צור קשר עם הרב ברלנד

כשהנשים הלכו לקניות לא היו גברים ברחוב – החיזוק היומי מהגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א

החיזוק היומי ממורינו, כ"ק הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א – "רבקה הייתה הצנועה היחידה מתוך מיליוני בנות"

"וְהַנַּעֲרָ, טֹבַת מַרְאֶה מְאֹד בְּתוּלָה, וְאִישׁ לֹא יְדָעָהּ; וַתֵּרֶד הָעַיְנָה, וַתְּמַלֵּא כַדָּהּ וַתָּעַל" (בראשית כד טז)

"וְהִנֵּה רִבְקָה יֹצֵאת וְכַדָּהּ עַל-שִׁכְמָהּ, וַתֵּרֶד הָעַיְנָה, וַתִּשְׁאָב; וָאֹמַר אֵלֶיהָ, הַשְׁקִינִי נָא" (שם שם מה)

"וַיִּקַּח הָעֶבֶד עֲשָׂרָה גְמַלִּים מִגְּמַלֵּי אֲדֹנָיו, וַיֵּלֶךְ, וְכָל-טוּב אֲדֹנָיו, בְּיָדוֹ; וַיָּקָם, וַיֵּלֶךְ אֶל-אֲרַם נַהֲרַיִם אֶל-עִיר נָחוֹר" ( שם שם י)

"וַיַּבְרֵךְ הַגְּמַלִּים מִחוּץ לָעִיר, אֶל-בְּאֵר הַמָּיִם, לְעֵת עֶרֶב, לְעֵת צֵאת הַשֹּׁאֲבֹת" (שם שם יא)

"וַתְּמַהֵר וַתְּעַר" (שם שם כ)

יום ו', כ"ד אב תשפ"ג – "מבקשים מאדם כוס אחת לשתות, צריך להביא לו ישר שתי כוסות"

אלה דברי קודשו:

"וְהַנַּעֲרָ, טֹבַת מַרְאֶה מְאֹד" (בראשית כד טז) אומר רש"י: בתולה, שרבקה הייתה יחידה, אחת בכל האזור מתוך מיליוני בנות.

"וְהַנַּעֲרָ, טֹבַת מַרְאֶה מְאֹד בְּתוּלָה, וְאִישׁ לֹא יְדָעָהּ; וַתֵּרֶד הָעַיְנָה" (שם שם מה), כתוב כאן (בראשית פרק כד) תשע פעמים כַדָּהּ, כַדָּהּ, כַדָּהּ.

"וַתְּמַהֵר וַתְּעַר" (שם שם כ), אליעזר עבד אברהם אמר, אני מבקש רק מים, טיפה מים. אם אני אתחיל להגיד לרבקה לתת גם לגמלים, לחמורים, הרי יש איתי עֲשָׂרָה גְמַלִּים, שלושים שעות יקח להשקות אותם. אי אפשר להשקות מהר 10 גמלים.

עכשיו זה לפני השקיעה, עכשיו זה "לְעֵת עֶרֶב" (שם שם יא), כי הן יוצאות רק לְעֵת עֶרֶב ואז אסור שיהיו בנים ברחובות. כשנשים הולכות ברחוב אסור שיהיו בנים, כך היה בתימן, לגברים היה אסור לצאת בשעה שהנשים הולכות לקניות. היו להן שעתיים שהן הלכו לקניות ולשום גבר אסור היה להישאר ברחוב בזמן הזה. ואם אשתו חולה והיא לא יכלה לצאת, הוא הלך בשעה אחרת, אבל לא כשהנשים הולכות.

אין דבר כזה לצאת כשהנשים הולכות ברחובות, אסור בתכלית האיסור. עכשיו זה לְעֵת עֶרֶב, אומר הזהר ששום בן לא היה ברחוב.

אליעזר שהלך לחרן היה היחידי ברחוב והוא ביקש מרבקה תתני לי קצת מים. היא מתחילה להגיד לו גם לגמלים אתן, לא רק לך – מבקשים מאדם כוס אחת לשתות, צריך להביא לו ישר שתי כוסות. אדם מבקש תביא לי כוס לשתות, תביא לו שתיים, אולי הוא לא שתה כל היום? יום כזה חם, 50 מעלום חום.

המאור האפילה בפרשת חי שרה (לרבינו נתנאל בן ישעיה זצ"ל מגדולי חכמי תימן במאה ה-14. מדרש נור אלצלאם מלפני כ-700 שנה על חמישה חומשי התורה) אומר שהכד של רבקה קפצה (ככה במקור) מעצמה, הרי שום אדם, שום איש לא יכול להשקות 10 גמלים, זה יקח לו 10 שעות בדיוק.

הכד קפצה מעצמה והייתה שואבת מים, רבקה עומדת על העין והמים עולים כל הזמן. כי אילו היא הייתה יורדת ועולה בכדי לשאוב מים, היא לא הייתה מספיקה להשקות אותם, אלא רבקה נעמדה על שפת המעין והמים עלו לבד, הכד קפצה מעצמה

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

הַיּוֹם יוֹם אֶחָד לָעֹמֶר • נוסח ספירת העומר ותפילה מהגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א לחסד שבחסד

סדר נוסח ספירת העומר (ספרד): לְשֵׁם יִחוּד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ, בִּדְחִילוּ וּרְחִימוּ, לְיַחֲד שֵׁם …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *