכר ממנו, מה עשית? עשיתי גזרה על היהודים, גזרה על היהודים?!? השתגעת!? אתה לא יודע מה קרה לפרעה ומה קרה המן, המן היה צדיק ותראה מה קרה לו, הוא מסכן הוא רצה לתלות את מרדכי ותלה אותו, הכל התהפך, הכל הולך הפול על הפוך ונהפוך הוא, טוב הוא אומר אמא אני הולך לקרוע את הגזרה, הוא יורד לארכיון למטה במרתף וקרע את כל הגזירה לגזרים והביא לה את הניירות, היא לקחה את הניירות והיא נסעה בחזרה לראשי הקהל והיה כבר חמש בבוקר, עוד שעה הורגים את היהודים, הנה הגזרה קרועה כבר, הם הלכו והיו צריכים לעבור עוד פעם את כל הרחובות ודרך אותו מלון היכן שהבעל שם טוב היה והם שומעים את זה עוד פעם אבל הפעם בשמחה ובהתלהבות "לְעֹשֵׂה נִפְלָאוֹת גְּדֹלוֹת לְבַדּוֹ כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ"!!.

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

"קְדֹשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה' אֱלֹקֵיכֶם" • פרשת קדושים מהגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א

חידושים ופנינים לפרשת השבוע קדושים, והשבוע מיוחד: חידושים מאירים כמעט על כל מצוות המופיעות בפרשה …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *