צור קשר עם הרב ברלנד

צפו: מסירות הנפש בנסיעה לאומן בעבר – מספר הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א

בפגישה המרגשת של זקני אנשי שולומינו במשכנו נאווה קודש של מורינו, כ"ק הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א, לכבוד היארצייט הקדוש של זקן חסידות ברסלב בדור הקודם ומעביר המסורת, ר' לוי יצחק בנדר זצ"ל, סיפר מורינו הרב ברלנד על המסירות נפש שעשו בנסיעות לאומן בזמן השלטון הסובייטי

אלה דברי קודשו:

"אחרי שר' לוי יצחק בנדר זצ"ל היה בבית הסוהר ברוסיה הסובייטית במשך חצי שנה, מפרשת וירא עד זכור ברית, בזכור ברית הוא השתחרר ביום חמישי בלילה. אמר לו החוקר הסובייטי קופינוב, לחוקר הראשי באומן קראו קופינוב..,"

מתחיל מורינו, כ"ק הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א, לספר על המעצר של ר' לוי יצחק בנדר זצ"ל, לפני שהוא מתחיל בסיפור החקירות והמסירות נפש שעברו עליו בימי פריצת הדרך לאומן בתקופה הקומוניסטית.

וממשיך מורינו הרב ברלנד שליט"א, "אני הייתי עם גבריאל גרוסמן ונחמן ברלנד עצור שם, היינו אז עצורים בכלא. כמו שר' לוי יצחק היה עצור גם אנחנו היינו עצורים."

מוסיף הרב גבריאל גרוסמן: "אחרי זה עלינו למעלה לקומה השניה".

מורינו הרב ברלנד: "נכון".

הרב גבריאל: "אני אמרתי לכם שאין פה אף אחד אז נלך הבייתה".

מורינו הרב ברלנד: "כן, אתה הלכת לבדוק, ראית שהשער פתוח".

הרב גבריאל: "אמרתי לרב ברלנד שהחוקר הוא יהודי, הגבוהה הזה".

הרב ברלנד: "כן, הוא היה ממש יהודי. הם השאירו אותנו בחצר אחרי שהם גמרו לחקור אותנו, כי בויזה שלנו היה כתוב קרימנטשוק. אמרתי שבויזה יכתבו כמה שיותר ערים, אמרתי לו שם שאני רוצה לבקר בכול הערים."

"אמרנו לחוקר, ביקשנו להגיע לקרימנטשוק לא לאומן, הנהג טעה."

"הנהג אמר באנגלית, אני לא יכול להגיע לשם, לכאן הזמנתם. הנהג אמר, אני לא יכול להגיע לקרימנטשוק, אני אקח אתכם לאומן ומשם אני אמצא לכם רכב לקרימנטשוק, אני עד אומן יכול להגיע."

"זה הנהג שמצאנו בקייב, הוא אמר, טוב זה עיקוף כבר, אמרנו לא חשוב העיקר שנתקדם ונצא מקייב – אז הגענו לאומן."

"עצרו לנו בתחנת המוניות וחיפשנו מונית לקרימנטשוק, היה על מה לדבר, כי היה כתוב בויזה קרימנטשוק. אמרתי להם, אנחנו בדרך לקרימנטשוק. הנהג אמר, אבל זה לא היעד שלנו בטעות הגענו לאומן. כמו שאנשים מגיעים בטעות לשכם, התבלבלו בדרך."

הרב גרוסמן: "אחרי זה היינו שם אצל רבינוביץ".

מורינו הרב ברלנד: "כן לרבינוביץ, הגענו לשם 20 שעות ממוסקבה, נסענו 20 שעות מהקרמלין. הלכתי עם גבריאל, בקרמלין תפסנו מונית."

מורינו הרב ברלנד ממשיך ומסביר את גודל הסכנה שהייתה בנסיעות אז, ואיך הממשל הרוסי עדיין זוכר את מעשי העבר ונוקם, למרות שעברו עשרות שנים:

"היה מישהו לא מברסלב, שבדיוק נסע לפני ר' לוי יצחק (לרוסיה) ופתחו לו את התיק. הוא קיבל 7 שנים בבית הסוהר. הוא היה עם דרכונים ישראלים, אז פתחו לו את התיק שהיה לו לפני 50 שנה."

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

הַיּוֹם יוֹם אֶחָד לָעֹמֶר • נוסח ספירת העומר ותפילה מהגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א לחסד שבחסד

סדר נוסח ספירת העומר (ספרד): לְשֵׁם יִחוּד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ, בִּדְחִילוּ וּרְחִימוּ, לְיַחֲד שֵׁם …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *