צור קשר עם הרב ברלנד

38 שנה לפטירתו של מרן בעל הקהילות יעקב – הסטייפלער זיע"א • תולדותיו והקשר המיוחד למורינו הגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א

היום כ"ג אב מציינים 38 שנה להסתלקותו לגנזי מרומים של הגאון האדיר בעל הקהילות יעקב רבי יעקב ישראל קנייבסקי אשר נקרא בפי הסטייפלע'ר. לפניכם חלק מתולדותיו ומעט מהקשר המיוחד אשר היה לו יחד עם הגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א

הסטייפלער נולד לחיים-פרץ וברכה קניבסקי בט' תמוז התרנ"ט בעיירה טאשאן (כיום טאופיפול) שבאוקראינה, בגיל אחת עשרה התייתם מאביו, ועבר לגור עם אמו בעיר מגוריה הורנוסטייפל הסמוכה לצ'רנוביל. כבר בגיל 12 גלה למקום תורה והחל לצמוח ולהתעלות בישיבת נובהרדוק. בהגיעו לגיל גיוס גוייס על ידי הצבא הרוסי, ושמר על מתקנים צבאיים במוסקבה, לימים סיפר ששם באותם לילות קפואים – בעקבות שהייתו בשמירתו תחת כפור הרוסי ללא תנאים נורמליים הפך לכבד שמיעה. לאחר תקופה הבריח את הגבול לפולין והצטרף לישיבת נובהרדוק שהוקמה מחדש בביאליסטוק. לאחר שלוש שנים בגיל עשרים ושלוש בלבד הוציא את ספרו הראשון "שערי תבונה". בגיל 25 נישא עם אחותו של החזון איש ובתו של ר' שמריהו יוסף קרליץ. לאחר נישואיו במשך 7 שנים שימש כר"מ בישיבת נובהרדוק בפינסק. כאשר באדר של שנת תרצ"ד עלה לארץ באוניה והתיישב בבני ברק שהייתה אז מושבה צעירה. עם הגעתו התמנה לראש ישיבת נובהרדוק בבני ברק (בית־יוסף). כחצי שנה אחריו עלה לארץ גיסו החזון אי"ש עד פטירתו של החזון אי"ש התייחס אליו הסטייפלע'ר כאל רבו המובהק. לאחר פטירתו של החזון אי"ש הפך לגדול הדור יחד עם ראש הישיבה הגרא"מ ש"ך זצוק"ל.

הקשר של הרב ברלנד לסטייפלע'ר:

בשנות לימודיו של מורינו הרב שליט"א בכולל חזון אי"ש הרב היה עולה פעמים רבות ללמוד עם הסטייפלע'ר ולשאול אותו שאלות בהלכה. הסטייפלע'ר כיבד מאוד את מורינו הרב שליט"א ואף פעם אחת לפי עדות של ר' יהושע דוב רובינשטיין הסטייפלע'ר קם מלא קומתו לכבודו של מורינו הרב שליט"א. הסטייפלע'ר אף עודד את מורינו הרב שליט"א לפתוח את ישיבת "שובו בנים" ואף כתב לו מספר מכתבי המלצה.

לפניכם עדותו של הצדיק המקובל רבי דוד חיים שטרן שליט"א בשם הסטייפלע'ר על מורינו הרב אליעזר ברלנד שליט"א כפי שפורסמה כאן לראשונה בשנת תשע"ו:

"אני מכיר את הצדיק הזה למעלה מ50 שנה אנחנו מדברים, דברנו הרבה ושוחחנו, והוא היה החברותא של גיסו של החזון איש הסטייפלר במשך שנים רבות והוא היה אז אברך צעיר שאלתי אודותו את הסטייפלר מה הוא אומר רציתי לדעת אז הוא אמר לי "תדע, הוא בקי בכל התורה כולה איש צדיק וקדוש!" וזה עדותו מפי גדול הדור וברור כשמש שלסטייפלר היה רוח הקודש אמיתי לית מאן דפליג על זה אני הכרתי אותו (את ר' לייזר) היה לנו הרבה קשרים הרבה עניינים – יהודי מורם מעם אין כזה יהודי שכולו היה חסד ורחמים שהיה לו כסף על המקום הוא חילק את הכל לצדקה יהודי שמחלק כל כך הרבה צדקות וחסדים ברור לנו שהקב"ה משרה שכינתו על אדם "המרחם על הבריות מרחמים עליו מהשמים" וממילא הקב"ה משרה עליו את שכינתו והקב"ה ינחה אותו כפי שהקב"ה מבין וברור לנו כולנו שאנחנו מצפים ומייחלים שהשם הטוב יעשה ניסים ונפלאות אחרים לא מכירים את ר' לייזר כמו שאני הכרתי אותו ולא שאלו את הסטייפלר מה שאני שאלתי עליו. הוא היה אברך צעיר, הסטייפלר גדול הדור, במבוגר ממנו, והיה חברותא שלו לומדים שעות כל יום! זה עניין אותי מה הוא אמר עליו; "הוא קדוש וטהור" – זה הכל!".

בליל שבת כ"ג מנחם־אב נשבה ארון האלוקים, בהלוויתו שהתקיימה ביום ראשון כ"ד מנחם־אב השתתפו כמאתיים אלף איש מכל גווני הקשת של היהדות. הוא נקבר בסמוך לגיסו החזון אי"ש בבית הקברות פונוביז' בבני ברק.

לפני מספר שנים מורינו הרב אליעזר ברלנד שליט"א כתב מאמר ליום היארצייט המדבר מגדולתו של הסטייפלע'ר:

לִזְכּוֹת בְּיוֹם הַיָּארְצַייט הַקָּדוֹשׁ שֶׁל הַסְטַיְיפְּלֶר לְהִכָּלֵל בְּאוֹרוֹ הַגָּדוֹל הַמֵּאִיר בְּכִפְלַיִם שִׁבְעָתַיִם מֵאוֹר הַחַמָּה וְלָדַעַת שֶּׁאֵין עוֹד מִלְּבַדּוֹ וּלְהַכְנִיעַ אֶת כָּל שׂוֹנְאֵי יִשְׂרָאֵל לְגַמְרֵי

כַּיָּדוּעַ, הָרַב הַגָּאוֹן הָרַב יִשְׂרָאֵל יַעֲקֹב זַצַ"ל, רַבָּן שֶׁל כָּל בְּנֵי הַגּוֹלָה בְּיִשְׂרָאֵל וְחוּצָה לָהּ. שֶׁזָּכָה לְהַשָּׂגָה שֶׁל אָדָם קַדְמוֹן דְּאָדָם קַדְמוֹן, שֶׁזָּכָה לַעֲלוֹת עַל כָּל בְּנֵי דּוֹרוֹ, שֶׁכָּמוֹהוּ לֹא הָיָה וְלֹא יִהְיֶה עַד בִּיאַת מָשִׁיחַ, שֶׁמִּזְּמַן מֹשֶׁה רַבֵּינוּ עוֹד לֹא הָיָה צַדִּיק כָּזֶה וְלֹא יִהְיֶה צַדִּיק כָּזֶה עַד בִּיאַת מָשִׁיחַ, וְלֹא הָיָה גָאוֹן כָּזֶה וְלֹא יִהְיֶה גָאוֹן כָּזֶה עַד בִּיאַת מָשִׁיחַ. וְאַשְׁרֵי הַדּוֹר שֶׁזָּכָה לְאוֹר כָּזֶה, "אוֹר שִׁבְעַת הַיָּמִים", אוֹר צַח וּמְצֻחְצָח, שֶּׁאֵין דּוֹמֶה לוֹ וְאֵין שֵׁנִי לוֹ. וְכָעֵת בַּיָארְצַייט מֵאִיר אוֹרוֹ בְּכִפְלֵי כִּפְלַיִּים, שִׁבְעָתַיִּים מֵאוֹר הַחַמָּה, וְשִׁבְעָתַיִּים מֵאוֹר שִׁבְעַת הַיָּמִים. כִּי זָכָה לַעֲטֶרֶת יְסוֹד, וּלְהָרִים אֶת הַמַּלְכוּת עַד כֶּתֶר דְּאָדָם קַדְמוֹן דְּאָדָם קַדְמוֹן, וְלָדַעַת "שֶּׁאֵין עוֹד מִלְּבַדּוֹ". וּלְהַכְנִיעַ אֶת כָּל שׂוֹנְאֵי יִשְׂרָאֵל עַד שֶׁלֹּא יִשָּׁאֵר מֵהֶם שׁוּם זֵכֶר, וְזָכָה שֶׁהִתְקַיֵּם בּוֹ הַפָּסוּק "וְנַהֲפוֹךְ הוּא אֲשֶׁר יִשְׁלְטוּ הַיְהוּדִים הֵמָּה בְּשׂוֹנְאֵיהֶם", וְעַל יְדֵי זֶה זָכָה לְהַכְנִיעַ כָּל י"א אַלּוּפֵי עֵשָׂו, בְּגִמַטְרִיָּא שֶׂרַח בַּת אָשֵׁר 1411. שֶׁנִּכְנְסָה עִם גּוּפָה לְגַן עֵדֶן = 177, בִּזְכוּת שֶׁחוֹלְלָה וְנִגְּנָה בְּכִנּוֹר הַפְּלָאוֹת, וְעַל יְדֵי זֶה הֵבִיאָה אֶת קֵץ הַפְּלָאוֹת, וְנִכְנְסָה עִם גּוּפָה לְגַן עֵדֶן = 177, עַל יְדֵי שֶּׁלָמְּדָה תּוֹרָה יוֹמָם וָלַיְלָה = 177.

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

מַעֲשֶׂה בְּרַבִּי אֱלִיעֶזֶר • סיקור נרחב מיום טוב ראשון דפסח בצל הגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א

בפרוס עלינו ימי הפסח הקדושים והנוראים זכינו כלל אנשי שלומינו להסתופף בצילו הגדול של הרב …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *