צור קשר עם הרב ברלנד

שיעור לחסידים במעונו של הגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א

אמש יום שלישי ליל כ"ב טבת נכנסו אל הקודש פנימה כעשרים אברכים ובחורים צעירים לשיעור ממורינו הרב אליעזר ברלנד שליט"א. לפניכם תקציר דבריו של מורינו הרב שליט"א מתוך השיעור:

את השיעור החל הרב בעניין פרשת ויחי שיעקב ביקש לגלות את הקץ שהוא סוד 'אקיה אשר אקיה' שהוא סוד שנת ק"צ והוסיף שמשה רצה לגלות את שם הוי"ה וה' אמר לו שכעת זה רק שם 'אקיה' ואילו שם הויה יהיה רק בגאולה. לאחר מכן עסק בעניין מכירת יוסף ומכך שיוסף לא נפגש עם אביו בשביל שלא יווצר מצב שיעקב ידע מהמכירה ואז יקפיד על האחים וימותו. ומעניין לעניין הזכיר את קללת יעקב לשמעון ולוי שבגלל זה לא קיבלו חלקה טובה, שמעון קיבל אדמה סלעית ואילו לוי לא קיבל חלקה בכלל. והמשיך לעניין הריגת בני שכם ומשאלת הרמב"ן הידועה – מדוע יעקב לא הלך בעצמו לשחרר את דינה מהשבי, ולא זו בלבד אלא כשבניו משחררים אותה אז הוא מקלל אותם? והביא את הליקוטי הרי"ם שאומר שדרשת בר המצוה של שמעון ולוי הייתה המחלוקת בין הרמב"ם לרמב"ן מדוע נתחייבו אנשי שכם הריגה. כמו כן דיבר על המעלה בנסיעה לבעל הידית שחלה הילולתו באותו יום.
בהמשך עסק בפסוק "כי נשני אלוקים מכל עמלי ומכל בית אבי" והסביר כי יעקב אבינו אמר בפסוק זה שהזכות שלו היא לא בגלל יחוסו לאברהם ויצחק, והזכיר את דברי רבינו הקדוש שאמר שכל מה שהגיע לדרגתו הייתה מכוחו עצמו ולא בזכות יחוסו כלל. לאחר מכן דיבר מכך שהגאולה תהיה בזכות שבט מנשה שמסרו את נפשם על מנת להוריד את גוויתו של שאול המלך שהייתה בבית שאן.
תוך כדי הדברים חיזק מורינו הרב ביתר שאת את לימוד הגמרא בעיון ועם קצות החושן, ועסק בסוגית הגמרא על גבולות א"י. כשבין הדברים הוא מזכיר שבחו"ל כיום ישנה התבוללות נוראית.
בהמשך השיעור עסק הרב שליט"א בכך שהאבות קיימו את כל המצוות, ומכך שהטעות של עשו הייתה שהוא פספס את שעת האפיקומן. והרב חיזק ואמר שאם אדם רוצה פרנסה בשפע שיקפיד לאכול את האפיקומן לפני חצות. סיפר מורינו הרב שליט"א מספר מעשיות על רוטשילד ועוד יהודים שבזכות שלא נשבעו על כסף למרות שהיו צודקים זכו לעשירות מופלגת.
לקראת סוף השיעור מורינו הרב עסק בגמרא בשבת דף פ"ט שהגאולה תהיה בזכות יצחק, כי יצחק הסכים לקחת על עצמו את העבירות של כל עם ישראל ומה שאמר להקב"ה על "בני ולא בניך..?" כמובא שם.
את השיעור סיים הרב שליט"א בפרשת השבוע – שמות על הפסוק "והנה נער בוכה" הרב הסביר שמשה רבינו מהיום שהוא נולד הוא ראה את הכל ולכן נקרא נער ולכן גם כתוב שהוא הוא בכה, כי הוא ראה בסבלם של ישראל ביסורים שעובר עם ישראל מהיום שהוא נולד, ואמר הרב שזה הצדיק מהיום שהוא נולד הוא רק בוכה על היסורים שעם ישראל עובר.

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

מַעֲשֶׂה בְּרַבִּי אֱלִיעֶזֶר • סיקור נרחב מיום טוב ראשון דפסח בצל הגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א

בפרוס עלינו ימי הפסח הקדושים והנוראים זכינו כלל אנשי שלומינו להסתופף בצילו הגדול של הרב …

One comment

  1. Last Tuesday night, on the eve of the 22nd of Tevet, approximately twenty young men entered the sacred space for a lesson from our esteemed teacher, Rabbi Eliezer Berlin, may he live long. Here is a summary of his teachings on the portion of Vayechi:

    The Rabbi commenced the lesson discussing the secrets within the Vayechi portion, particularly the mystery of "Akheih asher Akheih," representing the code for the year 5787. He added that Moses desired to unveil the names of the Tetragrammaton, and God informed him that currently, only the name 'Akheih' would be revealed, reserving the full name for the redemption. The discussion then shifted to Joseph's sale, highlighting how Joseph avoided meeting his father to prevent Jacob from learning about the sale and potentially causing harm to his brothers. The Rabbi also touched upon Jacob's curse to Simeon and Levi, connecting it to their unfavorable inheritance due to their actions in the Shechem incident.

    The lesson further explored why Jacob did not personally go to rescue Dinah from captivity, questioning his cursing of his sons when they eventually freed her. The Rabbi referenced the disagreement between Maimonides and Nahmanides regarding the responsibility of Shechemites' deaths. The lesson delved into the significance of traveling to the Baal Shem Tov's grave and the blessings of learning Talmud diligently, touching on current challenges and spiritual decline abroad.

    Continuing, the Rabbi emphasized that the patriarchs observed all commandments, discussing Esau's mistake in missing the opportune time for eating the Afikoman. He underscored the importance of consuming the Afikoman before midnight for abundant livelihood. Anecdotes were shared about Rothschild and other Jews who prospered due to their integrity in financial matters.

    Towards the end of the lesson, Rabbi Berlin discussed the redemption in Isaac's merit, emphasizing Isaac's willingness to take upon himself the sins of all Israel. The Rabbi concluded the lesson with insights from the Shabbat Talmudic discussion, connecting it to Moses' deep understanding of the suffering of the Israelites since his birth, as reflected in the verse "And behold, a lad weeping."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *