מבחן ושיעור לבחורי ישיבת 'חכמה ודעת' על מסכת קידושין במעונו של מורינו הרב אליעזר ברלנד שליט"א
בחורי שיעור ב' בישיבת 'ברסלב – חכמה ודעת', אשר עמלו ושקדו על מסכת קידושין בזמן אלול ותחילת החורף וידעו אותה על בוריה. זכו להיכנס אל הקודש פנימה למבחן לעיניו של מורינו הרב שליט"א ולשיעור אש קודש מפיו הטהור ביום שלישי שעבר כ"ב כסליו פרשת וישב.
עם כניסתו של מורינו הרב למעונו הר"מ הרה"ח ר' איתמר רפאל שליט"א ומנהל הישיבה הרה"ח ר' אברהם מרדכי אשלג שליט"א בחנו את בחורי החמד על הנלמד, הבחורים ענו ברהיטות הלשון לכל שאלות ואף הוסיפו מדיליהם על אשר לא נשאלו בהוויות סוגיות הגמרא הקדושה.
לאחר המבחן מורינו הרב מסר שיעור לבחורים כאשר בתחילת דבריו עסק במסכת יומא בעיקר בדף כ"ט בגמרא העוסקת בשאלה מדוע הנס של אסתר נכתב על מגילה ואילו מעשי חנוכה לא נכתבו. במאמר המוסגר יש לציין שאף בסדר הלימוד של שמונה דף ליום כעת אוחזים במסכת יומא. לאחר מכן דיבר על כך שדוד רצה לכבוש את רומא וכך למנוע את חורבן הבית. בתוך דבריו מורינו הרב חיזק את הבחורים במספר נושאים בהם לקרוא תהילים בין הסדרים, וכן ללמוד פרשה עם רש"י. לאחר מכן דיבר מכך שאליעזר כאשר הלך לקחת את השידוך לרבקה הוא ראה "וכדה על שכמה" ר"ת עשו, ולא הבין כיצד זה יכול להיות. והביא את דברי האמרי נועם שבזכות שהיה "מחריש" זכה לראות את זה שעשו הוא בסך הכל קליפה ליעקב, מכיון ש"מחריש" זה גימטריא עשיו יעקב. כמו"כ מורינו הרב חיזק ללמוד ליקוטי מוהר"ן אך אמר הרב כי בלי גמרא אי אפשר להבין כלום בליקוטי מוהר"ן. וכן הרב חיזק על עניין הטבילה בזריזות, ולא לקום מאוחר מהשעה שש בבוקר, וכן על כך שבחור צריך לצאת לשידוכים מוקדם ולהתחתן בגיל מיד שמונה עשרה.
לאחר דברים אלה עסק בסיפורי נס החנוכה, ודיבר מהריגת שמעון ולוי את אנשי שכם והביא את קושית הרמב"ן – מדוע יעקב עצמו לא שחרר את דינה מידי שכם. לקראת סוף השיעור חזר לעניין מסכת יומא בשאלה מדוע ניסי חנוכה לא נכתבו ואמר שמגילת אסתר כל אות בה נכתב ברוח הקודש, ואילו בחנוכה כבר לא היה רוח הקודש כי נסתלקה בימי זכריה הנביא. בסוף השיעור חיזק שוב את הבחורים לשקוד על תלמודם לנצל את זמן הבחרות ללמוד כמה שיותר גמרא.
https://www.shuvubanimint.com/59206/
Examination and lesson for the students of 'Chachmei U'Daas Yeshiva' on Tractate Kiddushin in the presence of our teacher Rabbi Eliezer Berland, may he live long.
The second-year students at 'Breslev – Chachmei U'Daas Yeshiva,' who diligently studied Tractate Kiddushin during the month of Elul and the beginning of winter, demonstrated profound knowledge. They were privileged to enter the holy space for an examination before our teacher, Rabbi Berland, and a lesson with sacred fire from his pure teachings on the third day after the 22nd of Kislev, the Torah portion of Vayeshev.
Upon our teacher's arrival at the yeshiva, the Rosh Yeshiva, Rabbi Itamar Rafael, and the yeshiva administrator, Rabbi Avraham Mordechai Ashlag, evaluated the students on the material they had studied. The students responded fluently to all questions and even added insights not specifically asked about in the various topics of the holy Gemara.
Following the examination, Rabbi Berland delivered a lesson to the students. At the beginning of his words, he delved into Tractate Yoma, primarily on page 29 of the Gemara, addressing the question of why Esther's miracle is written in the Megillah while the events of Chanukah are not. In his enclosed article, it should be noted that even in the current daily learning schedule of eight pages a day, they are now engaged in Tractate Yoma.
He then spoke about how David sought to conquer Rome to prevent the destruction of the Temple. Within his words, Rabbi Berland strengthened the students on various topics, encouraging them to read Psalms between the study sessions and also to learn the Torah portion with Rashi. He further discussed Eliezer, who, when going to take a match for Rebecca, saw "and behold, it was all on her shoulder," an acronym for Esau. He did not understand how this could be and brought the words of the Imrei Noam that due to being "silent," he merited seeing that Esau was, in essence, only a husk to Jacob, as "silent" is the gematria of Esau Yaakov (Jacob). Similarly, Rabbi Berland encouraged learning Likutei Moharan but stated that without Gemara, one cannot understand anything in Likutei Moharan. He also emphasized the importance of prompt immersion and not rising later than six in the morning. Additionally, he spoke about the need for a young man to go out for shidduchim early and get married at the age of eighteen.
After these points, he addressed the story of the miracles of Chanukah and talked about Shimon and Levi's killing of the people of Shechem. He brought the Ramban's questions—why did Jacob himself not free Dinah from Shechem. Toward the end of the lesson, he returned to the topic of Tractate Yoma, addressing why the miracles of Chanukah are not written. He mentioned that the Book of Esther, every letter of which is written with the Holy Spirit, while in Chanukah, the Holy Spirit was already removed in the days of the Prophet Zechariah. In conclusion, he once again encouraged the students to be vigilant in their studies and to take advantage of the time of choice to learn as much Gemara as possible.