צור קשר עם הרב ברלנד
מורינו הרב שליט"א בהדלקת נרות חנוכה מוצאי שבת קודש • צילום: ישראל בן ארי

"וְזֶה בְּחִינַת נֵר חֲנוּכָּה כִּי הַצַּדִּיק נִקְרָא אוֹר" • קיבוץ שבת חנוכה בצילו של הגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א

תפילות השבת ○ שירת ההלל באריכות ○ הדלקת נרות החנוכה ברוב עם

אור החנוכה מלמד אותנו רבינו הקדוש הוא אור החנוכה, אחד משלושת הקיבוצים דחסידי ברסלב הוא שבת חנוכה. ומי שרוצה באמת לזכות להתכלל בקיבוץ של כלל עמך בית ישראל עם הראש בית יודע כי צריך הוא להגיע אל שבת חנוכה בצילו של מורינו הרב אליעזר ברלנד שליט"א. כמו בשנים עברו גם בשנה זו התקיים קיבוץ חנוכה כנראה הגדול בתבל בהשתתפותו של מורינו הרב שליט"א. שבת מרוממת זו, אנ"ש לא זוכרים שנים. אלפי עמך בית ישראל הגיע להסתופף בצילו של השמש האמיתי צדיק הדור מורינו הרב אליעזר ברלנד שליט"א.
לפניכם הסיקור מעט מזעיר ממה שזכינו בקיבוץ שבת חנוכה התשפ"ד, שעות ע"ג שעות של תפילות שיעורים שירים וריקודים להם זכינו בשבת מופלאה זו:

קיבוץ שבת חנוכה החל איך לא בהדלקת הנר השני דחנוכה, מורינו הרב שליט"א יצא למרפסת הדוּר בבגדי השבת הצחורים עם הכיפה הלבנה והטלית, כולו אומר מלאך ה' צבאות. בקול הטהור בירך מורינו הרב את שתי הברכות והדליק את הנר השני בחנוכיית בית הכנסת, מורינו הרב אמר וניגן את 'הנרות הללו' ו'מעוז צור'. לאחר מכן נכנס להדליק את הנר במעון קודשו, לא עברו עשר דקות ומורינו הרב שליט"א כבר יצא שוב לתפילת מנחה ברוב עם. תפילת ליל שבת לא ארכה יותר מהרגיל אך כמויות האנשים שהשתתפו בתפילה היה מעל לכל דימיון אלפי עמך בית ישראל מכל המגזרים והעדות כולם נקבצו באו לך!.

השיא בליל שבת כמובן הוא שירת 'לכה דודי' במשך שלושים וחמש דקות מורינו הרב שליט"א קיבל את השבת בניגונים ובריקודים, אפשר לחוש היה את הנשמה היתרה הנכנסת בכל אחד ואחד בשירת 'לכה דודי' המרגשת. לאחר 'לכה דודי' מורינו הרב החל בתפילת ערבית של ליל שבת ולאחריה זמירות ליל שבת הנאמרים לפני הקידוש. לאחר שעתיים ורבע להם זכינו במחיצתו מורינו הרב שליט"א נכנס לביתו נאווה קודש באומרו כי תפילת שחרית תתקיים בעז"ה בשעה 04:30 לפנות בוקר.

עוד טרם קווי השחר הראשונים העולים על ירושלים עיר הקודש, נכנס מורינו הרב שליט"א בשעה 4:30 למרפסת לתפילת שחרית של שבת קודש, שבת חנוכה. התפילה התנהלה כבכל שבת בחיות גדולה החל מזמירות הבוקר וקורבנות, ואז מורינו הרב שליט"א ירד לבית מדרשינו – אולם התפילות, לאחר הפסקה של כחצי שעה. בשעה 6:02 מורינו הרב נכנס לבית מדרשינו ומיד החל בפסוקי דזמרה לשבת קודש בחיות עצומה. לא הייתה אריכות משמעותית בניגונים בפסוקי דזמרה, אך מי שיודע, גם מה שלא באריכות הוא אריכא דאריכא, למעלה משעה של שירי פסוקי דזמרה. האריכות האמיתית החלה ב'נשמת כל חי' בניגון 'כי כל פה לך יודה' אלפי איש רוקדים ושרים אייי 'וכל עין לך תצפה!!'. מגילה לרעדה ובברכות 'יוצר אור' בניגון 'אין ערוך לך' עין לא נשארה יבשה עת מורינו הרב שליט"א במשך רבע שעה היה בדבקות נוראה דמעות זולגות מעיניו בכיסופים וערגה. לאחר מכן קריאת שמע ושמונה עשרה. לאחר חזרת הש"ץ מורינו הרב החל בשירת ההלל השלם לימי החנוכה. וכאן מגיע השיא של השבת במשך שעה שלמה, מורינו הרב שליט"א עומד בחיות עם הפנים כלפי הציבור ובתנועותיו הקדושות מחיה את כל הציבור המשולהב בהתלהבות אין סופית. כל דקה בהלל הוא עוד רגע בגן עדן של מטה והאמת היא שאין לחשב זמן זה, כי עם הצדיק אנו מעל המקום ומעל הזמן. אך אנו ספרנו את הדקות 'למען ידעו דורותיכם', בניגון 'בצאת ישראל' מורינו הרב האריך בכעשרים דקות. במידה זו האריך בשירה ובריקודים בניגון של 'הודו לה' כי טוב'. אין לתאר את החדווה, השמחה ותחושות ההודיה לה' על הניסים שנעשו בימים ההם בזמן הזה. אף התעוררות רבה נרשמה בעת ההלל הניגון של 'אדיר איום ונורא' למוצאי שבת מורינו הרב מנגן אותו בקטע 'אנא ה' הושיעה נא', 'אנא ה' הצליחה נא'. מורינו הרב האריך בניגון זה אשר חתם את ההלל המיוחד והנפלא שכמוהו לא זכינו לו זמן רב.
לאחר ההלל מורינו הרב שליט"א מסר שיעור כרבע שעה כשהוא מדבר בעיקר בפרשת השבוע, ומהמחלוקות של האחים ויוסף שהם בעצם בסיס לסוגיות רבות בש"ס ובפוסקים. קריאת התורה ארכה קרוב לחמישים דקות (!) כאשר מורינו הרב מעלה אורחים אשר הגיעו במיוחד לשבת חנוכה, בהם התבלט אורח מיוחד שהגיע מיוהנסבורג בדרום אפריקה. כמו כן נכדו של מורינו הרב שליט"א ר' אברהם רובינשטיין קרא לבתו שנולדה לו במזל טוב בשם רחל ע"ש רחל אמנו אמה של יוסף הצדיק הנקרא בפרשה. כפי שהזכרנו חנוכה בשבת וישב הוא ענין נדיר, וכמוהו אף ההפטרה 'רוני ושמחי' לשבת חנוכה נקראת לעיתים רחוקות בפרשת וישב, את ההפטרה המיוחדת קרא בקול נעים עלם החמודות – בחור הבר מצוה בנו של ר' משה לביא הי"ו מאנ"ש דירושלים. לאחר סיום ההפטרה מורינו הרב אמר 'יקום פורקן' ושירת 'זרעא חיא וקיימא' המסוגלת לזש"ק במשך שבע דקות. רק בשעה 10:00 החלו בתפילת מוסף של שבת קודש, הכל בניגונים מורינו הרב שליט"א כמובן משמש כשליח ציבור. בשעה זו כבר כמעט רובו ככולו של הציבור כבר היה בתפילה, הציבור רוצה כולו להתקרב אל מוקד האש, אל מורינו הרב שליט"א. וכך כהמון גליו עומדים צפופים,
הציבור כולו נהפך למקשה אחת, כאבנים אשר תחת למראשותיו של יעקב אבינו. בדרך כלל 'גלי הדוחקא' נמצאים רק בקרבת בימתו של מורינו הרב שליט"א, אך בשל האלפים שנקבצו ובאו לקיבוץ חנוכה בצילו של הצדיק, הדוחק הורגש אף ברחבה שמחוץ לאולם. בשל הדוחק, התבקשו זקני אנשי שלומינו היושבים בחלק האחורי של בית המדרש להוציא את הסטנדרים בכדי לפנות עוד כמה מטרים לאנשי שלומינו הרוצים להסתופף בצל הקודש.
בסיום מוסף מורינו הרב מסר שיעור של מספר דקות – תורת הצדיק בשבת חנוכה. בשעה 10:36 לאחר קרוב לשש שעות (!) מורינו הרב שליט"א עלה לביתו נאווה קודש.
אך גם במעון קודשו מורינו הרב לא נח לרגע, ומיד כאשר עלה ערך סנדקאות לבנו של הר' ישי מצרבי ויקרא שמו בישראל 'מאיר'. בסיום הברית נכנס לסוכת מעונו שם התקיים הקידוש לרגל הולדת נינתו בן לנכדו ר' אברהם רובינשטיין הי"ו.
בשעת השקיעה ירד מורינו הרב שליט"א לתפילת מנחה ולאחר 38 דקות של שירת 'ברוך הוא' החל בקריאת התורה של פרשת 'מקץ' ולאחר מכן מנחה לשבת קודש. בסיום מנחה מורינו הרב יצא להפסקה של כעשר דקות לנטילת ידיים לסעודה שלישית, בחזרתו בצע על לחם משנה ובמשך עשרים וחמש דקות חילק לאנשי שלומינו שיריים מסעודתו פירות ומיני מתיקה לילדים. לאחר מכן החל בזמירות לשבת קודש, כדרכו בקודש האריך ב'רברבין' בפיוט 'י־ה ריבון' במשך כעשר דקות, לאחר מכן שר את השיר 'כה אמר ה' מצא חן במדבר' במשך רבע שעה. לאחר למעלה משעה ורבע של סעודה שלישית סיים מורינו הרב שליט"א ב'צור משלו אכלנו' וזימן על הכוס. לאחר ברכת המזון מורינו הרב שליט"א מסר שיעור הנחשב כשיעור לסעודה שלישית אך בחודשים האחרונים נדחה בכדי שמורינו הרב יוכל להוציא את השבת ולמסור את השיעור את מיקרופון שכלל הציבור יזכה לשמוע את דברי קודשו. במשך שבע דקות מורינו הרב מסר את השיעור הקבוע בספר 'פלא יועץ' המדבר מחריפות קדושת האדם. לאחר מכן המשיך בתפילת מעריב למוצאי שבת כשלאחריה 'ברוך הוא' מספר דקות. לאחר הבדלה מורינו הרב שליט"א הדליק את הנר השלישי, ההתרגשות הורגשה באוויר, כך אנו זוכים לראות את הצדיק מדליק מקרוב את חנוכיית בית הכנסת אח מה נהדר מראה זה!. אנשי שלומינו שר יחד עם מורינו הרב שליט"א את הזמירות והפיוטים לאחר הדלקת הנרות במשך כעשרים דקות. לאחר מכן מורינו הרב שליט"א הכריז כי כל אחד ידליק בביתו ועלה למעון קודשו.
בביתו מורינו הרב הדליק את הנר השלישי, ולאחר מכן ישב עם בני המשפחה למלוה מלכה לפני 'אליהו הנביא' מסר שיעור כדרכו בקודש. רק בשעה 21:00 מורינו הרב שליט"א חתם את קיבוץ שבת חנוכה המרומם והמופלא שזכינו יתברך שמו!

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

הַיּוֹם יוֹם אֶחָד לָעֹמֶר • נוסח ספירת העומר ותפילה מהגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א לחסד שבחסד

סדר נוסח ספירת העומר (ספרד): לְשֵׁם יִחוּד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ, בִּדְחִילוּ וּרְחִימוּ, לְיַחֲד שֵׁם …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *