צור קשר עם הרב ברלנד

הַנֹּעַם הָעֶלְיוֹן • ליומא דהילולא רבה דבעל הנועם אלימלך הצדיק רבי אלימלך מליז'ענסק זיע"א

היום כ"א אדר חל יום היארצייט של בעל הנועם אלימלך – הצדיק רבי אלימלך מליז'ענסק זיע"א לפניכם קווים לדמותו, אמרות, דיבורים ומעשיות מגדולי החסידות, על הרבי ר' אלימלך זיע"א.

לדמותו:

הרב'ה רבי אלימלך נולד לאביו רבי אליעזר ולאמו מרת מירל מיריש ליפמן בשנת ה'תע"ז ונקרא על שמו של סבו ר' אלימלך ליפמן זצ"ל. את שנות ילדותו זכה לגדול בעיר לאפחיי שבליטא, ולימים עבר ללמוד בטיקטין אצל המהר"ם טיקטין שם עלה וזכה כבר בינקותו להגיע לדרגות גבוהות שבר אנוש לא יכול להם. מסופר כי כבר בשנים הללו זכה להתגלות המלאך הממונה על הלילה. כשהיה בגיל 17 נולד אחיו ר' זושא מאניפולי, ואז אף נשא את זוגתו הראשונה מרת גיטל. לאחר פטירת אביו עבר להתגורר תקופה בעיר שינובה ואז נפטרה אשתו ונשא אחרי פטירתה את מרת שפרינצא בת ר' אהרון מרגוליס או אז עבר להתגורר בעיר רובנו שבאוקראינה. יום אחד ראה ר' אלימלך כי אחיו חזר מהמגיד ממעזריטש ופניו מוריקות אור פלאי, ומשהבין שהתקרב לחסידות, ר' אלימלך תבע שיקח אותו לרבו. שם התקרבותו לחסידות הפכה לאש בוערת אשר יוקדת עד היום.
ר' אלימלך יחד עם אחיו ר' זושא גזרו על עצמם גלות של שמונה שנים לכפרת עוונות במהלכם ספגו בזיונות רבים והגיעו עד לפת לחם של ממש.

גדולתו ומעשיות מגדולי החסידות על מעלתו:

“נשמתו של הרבי רבי אלימלך לא טעמה מעץ הדעת ולא השתתפה בחטא אדם הראשון כשאר נשמות ישראל”. כשהמגיד הגדול ממעזריטש זיע”א נפטר, הוא חילק את דרגותיו הנעלות לכמה מגדולי תלמידיו, את עיניו הצופיות הוריש לחוזה מלובלין, שכידוע ראה מסוף העולם ועד סופו, את מוחו הוריש לבעל התניא הידוע בתורותיו העמוקות, ואילו את לבו נתן והוריש להרבי רבי אלימלך זיע”א.

רבי יצחק אייזיק מזידיטשוב אמר, שלרבנו רבי אלימלך היה מדרגות שלא היו בעולם מימות הנביאים (עשר צחצחות). גופו של הרבי רבי אלימלך מזוכך בדרגת נשמה, גופו הקדוש מאיר כאלף נשמות, שתי ידיו כשתי לוחות הברית, עשרת אצבעותיו כעשרת הדברות (ר”י מרוז’ין, רי”י מביאלא, טהרת הקדש, אורח לצדיק). חמש מאות שנה קודם לידתו, העולם ניזון וירד השפע בזכותו (ר’ ישראל מרוז’ין). הרבי ר’ אלימלך הוציא את כלי המקדש מהגלות ובנה את המזבח (זרע קודש, כי תצא). רבי אברהם אזולאי – החסד לאברהם – סב סבו של מרן החיד”א התגלה להרבי רבי אלימלך ושאלו: ‘אני חיברתי עשרה ספרים והמה חשובים מאוד בשמים, ולמה מרעישים את כל העולמות מתנועתכם למטה?’ (שבחי הבעש”ט נ”ד). בערש”ק לאחר הטבילה הרבי רבי אלימלך לא היה שומע טוב, מחמת קול הכרוזים הרבים שהכריזו בשמים.
הרבי רבי אלימלך עשה כמה פעמים את תשובת הקנה [לצום שש שנים רצוף]. (האדמו”ר מצאנז קלויזנבורג) הרבי רבי אלימלך אמר: “תמהנו איך התנאים והאמוראים אמרו ברוח הקודש שיהיה צרות ויסורים – חבלי משיח – קודם הגאולה ולא ראו ברוח קודשם שיהיה אלימלך בעולם שיבטל את החבלי משיח” (הרה”ק מקאמרנא נתיב מצוותיך). הרבי רבי אלימלך ואחיו רבי זושא סיגפו את עצמם בעד כל ישראל, אפילו בעד דורות הבאים, שכל מי שירצה לשוב ולקדש את עצמו לא יצטרך לסגף את עצמו (חי’ הרי”ם, דרישות לחם שלמה, ביתו נאוה קודש בעלזא).
הרבי רבי אלימלך עשה תשובה גדולה, על מה שהיכה את אמו בקטנותו כשינק ממנה (דברי חיים פרשת כי תבוא). הרבי רבי אלימלך לא הלך לישון כשנשאר אצלו מעות שעוד לא חילקו לצדקה (אגרת הקודש). מה שנותר עוד יהודי בעולם – הוא מכֹחו של הרבי רבי אלימלך (מהר”י מביאלא). תלמידו ר’ מנחם מנדל מרימינוב השתבח בפניו שראה את המלאך שגולל אור מפני חושך, ענה לו הרבי רבי אלימלך אני בילדותי ראיתיו. כשאמר תורה תלמידיו היו שומעים קולות וברקים, היה רגיל בחייו למסור את נפשו ולהתפלל בעד ישראל ולבטל גזרות קשות (אהל אלימלך, הקדמת אגרת הקודש, קונטרס מאירת עינים).

ספרן של צדיקים – הספר הקדוש “נועם אלימלך”

היו צדיקים שהקפידו שלא להכנס לבית שאין בו את הספר “נועם אלימלך”. החתם סופר אחרי שראה את ספרו אמר “אנחנו חוטבי עצים לגביו” (ויגד יעקב). על כל שורה אפשר לכתוב פירוש של עמוד שלם (אהל אלימלך). בקטע אחד מצאתי פירוש של עמוד שלם מהספר פרי עץ חיים (דברים ערבים). רק מי שיכול להחיות מתים יוכל להבין את הספר נועם אלימלך (אהל אלימלך). כל אחד לפי דרגתו יכול למצוא את עצמו בספרו כמו בתהילים. כל אחד לפי מעשיו יטעם את קדושת דבריו (מליצי אש, הקדמת בנו). הרה”ק רבי מנחם מנדל מרימינוב אמר על עצמו, שבערב שבת אחרי הטבילה במקוה הוא יכול להבין היטב את פירוש הספר נועם אלימלך, זהו זמן שמסוגל להבין את ספרו הקדוש (אבן שתיה קאסוב). מי שילמד בספר זה יזכה לפרנסה ואם ילמד בשבת יזכה לנשמה יתרה (מעדני מלך). לימוד הספר הוא תיקון לנשמה כמו הזוהר, וכן לימודו מסוגל לתורה וליראת שמים. (דבר חנה, ר”י מקרסטיר).
על רבינו הקדוש והנורא רבינו נחמן מברסלב מסופר: “כשראה את הספר הקדוש ‘נועם אלימלך’ התפלא מאד, ואמר, שקדושת מעלת הרב הקדוש רבי אלימלך זכרונו לברכה נשגבה למעלה למעלה ממה שנראה ומובן מתוך ספרו הנ”ל. וגם בקדושת אחיו הרב הקדוש רבי זוסיא זכרונו לברכה הפליג מאד מאד וכו’ כידוע אצלנו” (חיי”מ תקנ”ג).

ציונו הקדוש

כיום נמצא קברו של רבי אלימלך בעיירה ליז’ענסק, הרחוקה מהעיר פשמישל השוכנת בגבול פולין – אוקראינה, כשעה נסיעה בלבד.

הרבי רבי אלימלך הבטיח שכל מי שיבוא להשתטח על קברו לא ימות בלא תשובה (תפארת שלמה). הרבי רבי אלימלך עומד ביומא דהילולא על גבי קברו ומברך בשתי ידיו את כל הבאים כבחיים חיותו ממש (תפארת שלמה). סגולה ליראת שמים להיות על ציונו של הנועם אלימלך (ר”מ מפרמישלאן). סגולה להתעוררות התשובה להיות על ציונו של הנועם אלימלך (רמ”מ מרימינוב). מי שיודע הטעם שעושים הילולא גדולה דוקא לרשב”י ולא לתנאים וצדיקים אחרים, יודע את פשר ההילולא בליז’ענסק (תפארת שלמה). הרבי רבי אלימלך פעל שיהיה לו שייכות עם העולם הזה בכל זמן ותמיד אפשר לבוא לקברו, וביקש הרבי רבי אלימלך שלא יעלו אותו כל-כך למעלה כי רוצה להיות מקושר בכלל ישראל (אוצר ישראל י”ג אורות צאנז). ציונו מגודר מגודל קדושת המקום ששם חזה בחייו – לאחר תפילות על כך – התגלות של נשמת הבעש”ט הקדוש [שכבר היתה נשמתו בגנזי מרומים], ולכן ביקש להקבר דוקא במקום זה (גדולת יהושע, הסכמת הרבי מספינקא לס’ בעש”ט עה”ת, ויש עוד כמה גירסאות בזה).

סגולות

סגולה לדבר מהבעש”ט הק’, ומהרבי ר’ אלימלך, ומרבי לוי יצחק מברדיטשוב כל מוצאי שבת, הדיבורים מהם סגולה ליראת שמים (אוצר ישראל, ובית ישראל רוז’ין).
מלוה מלכה סגולה ללידה קלה, וצריכים לומר לשם מצוות מלוה מלכה (דברי יצחק מונקאטש).
הספר נועם אלימלך דפוס ראשון מסוגל ללידה קלה שיהיה מכוסה מתחת לראשה של היולדת (אהל אלימלך). ואכן כיום בבתי חולים שבבעלות שומרי תורה, יש כבר בכל החדרי לידה ספרי נועם אלימלך. זכותו יגן עלינו אמן.

לפניכם תפילה שכתב מורינו הרב אליעזר ברלנד שליט"א ליום הילולתו:

רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם כֹּל יָכוֹל, הַיּוֹם הַיָּארְצַייט שֶׁל "הַנֹּעַם אֱלִימֶלֶךְ" שֶׁזָּכָה לִבְחִינָה שֶׁל "חָזֵה הֲוֵית עַד דִּי כָרְסָוָן רְמִיו וְעַתִּיק יוֹמִין יְתִב לְבוּשֵׁהּ כִּתְלַג חִוָּר וּשְׂעַר רֵאשֵׁהּ כַּעֲמַר נְקֵא", וּבִזְכוּת "הַנֹּעַם אֱלִימֶלֶךְ" נִזְכֶּה לִרְאוֹת מִסּוֹף הָעוֹלָם וְעַד סוֹפוֹ, כְּמוֹ חַנָּה שֶׁרָאֲתָה מִסּוֹף הָעוֹלָם וְעַד סוֹפוֹ, "קֶשֶׁת גִּבּוֹרִים חַתִּים" אֵלּוּ הַיְּוָנִים, "וְנִכְשָׁלִים אָזְרוּ חָיִל" אֵלּוּ בְּנֵי הַחַשְׁמוֹנָאִים, "שְׂבֵעִים בַּלֶּחֶם נִשְׂכָּרוּ" אֵלּוּ שִׁבְעִים בְּנֵי הָמָן, שֶׁבָּאוּ לְבַקֵּשׁ סְלִיחָה מִמָּרְדְּכַי, "וּרְעֵבִים חָדֵלּוּ" אֵלּוּ מָרְדְּכַי וְאֶסְתֵּר, שֶּׁעֲלֵיהֶם נֶאֱמַר "בַּבֹּקֶר יֹאכַל עַד וְלָעֶרֶב יְחַלֵּק שָׁלָל", "בִּנְיָמִין זְאֵב יִטְרָף" זֶה שָׁאוּל, שֶׁנִּרְמַז בַּפָּסוּק "וַיְחִי מְתוּשֶׁלַח שֶׁבַע וּשְׁמֹנִים שָׁנָה וּמְאַת שָׁנָה וַיּוֹלֶד אֶת לָמֶךְ", רָאשֵׁי תֵּיבוֹת שָׁאוּל, כִּי שָׁאוּל הָיָה גִּלְגּוּל שֶׁל לֶמֶךְ שֶׁהָרַג אֶת קַיִן, וְעָלָיו נֶאֱמַר "שִׁבְעָתַיִם יֻקָּם קַיִן וְלֶמֶךְ שִׁבְעִים וְשִׁבְעָה", וְלָכֵן עֶזְרַת יִשְׂרָאֵל אָרְכָּהּ מֵאָה וּשְׁמֹנִים וָשֶׁבַע אַמָּה, וְלֶמֶךְ חַי שֶׁבַע וְשִׁבְעִים וּשְׁבַע מֵאוֹת שָׁנָה, כִּי הַגִּימַטְרִיָּא אוֹר מַיִם רָקִיעַ = 677, וְעוֹד מֵאָה בְּרָכוֹת, וּמֵאָה אֲבָנִים שֶׁקּוֹרְאִים בַּיָארְצַייט שֶׁל "הַנֹּעַם אֱלִימֶלֶךְ" = 777, שֶּׁעֲלֵיהֶם עוֹמֵד הַמִּשְׁכָּן, וּבָרֶגַע שֶׁ"הַנֹּעַם אֱלִימֶלֶךְ" הִשְׁלִים אֶת הַמֵּאָה אֲבָנִים הוּקַם כָּל הָעוֹלָם עַל מְכוֹנוֹ, שָׁמַיִם וָאָרֶץ, בֵּית הַמִּקְדָּשׁ שֶׁל מַעְלָה, וּבֵית הַמִּקְדָּשׁ שֶׁל מַטָּה.

התחבר אלינו בוואצאפ

ראה עוד

מַעֲשֶׂה בְּרַבִּי אֱלִיעֶזֶר • סיקור נרחב מיום טוב ראשון דפסח בצל הגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א

בפרוס עלינו ימי הפסח הקדושים והנוראים זכינו כלל אנשי שלומינו להסתופף בצילו הגדול של הרב …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *