צור קשר עם הרב ברלנד
משה רבינו בנקרת הצור / יהושע ויסמן

"וַיַּרְא הָעָם כִּי בֹשֵׁשׁ מֹשֶׁה לָבֹא" • פרשת כי־תשא מהגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א

מה קרה כשהגיע יום הארבעים לעליית משה לשמים? מה הסיתם לחשוב שמשה מת? והסיבה האמיתית שבגללה חשבו שמשה מת מתוך דברי רבי נתן? חידושים ופנינים לפרשת השבוע – תצווה מהגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א

"לא מבינים מי זה הצדיק"!:

כשעם ישראל עשו עגל הם לקחו את השור שבמרכבה. כמו שאומר במדרש רבה בשמות אומר שלקחו את השור שבמרכבה, לקחו את השור שבמרכבה. הרמב"ן מביא את המדרש הזה שראו את המרכבה, שירד עם כל המרכבה דמות אריה ודמות שור ודמות נשר ודמות אדם. וה' הזהיר אמר אני רואה שהסוף יהיה, משה יעלם להם, לא ידעו מה עם משה. ואז סופם לקחת את הדמות הזאת. הוא ירד עם הארבע בהמות אריה שור נשר אדם, ואמר ה' אני רואה שסופם להכשל בדמות של המרכבה, שזה דמות השור, זה זמן המנחה. כיון שבושש, ולא ירד ויקהל העם על אהרון, רבנן אמרי השטן מצא את ידיו, באותה שעה שנראה תלוי בשמים ובארץ, ראו את משה תלוי בשמים ובארץ, מסכן הוא לא יכול לזוז והם מראים אותו באצבע, ואומרים כי זה משה האיש, מה קרה למשה? הגמרא אומרת בשבת, הגמרא מביאה גם כן, וגם יש רש"י בשמות "בושש"; שהם מתארים בדיוק מה קרה באותו רגע, עם ישראל הם לא היו כאלה טיפשים, שהם יעשו בבת אחת יעשו עגל. ב"כי־תשא" אומר רש"י "והיה כי בושש משה לבוא" – "כי בושש" מה זה בושש, כשעלה משה להר אמר להם שעוד 40 יום אני בא, הם חישבו את היום שהוא עלה. אבל היום שהוא עלה, הוא רק עלה, זה היה 6 שעות, זה לא נחשב. אני בא תוך ו' שעות, אז הם חישבו גם את היום שהוא עלה. אז בא השטן ואמר להם כבר נגמרו 40 יום, אז בא השטן ובלבל את העולם, נהיה חושך, אפלה קולות ברקים רעמים, משה איננו, העולם הולך להחרב. מי מחזיק את העולם? משה רבנו! נהיה חושך, אפלה וערבוביה אמר ודאי מת משה. צריכים לעשות משהו, לקחת את האריה שבמרכבה, השור שבמרכבה צריך לעשות משהו, לכן באה ערבוביה לעולם. אמר להם השטן מת משה כמו שהגמרא מביאה את זה בשבת ביתר הרחבה, אמר רבי יהושוע בן לוי מאי דכתיב "וירא העם כי בושש משה לבוא" אל תאמר בושש אלא בא שש, נהיה כבר 6 שעות מהצהרים, זמן המנחה לכן מנחה גימטריא "עגל" מנחה זה הזמן שאדם נכשל בעגל, מנחה זה 103 עגל זה 103. במנחה מתקנים היום את השור שבמרכבה, מתקנים את חטא העגל. ושם ואצלם זה התהפך בדיוק, העגל התלבש עליהם בשעה שבושש משה לבוא. מה אמר להם לישראל בסוף ה-40 היום בתחילת 6 אני בא בסוף מ' יום, בא שטן וערבב את העולם. הוא השמיע קולות וברקים שיהיה חושך אפלה, ערבוביה קולות ברקים רעמים, גמרנו סוף העולם, העולם נגמר, אין עולם. עוד כמה דקות נגמר העולם. אם לא יתפסו מישהו מהמרכבה, איזה דמות מהמרכבה, וימליכו אותה עליהם, אז העולם יחרב. כמו שכתוב אצל לוט הוא חשב שהעולם נחרב גמרנו, הוא נמשל לבלוק, כמו האדם הראשון עכשיו. אז אדם אומר ממילא, הכל נחרב אין גמרנו סוף העולם, "אז בסוף מ' יום בא השטן ערבב את העולם אמר להם משה רבנו היכן הוא?" איפה משה? איפה? למה הוא לא בא? השטן מדבר איתם בא באיזה דמות והתחילה לדבר איתם, אומרים לו עלה למרום, אמרו לו מה זה בושש, "לא השגיחו עליו עם ישראל". הם לא כאלה, בשניה אחת כבר מתבלבלים, אמרו לו תפסיק לדבר שטויות, משה עוד מעט יבוא, לא השגיחו עליו, הוא אמר מת. אני אומר לכם שהוא כבר מת, הם לא השגיחו עליו, משה לא יכול למות, אין דבר כזה. הראה להם דמות מיטתו של משה, הראה להם לויה בשמים, לויה בשמים, את המיטה של משה, מלאכים הולכים עם נרות, אז אמרו כי זה משה האיש. אז זה שהם ראו את הלוויה בשמים, והראה להם ואומר רש"י בא השטן וערבב את העולם, והיה דמות חושך ואפלה, דמות ענן וערפל וערבוביה. "ודאי מת משה".
האמשינוב שואל: עם כל הכבוד לעם ישראל, שבאמת היה ערבוביה וחושך וערפל וקולות, ברקים ורעמים והם התווכחו עם השטן, לא רצו להאמין לשטן, השטן הראה להם את ההלוויה של משה רבנו. אבל מה פירוש לויה וכי הצדיק מת?! איך אפשר לחשוב שהצדיק מת? לכולם היה להם רוח הקודש, הם דיברו עם ה' "פנים בפנים", איפה רוח הקודש שלהם? אנשים ראו את ה' "פנים בפנים", פסקה זוהמתם? ,נשמעה כזאת שעשו מעשה כזאת לטעות אחר העגל". אפילו שנגיד הערב רב הטעו אותם, אז מה זה שייך? אפשר לבלבל בן אדם? יבוא ערב רב ויגיד לך רומוס ויאמוס, הגיעו הבנים של בלעם. אפשר להתבלבל מזה?! איך אפשר להבין את זה?!
אלא זה אומר ר' נתן שזה כאן הטעות: שלעולם לא יודעים את גודל הצדיקים! אין לנו שום השגה בגודל הצדיקים! [אנחנו חושבים] אולי צדיק זה אדם עם ידיים רגליים, אף עניים פה, אולי הוא הלך שם במדבריות והתבודד, נו, הוא התבודד במדבריות, אז כיוון שהוא התבודד במדבריות אפשר להבין, גם אני אם הייתי הולך 80 שנה שמה, גם אני הייתי מקבל נבואה. זה לא קונץ, ברח מפרעה הסתובב שם במדבריות עשרות שנים, אז ה' התגלה אליו. גם לבלעם ה' התגלה. מה זה בעיה, אם אני אלך להתבודד עכשיו, גם אני אקבל כזה רוח הקודש. כל יהודי ילך יתבודד 80 שנה יקבל רוח הקודש. וכי יש כאן איזה עניין מיוחד. אז אדם הלך במדבריות אז ה' התגלה אליו. איזה יום אחד, הוא פורש מהנאות העולם, הוא לא אוכל לא שותה, אוכל רק עשבים. אז הוא מתחיל להתנבא זה דבר פשוט. אז אומר ר' נתן שכל העניין שראינו שאין לנו שום השגה מה זה הצדיק. הצדיק אצלנו, הצדיק זה אדם עם עיניים עם רגליים, הוא כן הוא זכה שה' ידבר אליו הלך במדבריות. אבל מי זה הצדיק??!! מה פירוש? איך הוא נולד! איך הוא ירד מאיזה ספירות הוא ירד! נכון שהיה צריך לעבור כל מה שעובר כל אדם, הוא חייב לעבור, הוא חייב לעבור כהרף עין, מה שכל אחד ואחד. אבל הוא עובר את זה כהרף עין! הוא לא נכנס שניה אחת! הוא לא נכנס לשום מחשבה! לשום הסתכלות הוא לא נכנס! העולם הזה אצלו – זה אפילו לא כהרף עין!!

השיעור עבר עריכה ואם נפלה טעות אין לתלותה ח"ו במורינו הרב שליט"א אלא בכותב "ואיתנו תלין משוגתנו".
הציור באדיבות הצייר ר' יהושע ויסמן לרכישה: www.yehoshuawiseman.com

אתר שובו בנים מאחל לכל העוקבים והקוראים שבת שלום ומבורך!!

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

מַעֲשֶׂה בְּרַבִּי אֱלִיעֶזֶר • סיקור נרחב מיום טוב ראשון דפסח בצל הגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א

בפרוס עלינו ימי הפסח הקדושים והנוראים זכינו כלל אנשי שלומינו להסתופף בצילו הגדול של הרב …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *